2009-07-15, 18:01
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Nu dribblar du bort dig igen så vi får väl ta allting ordagrant så att du inte kan ljuga mer. Det som står i den aktuella boken på sida 18 om hundar och vargars fightingstil är följande. Jag har definitivt inte förvridigt något och du får mer än gärna rota i mina gamla inlägg och peka på dessa i sådana fall. Jag fetmarkerar speciellt stycket som säger att hundar främst hugger mot huvudområdet (som inkluderar hals) eftersom du verkar ha blundat för det.

"The fighting styles of wolves and dogs differ significantly. Dogs, for instance, tend to limit their attacks to the head, neck and shoulder. Wolves, on the other hand, make greater use of body blocks and during damaging fights, may attack extremities - injuries to which render an opponent very vulnerable"

Detta betyder att hundar anfaller vitala delar, liksom vargar. Men vargar har större benägenhet att angripa extremiteter för att skada motståndaren. Hur kan du få det till en fördel för vargen när BÅDE hundar och vargar hugger mot vitala delar (hals/nacke främst). Detta är vad boken säger och det ger ingen fördel för vargen rörande val av område att hugga mot. Båda hugger ju främst mot dödande områden.
Att vargar kan hugga mot extremiteter för att vålla skador är väl en kul grej men knappast något som vinner en strid eller ger enorma fördelar i en kamp. Hugga någon i armen eller benet ger väl fördelar i en mer långdragen kamp om man ska vara petig men ingen fördel om man ska döda sin motståndare kvickt.

Jag opponerar mig inte mot storleken på tanduppsättningen men jag tror å andra sidan att en fight avgörs av mer saker än bara formen på tänderna. En dubbelt så stor kniv gör ju givetvis mer skada än en liten om de svingas med samma kraft, men detta sätter ju "fördelen" i proportion till storleksskillnaden på tänderna. Boken säger ju att hundar och vargar har samma antal tänder. Notera också hur boken påpekar att modernare forskning från Morey har ifrågasatt påståendet om att vargars tänder är proportionellt större så du bör nog inte vara för kvick med att plocka ut lösryckta påståenden...

Jag håller helt med dig om att vargar är smartare eftersom dumma vargar inte premieras i naturligt urval (till skillnad från hundar som får mat och möjlighet att fortplanta sig ändå). Men goda jaktförmågor och intelligens är ju ingen nödvändighet i en fight då man sällan har tid att tänka eller ägna sig åt problemlösning där.

Sedan blir jag glad när jag läser detta från dig eftersom det är precis vad jag argumenterar för:
Släpp det där en minut nu, den kan döda små hundar väldigt snabbt, mellanstora hundar lite svårare och stora hundar ännu svårare. Allt beror på omständigheterna.

Förutfattade meningar om vargen som automatisk vinnare mot stora hundar ställer jag mig kritisk mot. Vargar har inga enorma fördelar mot stora hundar och vilken som vinner är svårt att förutse. Vill man verkligen ta reda på det så måste vi anordna ett stort antal djurfighter och kolla vem som får statistiskt överläge i längden.

Din läskunnighet förråder dig ännu en gång. Det står inget om att hundar hugger på halsen, det står även att då hundar hugger på "extremities" så är det IFALL det blir långdragna kamper.

Sättet du förvred var att du hoppade över vissa delar utav ditt citat.

Ditt: "The fighting styles of wolves and dogs differ significantly; while dogs typically limit themselves to attacking the head, neck and shoulder, wolves will make greater use of body blocks, and attack the extremeties of their opponents"

Boken/Mitt "Wolves, on the other hand, make greater use of body blocks and, during damaging fights, may attack extremities-injuries to which render an opponent very vulnerable."
Citera
2009-07-15, 18:10
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Dock tror jag på att vargar är uthålliga löpare men det är ju bara en nackdel i fighting.

Forskarna Pasi och Carrier skrev i Journal of Evolutionary Biology följande:

"The physical demands of rapid and economical running differ from those of physical fighting such that functional trade-offs may prevent simultaneous evolution of optimal performance in both behaviours. Here we test three hypotheses of functional trade-off by measuring determinants of limb musculoskeletal function in two breeds of domestic dogs that have undergone intense artificial selection for running (Greyhound) or fighting performance(Pit Bull). We found that Greyhounds differ from Pit Bulls in having relatively less muscle mass distally in their limbs, weaker muscles in their forelimbs than their hindlimbs, and a much greater capacity for elastic storage in the in-series tendons of the extensor muscles of their ankle joints. These observations are consistent with the hypothesis that specialization for rapid or economical running can limit fighting performance and vice versa. We suggest that functional trade-offs that prevent simultaneous evolution of optimal performance in both locomotor and fighting abilities are widespread taxonomically."

Där de kom fram till att man inte kan vara en bra löpare och en bra fighter på samma gång eftersom funktionella begränsningar sätter käppar i hjulen och detta gäller över hela taxinomin (som inkluderar vargar).

Hur vet du att jag inte har en jägarexamen också då? Mig veterligen är ju älgjakt och jakthundar inte synonymt med expertis rörande vargars fightingbeteende...

Att borzoihundar fortfarande används och att jakten ser ut på samma sätt talar ju emot att det var en isolerad incident. Så borzoier har ju sprungit ifatt ett antal vargar men det är ju en annan sak. Likaså hur det hade gått om inte människan kommit fram. Borzoier är ju avlade för att hålla fast och inte slåss, men samtidigt är det ju svårt att fightas vettigt om man blir fasthållen av två jämstora hundar även om man låter fighten pågå i 20 minuter eller så. Att människan inte kommer är ju inget argument för att vargen automatiskt skulle vinna heller...
Sen så är rovdjur som innehåller dessa egenskaper annorlunda än domesticerade hundar. Det finns väldigt många rovdjur som kan döda en hund som även är snabbare en alla eller de flesta raser och uthålliga. Det beror på utvecklingen och evolutionen. För att vara explosiv krävs muskler dessutom. Det står inte att man inte kan vara en bra löpare och en bra figher på samma gång, det står att med mer muskler missgynnas uthålligheten. Att det KAN göra limitera prestandan på en fighter. Eller deras teori säger så. Sen så går det där inte att jämföras med det vilda då människan har gjort både greyhound och pitbull sådär med avel. Sen så har inte allt att göra med "fighters". En Jagur t.ex skulle döda vilken hund som helst, även ifall hunden är en kamphund, fighter eller vad du vill få till. Rovdjur kan döda utan att behöva vara en bra fighter.

Men jag håller med bästa sättet att veta detta 100% är att annordna nåt sorts test med hund vs varg i stora mängder.
Senast redigerad av fusilier 2009-07-15 kl. 18:12.
Citera
2009-07-15, 18:32
Medlem
Finns det någon dokumenterad död från Borzoi-hunden? Jag menar, jag kan hålla fast en alkoholpåverkad invandrare utanför krogen som hoppade på mig tills min polare kommer och nitar honom, men betyder det verkligen att jag är en bättre slagskämpe än honom?
Senast redigerad av markinus. 2009-07-15 kl. 18:34.
Citera
2009-07-15, 18:48
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Av samma anledning sker ju vargens naturliga jakt i flock också. Så att de inte behöver anstränga sig så mycket själva.

Borzoierna är ju framavlade för att bara hålla fast. Andra hundraser kan ju mycket väl selekteras fram för att döda istället. Att de lyckas hålla fast vargen utan att bli dödade sätter ju också gränser för hur stark en varg är i förhållande till hunden. En ENORMT stark varg kan ju inte bli fasthållen av två smäckra borzoier på 40 kg vardera.

Håller med, och det var kanske därför de vissa gånger fick använda sig av tre hundar. Vanligtvis så är den varg som inte har någon flock, sjuk, gammal eller ungvarg. Dvs inte i samma fysiska form som den generella vargen.

Citat:
Flyger två dvärgar på mig och försöker hålla fast mig så blir det ju sannolikt ingen större svårighet för mig att ta mig loss om de nu ens lyckas trycka ner mig på marken. Men är vi däremot jämstora så har jag ju ett underläge om de är två. Därför utesluter ju borzoi-exemplet enorma styrkefördelar för vargen, vilket är min poäng.

Två-mot-en mätningen i detta fall sätter ju en mycket väl definierad gräns på vargens styrka och hur den står relativt chanslös mot två borzoier. Därmed kan vi ju rimligtvis anta att den inte utklassar en ensam hund iallafall för då borde den ha klarat sig bättre mot två. En överlägsen boxare borde ju inte ha några större svårigheter att värja sig mot två dåliga, speciellt när det inte finns någon begränsning i själva arenan. Så från denna jakttyp kan vi alltså ringa in vargens stridsförmåga aningen mer än tidigare och utesluta "överlägsenhet" etc.
Ok, dock är ju som tidigare nämnt detta exempel irrelevant då vi hela tiden har pratat om varg mot hund (inte hundar) och när det dessutom inte framkommer i vilket skick den ensamma vargen är i.
Mitt exempel om boxare var mest till för att försöka skapa en bild över hur dumt ditt exempel var i sammanhanget. Jag tycker det är jobbigt att behöva upprepa sig och hoppas att du kan släppa den här frågan nu, då den absolut inte bidrar någonting till ämnet.

Citat:
Ryssland har mycket varierande terräng, men borzoier är en hundtyp som jagar med sikten och snabbheten istället för lukten så de arbetar rimligtvis bättre på öppna ytor än i skog. Därtill kan ju människan mycket väl sitta på häst eller dylikt för att göra transporter enklare men det är ovidkommande här.
Du tycker att det är irrelevant om människan sitter på en hästrygg, som de enligt källor gjorde i denna typen av jakt, alltså? En vanlig häst galloperar med lätthet i ca 30mph på öppen träng. Människan kommer därför mycket snabbare fram än om han skulle springa samma sträcka själv, och därmed minskar tiden avsevärt om hur länge hundarna måste hålla fast vargen.
Citera
2009-07-15, 19:51
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Din läskunnighet förråder dig ännu en gång. Det står inget om att hundar hugger på halsen, det står även att då hundar hugger på "extremities" så är det IFALL det blir långdragna kamper.
Jag har inte läst boken men jag vet av erfarenhet att hundar visst hugger efter halsen.

Sedan verkar det som om somliga tror att vargar är större och starkare än hudar vilket är helt fel (om man tar de stora raserna). Det finns ju hundraser som är framavlade för att vakta boskap från lejon. Att tro att en varg skulle ha en chans mot en hund som kan ta sig an ett lejon är löjeväckande.
Citera
2009-07-15, 20:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hunden vet ju inte om det, men människan gynnar dess genetiska instinkter genom att kunna låta mer oförsiktiga individer fortplanta sig trots att de inte skulle ha kunnat göra det i normala fall. Därför kan lämpliga instinkter som aldrig skulle ha premierats i naturen selekteras fram och just försiktighet inför egna skador är en sådan egenskap som man inte behöver gynna i avel.
Vargar som skadar sig för mycket kommer aldrig att fortplanta sig och därför selekterar de ju fram en mer "försiktigt" instinkt rörande egna skador.

Borzoihundarna sätter fortfarande gränser för hur mycket starkare en varg är jämfört med en hund. Om två borzoier kan övermanna och hålla ned en varg så vet vi att vargen inte är överlägsen borzoier utan hyfsat jämspelt, vilket var min poäng.

Du säger det själv och bättre kan det inte uttryckas...hunden vet ju inte om det. Följdfrågan blir då...hur kan hunden ta hänsyn till en parameter som den inte ens vet om? Hundar känner instinktivt till parametrar om sig själva och motståndaren (storlek, aggressivitet) och dessa parametrar tar hunden självklart hänsyn till. Berätta gärna hur hundar tar hänsyn till parametrar den inte ens känner till...

människan gynnar dess genetiska instinkter

Vilka instinkter?

Därför kan lämpliga instinkter som aldrig skulle ha premierats i naturen

Vilka instinkter?

Du har fortfarande inte svarat på frågan hur man avlar fram en medvetenhet hos hunden att inte behöva bry sig om sina egna skador och du har inte med ett ord berättat för oss hur man för över den abstrakta medvetenheten från generation till generation.

Dina genetiska teorier blir enligt min uppfattning allt flummigare. Du menar att "oförsiktiga" hundar överlever eftersom dom är husdjur, hade dom däremot varit fritt levande i naturen så hade dessa hundar oftare än andra blivit indragna i kamper mot andra djur och därmed dött eller blivit oförmögna till att reproducera sig. Det är i princip rätt men det betyder inte att hunden känner till resultatet av den selektiva processen, det gör dom nämligen inte.

Dessutom talar du mot bättre vetande eftersom en stor del av aveln av hundar går ut på att minska hundens aggressivitet rent generellt (det finns undantag). Det i sin tur ger naturligtvis som resultat mindre aggressiva hundar generellt. Mindre aggressiva hundar betyder med högsta sannolikhet också försiktigare hundar dvs mindre attackvilliga hundar. I flertalet fall innebär det två möjligheter...underkastelse eller flykt.

Det är ytterligare ett argument mot din märkliga teori om hundar som besitter abstrakt kunskap om vad som händer om de blir skadade.

Vargar, precis som andra rovdjur, har däremot en nedärvd instinktiv förmåga att värdera både storlek och aggressivitet hos både bytesdjur och andra rovdjur. Anledningen är uppenbar, vargar konfronteras hela livet av den typen av instinktiva bedömningar. Att stora fullvuxna vargar så småningom dör kan bero på många orsaker (sjukdom bl a) men ofta beror det på att dom skadas i revirstrider. Det beror alltså inte på att dom genetiskt tillhör ett gäng oförsiktiga individer, det har helt enkelt att göra med hur vargens livscykel ser ut.
Citera
2009-07-15, 21:03
Medlem
SubPrimes avatar
Du får ursäkta om jag blandar mig i eran diskution, men du verkar ha så otroligt dålig koll på hur avel fungerar.....

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har fortfarande inte svarat på frågan hur man avlar fram en medvetenhet hos hunden att inte behöva bry sig om sina egna skador och du har inte med ett ord berättat för oss hur man för över den abstrakta medvetenheten från generation till generation.
Det handlar inte om att avla fram en medvetenhet hos hundarna utan att avla bort den.....
Man avlar fram hundar som inte har den naturliga rädslan som finns i vanliga fall.

Citat:
Dina genetiska teorier blir enligt min uppfattning allt flummigare. Du menar att "oförsiktiga" hundar överlever eftersom dom är husdjur, hade dom däremot varit fritt levande i naturen så hade dessa hundar oftare än andra blivit indragna i kamper mot andra djur och därmed dött eller blivit oförmögna till att reproducera sig. Det är i princip rätt men det betyder inte att hunden känner till resultatet av den selektiva processen, det gör dom nämligen inte.
Nej, en det kanske människan gör???
Det är inte hundarna som avgör vilka som går till avel utan människan.

Citat:
Dessutom talar du mot bättre vetande eftersom en stor del av aveln av hundar går ut på att minska hundens aggressivitet rent generellt (det finns undantag). Det i sin tur ger naturligtvis som resultat mindre aggressiva hundar generellt. Mindre aggressiva hundar betyder med högsta sannolikhet också försiktigare hundar dvs mindre attackvilliga hundar. I flertalet fall innebär det två möjligheter...underkastelse eller flykt.
Har du sett en vakthund?
Är den agressiv?
Flyr/underkastar sig den när den känner sig hotad?
Jag utgår från att det inte är sällskapshundar som diskuteras.

Citat:
Det är ytterligare ett argument mot din märkliga teori om hundar som besitter abstrakt kunskap om vad som händer om de blir skadade.
Jag skulle nog snarare säga att det är din teori...
Du har grovt missupfattat vad han skrev och/eller hur avel fungerar.

Citat:
Vargar, precis som andra rovdjur, har däremot en nedärvd instinktiv förmåga att värdera både storlek och aggressivitet hos både bytesdjur och andra rovdjur. Anledningen är uppenbar, vargar konfronteras hela livet av den typen av instinktiva bedömningar. Att stora fullvuxna vargar så småningom dör kan bero på många orsaker (sjukdom bl a) men ofta beror det på att dom skadas i revirstrider. Det beror alltså inte på att dom genetiskt tillhör ett gäng oförsiktiga individer, det har helt enkelt att göra med hur vargens livscykel ser ut.
Exakt. Det är skillnaden mellan dom. I hundarna kan man avla bort rädslan för större agressivare djur.
Det är också anledningen till att an varg skulle sticka direkt han mötte en stor hund till skillnad från de små löjliga hundar vi jagar med i sverige (typ stövare och spets).
Citera
2009-07-15, 21:08
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Jag har inte läst boken men jag vet av erfarenhet att hundar visst hugger efter halsen.

Sedan verkar det som om somliga tror att vargar är större och starkare än hudar vilket är helt fel (om man tar de stora raserna). Det finns ju hundraser som är framavlade för att vakta boskap från lejon. Att tro att en varg skulle ha en chans mot en hund som kan ta sig an ett lejon är löjeväckande.
En hund kan skrämma bort björn med, det betyder inte att hunden även vinner om de ställs mot varandra i en fight.
Om du på fullaste allvar tror att en hund kan döda ett lejon så måste det bero på att det var dig hunden bet i halsen så du fick syrebrist i hjärnan.
Citera
2009-07-15, 21:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
En hund kan skrämma bort björn med, det betyder inte att hunden även vinner om de ställs mot varandra i en fight.
Om du på fullaste allvar tror att en hund kan döda ett lejon så måste det bero på att det var dig hunden bet i halsen så du fick syrebrist i hjärnan.

Trovärdigheten för någon som påstår att det finns hundar som i hund-mot-lejon kamper dödar lejon sjunker som ett blysänke.

Fortfarande finns det ingen på detta forumet som förklarat hur man via avel kan få hundar att förstå det abstrakta tänkandet att "matte/husse tar hand om dom ifall dom blir skadade".
Citera
2009-07-15, 23:38
Medlem
Dogo Argentino

http://listverse.files.wordpress.com...gentino-tm.jpg

http://www.argentumdogos.com/images/AxelDelaware.jpg

Kaukasisk Ovtjarka

http://www.caucasian.se/Kaukasisk%20...PG-for-web.jpg

http://www.caucasian.se/PICT7677.JPG-for-web-normal.jpg

så vargen har inte en chans i världen mott någon av dessa hära..
Citera
2009-07-16, 00:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne
Dogo Argentino

http://listverse.files.wordpress.com...gentino-tm.jpg

http://www.argentumdogos.com/images/AxelDelaware.jpg

Kaukasisk Ovtjarka

http://www.caucasian.se/Kaukasisk%20...PG-for-web.jpg

http://www.caucasian.se/PICT7677.JPG-for-web-normal.jpg

så vargen har inte en chans i världen mott någon av dessa hära..

Du har naturligtvis seriösa länkar som styrker dina påståenden...
Citera
2009-07-16, 01:36
Medlem
singularitets avatar
Vad handlar den här tråden om?

Finns det hundar som kan döda en ensam vuxen varg? svar Ja
Finns det en hundras som alltid vinner över varg? svar vet ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in