2007-11-03, 03:23
Medlem
TriKris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Det jag hört är att frityrolja kan användas fler gånger innan den blir dålig jämfört med rapsolja.

Där ser man

Jag läste också att man kan använda jordnötsolja, är det bra? Eller är det fortfarande bättre med fritösolja?
Citera
2007-11-03, 03:29
Medlem
Domedagens avatar
japp.. thank you steve irwin...

Go on fritera.. kor med redig steel pan. som farmor hade..

sen lovar jag att det e dom goaste pommesen du kakat.

vad ska du fritera forresten??

jag har bara friterat pommes o spring rolls pa detta satt..
Citera
2007-11-03, 18:35
Medlem
woofers avatar
Skulle vilja påstå att pommes ska slutfriteras i runt 170 grader, 180 är snäppet för mycket. runt 3 min och 170 grader brukar bli bra.

Det kan underlätta om man är ovan att ha en thermometer när man friterar men efter ett tag så lär man sig hur oljan beter sig vid olika temperaturer.

Det som kan vara bra att veta är att vid runt 200 grader (vilket är på tok för varmt att fritera något i) så börjar oljan ryka rätt mycket så då är det dags att sänka temperaturen omedelbart. Redan vid runt 260-270 grader finns det en risk att vissa oljor tar eld, men är någorlunda vaksam så är det nästan svårt att sätta eld på frityrolja av misstag. Jag skulle aldrig frömma om att fritera utan köksfläkten på och så länge oljan inte tar eld så gör det ju inget. Luften innomhus blir ju vidrig annars.
Citera
2007-11-03, 23:50
Medlem
Högre temp = mindre fett i det du friterar. Det är iaf vad jag har lärt mig.

Ska du göra det i en gryta, använd en tjockbottnad. Står en liten guide till detta i vår kokbok
Citera
2007-11-04, 00:54
Medlem
TriKris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Jag skulle aldrig frömma om att fritera utan köksfläkten på och så länge oljan inte tar eld så gör det ju inget. Luften innomhus blir ju vidrig annars.

Nej det har du rätt i, skulle det ta eld kan man ju bara sätta på locket ändå
Citera
2007-11-04, 02:24
Medlem
tjaboooos avatar
Hur är det med grilltermometer ?
En del kan ju även varna om temperaturen stiger över ett förinställt värde.
Citera
2007-11-04, 03:01
Moderator
tobess avatar
Jag brukar köra på en gjutjärnsgryta och helt vanlig rapsolja.

Att hålla på med att mäta temperaturer tycker jag är rätt onödigt.. det märks när det är för kallt och för varmt ..
Citera
2007-11-04, 19:41
Medlem
woofers avatar
Det kan vara lite svårt att hålla en bra temperatur när man friterar på en vanlig elspis med järnplattor, detta pga av att det är rätt stor eftersläpning när man justerar temperaturen på en sådan. Jag brukar sätta plattan på max så att den är riktigt varm och sen justera temperaturen på oljan genom att justera hur mycket av kastrullen som har kontakt med plattan, när det börjar bli för varmt så drar man kastrullen lite åt sidan.

På så sätt så kan jag få snabb uppvärmning av oljan men kan även snabbt styra över när det börjar bli för varmt, dock får man vara försiktigt så att man inte välter kastrullen av misstag. Man får även tänka på att när man sätter hella kastrullen på den varma plattan så går det väldigt fort och det tar inte lång tid för oljan att komma upp i kritisk temperatur. Detta passar bäst när man ska fritera mycket och har en relativt stor oljemängd.

Jag har med ovanstående metod och med mycket gott reslutat friterat en 3-rätters middag till ca 30 personer. Friterade räkor till förrätt, friterad kyckling till huvudrätt och friterad annanas till efterrätt. Hadde 3 stora grytor med totalt 15 liter olja på en vanlig spis.
Citera
2007-11-05, 01:06
Medlem
TriKris avatar
Jag testade att fritera med solrosolja i en kastrull, använde frityrsmet dessutom. Jag märkte ingenting på oljan, så jag testade att stoppa i en litem bit formfranska indränkt som var indränkt i smeten. Det sprakade som fasen! Trodde att temperaturen hade stigit till en bra bit över 200 grader! Men det kanske brukar spraka och ha sig?
Citera
2007-11-05, 01:23
Medlem
tjaboooos avatar
De kan bubbla å fräsa rätt ordentligt även om du har rätt temperatur, har oljan en temperatur på över 100grader övergår ju vatten till vattenånga.

http://www.youtube.com/watch?v=ZNddKw90GNk
Citera
2007-11-05, 02:32
Medlem
woofers avatar
Ska vi posta frityrbilder från youtube så tycker jag att följande förtjänar att vara med

http://www.youtube.com/watch?v=hKZeFj5mDlY

Lite blandade amerikanska säkerhetstips vid fritering
Citera
2007-11-05, 02:42
Medlem
tjaboooos avatar
Snacka om explosivt, nä man ska nog inte underskatta vad som kan hända och vilka skador de kan leda till om de värsta skulle hända.
http://www.youtube.com/watch?v=NA71ZEmOQko
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in