2009-08-28, 20:04
Medlem
Mellow.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollyP
Som oftast då..

Riesenschnausern, hårar den mycket?

Jag vet att "vanlig" Schnauser inte är så farlig på det.
Nej vad jag vet hårar de inte mycket men min schäfer hårade nåt så grymt så man kunde nästan sticka en tröja i månaden av hennes hårande päls ALL LYCKA min VÄN
Citera
2009-08-28, 20:35
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi
Tjejen, har enorm hundvana, hon är intresserad av hundsport, hon har ställt ut en massa hundar, och hennes mamma har två stycken, så hon kommer absolut ge hunden/hundarna massor med tid, kärlek, och träning, så det oroar jag mig inte för.

Jag är borta från 06.00 - 17.00, det är för att jag har en bit till jobbet och ingen bil för stunden.
Men klart att jag inte tänker skaffa en hund som jag bara kan vara med på helgerna, jag tänker ge min hund all den tid som krävs, även på vardagar, dessverre är jag väldigt inbiten i saker som intresserar mig mycket, och jag vet själv att skaffar jag en hund, så kommer jag inte leka med den i 2 månader för att sedan låta den ligga på mattan.

Jag är ingen 16 åring som "vill ha hund", jag har 1 år till på mig att tänka över allt detta, men som sagt, jag kommer absolut ge min framtida hund det bästa livet jag kan erbjuda den.

Nu åter till frågan, jag har läst en del och kommit fram till att en Schäfer eller Malinois, är nog en hundras som jag kommer välja när jag ska köpa min valp i framtiden. Ska ta tag i det nu, leta kennlar runt här i trakterna, för att kanske besöka och prata lite med folk om vad de har att säga om de raserna.

Kan ändå passa på att fråga, om någon här har en Malinois? som jag kan PM'a med kanske när jag har frågor?

Sen får vi hoppas att jag och tjejen kan tillsammans träna och ha kul med våra hundar i framtiden

Fetmarkering + att tjejen jobbar med hundar? Men hon kan inte svara på din fråga om vakthundar? Hon ifrågasätter inte ens ditt motiv att ha en vakthund "ifall något skulle skita sig" ?
Citera
2009-09-01, 22:10
Medlem
fotsvampshorans avatar
Någon som vet hur boerboel är som bruks/ vakthund.
Citera
2010-11-18, 12:22
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xider
Jag har två rottisar, jobbar med ytterliggare en och har haft amstaff och schäfer.

Dobermann: Går helt bort om man inte har erfarenhet av rasen. Det är en väldigt känslig hund och absolut inte så tuff som många verkar tro. Den har lätt att bli instabil och kräver en van, bestämd men känslig hand.

Rottis: Mycket hund, mycket vilja och mycket jobb. Den behöver mycket huvudarbete och självklart även fysiskt. Det är en hund som kräver mycket tid och jobb. Lätt att bli lat och fet om den bara får gå hemma. Och behöver en ägare som är starkare än den själv, rent psykiskt. Behöver få jobba och motiveras.

Schäfer: Lätt tränad och lyhörd. Men också lätt att bli rastlös och för bunden till sin ägare. Kräver mycket huvudjobb och fysiskträning. Dock väldigt mycket sjukdommar och problem med leder och höfter.Även en hel del individer med svagt psyke. Svårt att hitta en bra och stabil schäfer om man inte riktar in sig på bruks och tävling. De största och bästa uppfödarna är väldigt noga med att deras hundar bidrar med något, alltså räcker det inte med att hunden ska få vakta flickvännen.

Malle: INTE för vaktsyfte. Det är en hund som behöver en ägare med vana och som jobbar med hunden. Ska inte tränas till vakt av en ovan person. Kräver lydnadsträning och en stabil och säker förare, som ägnar sig mer åt bruks än bara en gång i veckan.

Amstaff: Inte vad jag skulle kalla brukshund.

Med andra ord, en bruksras skaffar man för att man tycker om att arbeta och aktivera sin hund inom just bruks. Med andra ord, spår,skydd, lydnad IPO och eftersök.
Skydd är INTE detsamma som vakt och inget man bara snubblar in i. Det tar många års lydnadsträning innan både ägare och hund är klara för skydd eller IPO. Och det kräver mycket av hunden, både fysiskt och psykiskt.
Och den ska vara ett par år innan den kan börja.

Ska man ha en hund som vaktar flickvännen så kan man skaffa i princip vilken som helst. De flesta försvarar sin ägare när det väl kommer till kritan, oavsett ras. Att träna en hund till personförsvar är en helt annan sak och inget man gör över en månad. Och inget en nybörjare klarar av.
Jag tycker inte man skaffar en hund enbart i skyddsyfte. Då är det bättre att köpa tårgas till tjejen.
dukunde inget om hundar kan jag konstatera
Citera
2010-11-19, 15:22
Medlem
tankgrls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
dukunde inget om hundar kan jag konstatera

Vad grundar du det uttalande på? Alltid intressant att höra andras åsikter i ämnet "hund".

Skulle även vara intressant att veta hur det gått för TS. Blev det någon hund?
Citera
2012-03-15, 00:01
Medlem
amstaff är kassa vakt hundar då dom betreaktar all som ny vänner står i rasbeskrivningen. och jag har en så jag vet hon är kompis med alla reagerar inte när det knackar på dörren. hon är bara hel soft =) bra vakt hundar är ju schäfer och rottis även dobberman används flitigt som vakthundar
Citera
2014-03-15, 07:57
Medlem
The Heirophants avatar
Tragiskt att så många uttalar sig så pass okunnigt och nedlåtande om Dobermann(för att skriva upp den "egna" rasen extra mycket?)

Givetvis är en inavlad Dobermann från oseriösa uppfödare ofta en problemhund och en så stark problemhund blir ju ett oerhört problem men stämmer inte detta på alla hundar med tveksam Avel??
Har sett många "Folkilskna" Schäfrar och säkert tio Rottisar som alla morrat åt alla som kommit nära(inkl.ägaren) men för den skull har jag ingen anledning att fastslå med 100% säkerhet att alla Rottisar i Sverige har fel i skallen?

Man får helt enkelt hitta en BRA Dobermann-Kennel med seriös uppfödning och bra linjer för de finns även i Sverige.

Har en lugn, tyst, stabil Dobermannhane på 5år och han är varken feg, gnällig eller liten och klen(drygt 50kg). Jag garanterar att han skulle ge sitt liv om någon i familjen utsattes för fara då han redan visat prov på detta precis den gång det verkligen behövdes.
Läs på, hitta rätt Kennel och uppfostra den riktigt så slipper du en hund som fyller ut Flashbacks "Standardmall" för Dobermann..

Är det måntro jantelagen som får alla som aldrig haft en Dobermann att försöka övertyga alla om hur fega, gnälliga, dampiga psykfall alla exemplar av denna Ras är?
Detta samtidigt som de förklarar hur mycket de kan om Hundar och hur väl de vet vad hundar behöver för att må bra(förutom just Dobermann då, de är ju helt hopplösa tydligen..)

Dobermann är Hundarnas Ferrari!
Vore det bättre om alla körde Volvo så folk slapp jämföra och bli avundsjuka kanske?
Citera
2014-03-15, 11:25
Medlem
FM-Hilos avatar
Hör av dig till försvarsmaktens hundenhet. Där avlar de fram riktigt bra schäfrar att använda till vakt. De som inte klarar lämplighetstestet för att bli försvarshund eller polishund går antingen tillbaka till fodervärden eller så får en annan person köpa ut den. Runt 200 valpar föds upp men bara 20-25% klarar testet och går vidare.

Nu är inte hundarna värdelösa bara för att de inte klarar lämplighetstestet utan tvärtom, de kan vara väldigt "på bettet". Det krävs en hel del för att klara L-testet. Då får du en hund på 16 månader som har vardagslydnad och är rumsren.

Här: http://www.youtube.com/watch?v=zfviSetVEQc är testet av en hund som klarade det. Kolla på 4:55 och 5:35. Där ser man vaktinstinkterna. Just den här hunden klarade testet men det finns hundar som blir ratade där de faller bort på tex kamplust eller att de är skotträdda.
Citera
2014-03-15, 17:55
Medlem
Är man inne på en vakthund som inte är en brukshund så finns ju den här:

http://www.skk.se/hundraser/kuvasz/

Inga nybörjarhundar precis, och mycket vaktiga.
Vill nog helst bo på landet och vakta en gård.
Citera
2014-03-15, 18:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Heirophant
Tragiskt att så många uttalar sig så pass okunnigt och nedlåtande om Dobermann(för att skriva upp den "egna" rasen extra mycket?)

Givetvis är en inavlad Dobermann från oseriösa uppfödare ofta en problemhund och en så stark problemhund blir ju ett oerhört problem men stämmer inte detta på alla hundar med tveksam Avel??
Har sett många "Folkilskna" Schäfrar och säkert tio Rottisar som alla morrat åt alla som kommit nära(inkl.ägaren) men för den skull har jag ingen anledning att fastslå med 100% säkerhet att alla Rottisar i Sverige har fel i skallen?

Man får helt enkelt hitta en BRA Dobermann-Kennel med seriös uppfödning och bra linjer för de finns även i Sverige.

Har en lugn, tyst, stabil Dobermannhane på 5år och han är varken feg, gnällig eller liten och klen(drygt 50kg). Jag garanterar att han skulle ge sitt liv om någon i familjen utsattes för fara då han redan visat prov på detta precis den gång det verkligen behövdes.
Läs på, hitta rätt Kennel och uppfostra den riktigt så slipper du en hund som fyller ut Flashbacks "Standardmall" för Dobermann..

Är det måntro jantelagen som får alla som aldrig haft en Dobermann att försöka övertyga alla om hur fega, gnälliga, dampiga psykfall alla exemplar av denna Ras är?
Detta samtidigt som de förklarar hur mycket de kan om Hundar och hur väl de vet vad hundar behöver för att må bra(förutom just Dobermann då, de är ju helt hopplösa tydligen..)

Dobermann är Hundarnas Ferrari!
Vore det bättre om alla körde Volvo så folk slapp jämföra och bli avundsjuka kanske?

Ja, det FINNS bra dobermann i Sverige och grattis till dig om du lyckas hitta just en sån från en bra uppfödning.

Själv har jag gått som testledare och sett otaliga hundar genom åren och min slutsats är att dobermann till största delen är sönderavlad skit som inte håller mentalt. Fullt med oseriösa uppfödare och det är en ras som man skall akta sig för att köpa om man inte är jäkligt insatt i vilken uppfödare man skall välja och hur man tittar på arv/egenskaper osv...
Seriösa dobermann uppfödare brukar för övrigt själva varna för detta - de är rädda om sin ras och vill att man tar avstånd från skitaveln.

Så nej - det är ingen ras man rekommenderar till oinsatta.

Detsamma gäller i ganska stor utsträckningen rottisen .. men där är utbudet på bra kennlar och seriösa uppfödare faktiskt större .. Dock välj med noggrannhet.
Citera
2014-03-15, 18:18
Avstängd
micro113s avatar
ot
Citera
2014-09-12, 15:54
Medlem
Svenne-Freuds avatar
Edit

Jag har redan gjort mitt val och det är schäfer från brukslinje... Dock har jag haft mycket kontakt med rottisar via släktingar och älskar den rasen. Jag har sagt det förut och säger det igen - en bra schäfer är den bästa överlägset bästa brukshunden och det gäller även vakt.

Kanske nästa hund blir en rottis men som sagt, man får leta efter en seriös uppfödare och se upp med hälsan (det gäller även schäfer för övrigt samt se upp med "utställningslinje"). Rekommenderar att titta på tyska schäferkennlar. De svenska hundarna är lite för "snälla". Mig kostade det en summa extra att importera men jävlar vilken hund... Värt varenda krona.

Dobermann är i princip usla som bruks men varumärket dobermann räcker väl för att skrämma bort fel personer. Gäller väl även Amstaff (men jag avskyr rasen). Rottis är en mäktig vakthund, inget snack om saken men inte rätt för nån som även vill ägna sig åt annan verksamhet med hunden.

Editm man inte har tur, då är även rottis riktigt bra på individbasis för bruks men generellt är schäfer bättre.
Senast redigerad av Svenne-Freud 2014-09-12 kl. 15:56. Anledning: Edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in