• 1
  • 2
2007-11-03, 01:07
Medlem
TriKris avatar
Hur ska jag göra om jag inte har nån fritös men vill fritera i alla fall? Jag menar, hur vet jag om oljan är tillräkligt varm eller om den är aldeles för varm? Av säkerhetsskäl har jag läst att man ska fritera i kastrull (och slå av fläkten) så man kan sätta på locket fort om det skulle ta eld. Käns ju dock säkrare om man vet vilken värme man ska ha plattan på. Jag antar att hur mycket olja man har i kastrullen inte spelar så stor roll då det fortfarande är lika stor avkylningsyta i förhållande till uppvärmningsyta.

Dessutom, vilken olja ska jag fritera i, och vilka oljor ska man inte värma upp i panna/kastrull över huvud taget? Har till exempel hört att man inte ska steka i olivolja utan att rapsolja är bättre.
Citera
2007-11-03, 01:27
Medlem
Tsukiyomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriKri
Hur ska jag göra om jag inte har nån fritös men vill fritera i alla fall? Jag menar, hur vet jag om oljan är tillräkligt varm eller om den är aldeles för varm? Av säkerhetsskäl har jag läst att man ska fritera i kastrull (och slå av fläkten) så man kan sätta på locket fort om det skulle ta eld. Käns ju dock säkrare om man vet vilken värme man ska ha plattan på. Jag antar att hur mycket olja man har i kastrullen inte spelar så stor roll då det fortfarande är lika stor avkylningsyta i förhållande till uppvärmningsyta.

Dessutom, vilken olja ska jag fritera i, och vilka oljor ska man inte värma upp i panna/kastrull över huvud taget? Har till exempel hört att man inte ska steka i olivolja utan att rapsolja är bättre.

rapsolja brukar väl funka om ja fattat de rätt, lr ja kanske är helt ute o cyklar.
Sätt på högsta värmen och släng i de du ska fritera. Är ju svårt att säga vilken grad du ska ha platan på liksom. Det märker du om inte annat, ta lite svagare i annat fall då men ha de du ska friera i oljan n längre stund. de lär väl gå bra.
Citera
2007-11-03, 01:31
Medlem
tjaboooos avatar
Har för mej det är 180grader för pommesfrites.
Citera
2007-11-03, 01:40
Medlem
stånkare wonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Har för mej det är 180grader för pommesfrites.

det är mycket, 120-130 räcker gott och väl..

det lättaste är väl att köpa fritösolja och fritera i, går bra att använda en vanlig kastrull... tänk på att inte kyla ner den sen med vatten för då blir det explosion, men det visste du säkert..

om du inte vill köpa friösolja går rapsolja ok...
Citera
2007-11-03, 01:51
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stånkare wonk
det är mycket, 120-130 räcker gott och väl..
120grader använder man när man förfriterar pommesfrites medans den slutliga friteringen skall göras i 180grader för bästa resultat.
Citera
2007-11-03, 01:55
Medlem
Kaustis avatar
Noob i köket (aka. kausti) säger: Dum fråga, men bör det inte gå att använda nån slags termometer för att (tada!) hålla koll på temperaturen?
Citera
2007-11-03, 02:04
Medlem
TriKris avatar
Citat:
tänk på att inte kyla ner den sen med vatten för då blir det explosion, men det visste du säkert..

Jag vet att man inte ska ha vatten för att kyla av olja ... men beror explosionen på att vattnet börjar stormkoka av den höga temperaturen? Jag har hört att det kan ta eld om man gör så också...

Citat:
om du inte vill köpa friösolja går rapsolja ok...

Undrar hur mycket som skiljer mellan rapsolja/friösolja i frågan om hur bra de är att fritera i ... antar att de är bättre än solrosolja båda två?

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Noob i köket (aka. kausti) säger: Dum fråga, men bör det inte gå att använda nån slags termometer för att (tada!) hålla koll på temperaturen?

Jag tror de professionella kockarna rekomenderar att man använder termometer. Jag kanske borde nog skaffa en sån!
Citera
2007-11-03, 02:08
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriKri
men beror explosionen på att vattnet börjar stormkoka av den höga temperaturen?
Enkelt uttryckt ja, vattnet omvandlas till vattenånga mycket snabbt.
Citera
2007-11-03, 02:23
Medlem
Domedagens avatar
JAg har friterat massoar av gånger i stekpannan. men den måste va HET och ha lock tillgänglick så du kan stoppa om det börjar brinna.
ICKE teflon panna.. ska va gammeldags redig panna!!!!!!
Ofta har jag gjort pommes.. blir underbart goda.

Kanske kastrull e bättre men jag tror dom bränns sönder.

E ungefär samma variant som popcorn

i med MASSA olja... fullt ös på plattan

släng i en pommes.. börjar den bubbla o friteras e den redo.. o du kan kasta i allt.. ungefär 10 15 min brukar va ok.. kolla när dom får färg..
ta försiktigt av dom o lägg på papper så det suger bort flottet..
på med grillkrydda o ketchup o njut.
dom blir krispiga som fan..

men stoppa fan ICKE i frysta.... innehåller för mkt vatten o det blir problem.

ja nu kommer depaul bli sur på mig.Sorry depaul men jag har testat det mesta vilket jag tror du gjort också. och detta funkar utmärkt.
perfekt fyllekäk.. SPARA oljan.. den kan användas igen.. men det e varm så in i helvete så låt det svalna. lägg på lock försäkerhet skull även fast du flyttat den från plattan
Citera
2007-11-03, 02:35
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
men det e varm så in i helvete så låt det svalna.
Litet tillägg, se för fan till att oljan svalnat ordentligt innan den hälls över till plastbehållare, stött på en idiot som hällde i varm olja i en petflaska och va bara ren tur att oljan inte hamna på golvet när flaskan började smälta.
Citera
2007-11-03, 02:52
Medlem
stånkare wonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
120grader använder man när man förfriterar pommesfrites medans den slutliga friteringen skall göras i 180grader för bästa resultat.

okey, varje dag lär man sig något nytt! har alltid kört på 120 och tycker det funkar bra.

köp en termometer, det kan man använda till många saker, perfekt när man lagar saker i ugnen och vill veta innertempraturen för bästa möjliga resultat..

jag kan inte svara på vad det är som skiljer rapsolja från friteringsolja bara att det är bättre, det garanterar jag, men det funkar med rapsolja som nödlösning, plus att det behöver inte vara så dyrt att tjacka lite friteringsolja du kan ju använda om den väldigt många gånger, men tänk på att det tar smak om du friterar andra saker än pommes.
Citera
2007-11-03, 02:57
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
varje dag lär man sig något nytt! har alltid kört på 120 och tycker det funkar bra.
Googlade lite och en högre temperatur ger mer "frasiga" pommes, dvs hård yta mjuk inuti.

Citat:
jag kan inte svara på vad det är som skiljer rapsolja från friteringsolja bara att det är bättre
Det jag hört är att frityrolja kan användas fler gånger innan den blir dålig jämfört med rapsolja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in