2008-10-03, 21:29
Medlem
Det är stor skillnad på dagens hangarhundar och dom som fanns fram till 70-talet vilka var mer eller mindre vrak med syfte att bita i allt utom hundföraren,
Citera
2008-10-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är stor skillnad på dagens hangarhundar och dom som fanns fram till 70-talet vilka var mer eller mindre vrak med syfte att bita i allt utom hundföraren,

Synnerligen opraktiskt då en förväntad inkräktare ju sällan skulle varit obeväpnad. Dessutom finns det en hel del att förstöra i en hangar om man är galen hund. Jag var i flygvapnet -91...
Citera
2008-10-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Synnerligen opraktiskt då en förväntad inkräktare ju sällan skulle varit obeväpnad. Dessutom finns det en hel del att förstöra i en hangar om man är galen hund. Jag var i flygvapnet -91...
Tror du att en galen hund skulle bita på döda föremål?
Citera
2008-10-04, 10:03
Medlem
Tror du en galen hund skulle kunna gnaga lite på döda föremål? Kissa lite på ett landningsställ? Bajsa på golvet?
Citera
2008-10-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Tror du en galen hund skulle kunna gnaga lite på döda föremål? Kissa lite på ett landningsställ? Bajsa på golvet?
Nej det gör den inte, den är galen på det sätt att den är farlig för människor, fråga någon som var med på den tiden så får du höra plutten.
Citera
2008-10-04, 13:28
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta

En hane i dalarna tror jag det var, vars hona blev ihjälkörd eller nåt tog hand om sina ungar genom att regelbundet ta älgar själv. Han var dock en riktigt gammal slug räv (Haha, fattar ni? Räv! Hahaha! )

tror jag hörde om den där? min biologilärare kom från de där trakterna & hade många vänner kvar. Han berättade om en ensam varg som dessutom med ett skadat 4:e ben dödat fler än 1 älgar helt själv.

dom kunde se spåren i snön osv. då vargen givetvis hänger på älgen flera hundra meter osv. imponerande.

Dock tror jag en varg mot en ex: plågad kamphund kan förlora. en rottweiler har mer muskelmassa osv.
Citera
2008-10-04, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Ibland så undrar jag om du är efterbliven eller inte, men eftersom du lyckas skriva normalt (fast felaktigt) så tänker jag bara, äh han är bara korkad.
Du "verkar" veta så mycket om pitbulls också vidare men du tror inte att en varg biter hårdare än en. http://www.youtube.com/watch?v=NwB2Lzkacps
Kolla den där videon och det där är som sagt ett defensivt varningsbett vargen gör som inte ens är i närheten av maxbettet vargen kan göra.

http://www.sinapu.org/Pages/Wolf/Wol...Q.htm#anchor14 Där har du också att läsa lite.
Vargen kan krossa ben med dess bett vilket en pitbull inte kan.
Vargens instinkter gör så att den biter på halsen naturligt medan en pitbull måste träna på det så den vet var den ska bita för maximal skada. Den har även andra instinkter som gynnar den i strid och den slåss mot andra vargar för att hävda dess plats bland annat skydda sitt territorium eller skydda sin plats i flocken under dess liv.
" Although a wolf's bite is a bone-crushing 1500 pounds per square inch, twice that of a German shepherd for instance" http://www.louisdorfman.com/species/wolves.html

Det skulle vara intressant om du skulle kunna hänvisa till en enda studie där bitstyrka hos olika raser kontra vargens tas upp. Sedan är det även intressant att veta vilken typ av varg det är.

Och nu menar jag en riktig vetenskapligt korrekt genomförd studie, jag har hört folk hänvisa till det i åratal men ännu inte hört någon som faktiskt kan hänvisa till något sådant arbete. För många slänger sig med siffror om olika hundrasers och vargens bitstyrka utan att reflektera över var dessa siffror kommer ifrån.
Citera
2008-10-04, 22:05
Medlem
Scen: blandskog
Aktörer:1 st Varg, 55 kg, 1 st bjässig valfri hund, 65 kg.
Händelseförlopp: Hunden attackerar. Vargen viker undan och cirklar runt hunden. Hunden attackerar gång på gång, vargen viker lätt undan. Vargen cirklar runt och varje gång så hugger den hunden i hassenorna. Efter några minuter kan hunden inte röra sig ordentligt och börjar lida av blodförlusten. Vargen har ingen större brådska. Hunden sjunker i hop kurande/sittande. Vargen väntar till dess hunden går in i chock och avslutar det hela med några kraftiga bett i nacken.

Slutsats: Vargen utnyttjar sin instinkt och snabbhet. En hund förlorar oavsett storlek eller styrka. Hundar är avlade att attackera rakt fram. Vargar cirklar runt och attackerar den svagaste punkten. En vargs viktigaste uppgift är att döda utan att bli skadad själv. En skadad varg kan inte jaga och dör av svält. Under naturliga förhållanden är utgången alltid given.

Stäng in vargen i ett litet utrymme där den inte kan utöva sitt naturliga beteende = utgången mer oviss.
Citera
2008-10-05, 11:42
Medlem
Du får det att låta som om du tror en varg är reptilsnabb i reaktionerna medans hunden är hopplöst långsam. När vargen ska nafsa i bakhasorna kan den mycket väl få sig ett bett. Vargen är ett mytomspunnet djur...
Citera
2008-10-06, 00:26
Medlem
Vargen är normalt sett snabbare men alltid totalt sett mycket uthålligare. Detta är en stor skillnad mellan varg och hund. Vargen kan springa mil efter mil i god fart. Ingen hund kommer i närheten av den uthålligheten. Är hunden snabb eller kraftfull gör vargen bara större cirklar runt den. Är den mindre kraftfull gör vargen små cirklar och avslutar snabbare.

Hunden kan inte ställa om till vargens överlägsna teknik. Den slåss för dominans och angriper därför framåt. Rädslan för att bli skadad är också bortavlad. En skadad hund tas om hand av sin ägare. En skadad varg svälter i hjäl.

Hunden slänger bort sitt liv genom att inte akta sig för skador. Några kraftiga bett från vargen + tålamod att låta blödandet trötta ut hunden avgör saken.

Jämför med hur vithajen attackerar sitt byte. Övrerraskningsanfall, blodvite, och hajen cirklar runt och väntar på att blodförlusten gör jobbet. Detta minimerar risken för egna skador och möjliggör att hajen kan jaga igen när den blir hungrig.
Citera
2008-10-06, 02:20
Medlem
Dinfiskares avatar
För det första så skulle vargen fly direkt då dom har mycket mer flykt instinkt än dagens hundar. Om man nu räknar med att vargen inte flyr så måste man också vet vilka vargsort vi pratar om då det finns många storlekar på vargar. Sen är vargar och hundar knappt som samma djur längre med tanke på avl av hund under flera tusen år.
Så vet ej om det ännns skulle bli slagsmål.
Skulle nog bara bli stor förrvirring och att det slutar med att vargen eller hunden bara går därifrån.

Om nu bortser från alla dessa faktorer så skulle nog vargen vinna. Iaf om det inte var en ungvarg.
Citera
2008-10-06, 10:30
Medlem
Vargen flyr inte från hundar utan den ser hundar som konkurrenter om reviret och om den kan så dödar den hunden och det sker ganska ofta i naturen, vargen är som sagt mytomspunnen och det är en biologisk varelse som kan dö den också men den fixar nog flesta hundar hur som helst och det har med biologi och fysiologi att göra.

Angående käktryck så tyder muskulaturen och storleken på käken att den har högre tryck än hundar, men jag undrar varför det är så viktigt att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in