• 3
  • 4
2011-03-10, 11:21
Medlem
Taluss avatar
Med en potatis, osthyvel och en stekpanna full med olja så gjorde jag chips när jag var liten. Var faktiskt riktigt bra, om jag inte fått för mig att krydda det med herbamare (örtsalt) :P Det saknades någonting, för i sig var de inte så goda, med örtsaltet gav en alldeles för brytande sälta. Jag vill iallafall påvisa att metoden "stekpanna + olja" fungerar Child-approved!
Citera
2011-03-11, 21:24
Medlem
Samus-Arans avatar
Vad är bäst att fritera i av en gryta av gjutjärn eller en större kastrull?
Citera
2011-03-11, 22:28
Medlem
addehds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samus-Aran

Jag personligen har aldrig testat att fritera i en gjutjärnsgryta men kan lätt att rekommendera att fritera i en kastrull som har höga kanter.

Lycka till!
Citera
2011-03-11, 23:26
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addehd
Jag personligen har aldrig testat att fritera i en gjutjärnsgryta men kan lätt att rekommendera att fritera i en kastrull som har höga kanter.

Lycka till!

Okej, kändes som att en gjutjärnsgryta är lite mer grovare som tål och håller värmen bättre?

Någon annan som har testat?
Citera
2011-03-11, 23:34
Medlem
SmokinKittyCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samus-Aran

Det är väl bäst att tillaga maten i gjutjärnspannor eftersom maten då blir järnberikad (säger min mor iallafall). Tycker personligen att all mat blir godare i gjutjärnspanna så det borde gälla friterat också. Tror någon tidigare i tråden tipsat om gjutjärn dessutom
Citera
2011-06-12, 00:01
Medlem
En liten följdfråga här bara, när man friterar, måste man ha endast olja eller går det att göra en sorts epic meal time blandning när man använder vanlig rapsolja i kastrull? isåfall ungefär hur mycket olja respektive öl/whiskey ska man använda för att få en bra krispig yta?
Citera
2011-06-12, 07:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykolle
En liten följdfråga här bara, när man friterar, måste man ha endast olja eller går det att göra en sorts epic meal time blandning när man använder vanlig rapsolja i kastrull? isåfall ungefär hur mycket olja respektive öl/whiskey ska man använda för att få en bra krispig yta?
Du kan inte använda vätskor i större mängder tillsammans med upphettad olja. Dvs om du inte vill ha huset fullt av stänkande olja och ett sönderbränt ansikte.

Jag antar dock att din fråga är ett försök till att vara rolig. Tyvärr skulle någon stackars sate kunna bli inspirerad av den och därför är det kanske på sin plats att klargöra hur det ligger till.

~Paul~
Citera
2011-06-12, 11:20
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykolle

Menar du verkligen så, eller menar du hur mycket öl/whiskey att använda i frityrsmeten? Annars håller jag självklart med dePaul.
Citera
2011-06-12, 11:25
Medlem
Barney Calhouns avatar
Varför bängla med kastruller när Rusta har fritöser från 149kr,,köpte en på rea för 99,höll några år,
Citera
2011-06-12, 11:25
Medlem
Apppes avatar
Ta en kastrull som är mycket större för ändamålet för det kan skvätta och ha sig
Ha lock nära till hands
Jobba med termometer
Håll inte på att djura med vatten omkring

Så äre lugnt
Citera
2014-12-28, 15:01
Bannlyst
Men skall man fritera tinade pommes eller frysta för bästa resultat? Dom på donken vräker ju i frysta men dom har väl bättre grejer också och koll på temperaturer.
Citera
2014-12-28, 19:18
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Men skall man fritera tinade pommes eller frysta för bästa resultat? Dom på donken vräker ju i frysta men dom har väl bättre grejer också och koll på temperaturer.

Frysta ger bästa resultat. Bara att läsa på påsen och följa anvisningarna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in