• 1
  • 2
2007-11-01, 01:30
Medlem
neogeos avatar
Hej jag har ingen mac men jag har forskat lite och inser att man inte kan göra allt med OSX som man kan göra med Windows,
nu undrar jag vad ni saknar i OSX .. från Windows

nåt som jag skulle sakna jätte mycket är Winamp, men även hört att det går t.ex. inte att kolla på internet sändingar från SVT eller Sveriges radio, eftersom dem går bara i Mediaplayer eller RealAudio ..

vad mer kan man börja sakna om man hoppar över ?
Citera
2007-11-01, 02:07
Medlem
IIanas avatar
flygande fönster skärmsläckaren. :P

det enda är väl som du säger att svt inte fattat att inte alla sitter på pc.

saknar priset på pc kanske.

och en bra stabil webbläsare.
BonEcho är ju fin och så. mycket trevligare än safari och firefox..
fast den är fortfarande buggig.

saknar det faktumet att ingen man kan nått om mac så när jag får problem kan jag inte ringa random datanörd utan måste vända mig till diverse forum med mina frågor.

Sen äre nog inget mer.
Microsoft är smutsigt och satan personifierad.
Citera
2007-11-01, 02:13
Medlem
omikjams avatar
SR funkar, SVT funkar. Behöver rätt plugins (perian) bara. Winamp.. tja du kan väl antagligen köra det i parallels/vmware.

Det jag saknar är utorrent, transmission är bra, men det är inte utorrent, den är ruskigt trög via virtualisering så det funkar inget vidare heller.
Citera
2007-11-01, 02:14
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
nåt som jag skulle sakna jätte mycket är Winamp, men även hört att det går t.ex. inte att kolla på internet sändingar från SVT eller Sveriges radio, eftersom dem går bara i Mediaplayer eller RealAudio ..

Fel. RealPlayer finns till Mac OS X och det existerar WMV-plugins till QuickTime. Däremot vill man helst inte använda någon av dem. H.264 SVT?

Och Winamp? Det finns väl ungefär en funktion i det programmet som iTunes skulle behöva.

@Omikjam: Jag är ganska säker på att µTorrent finns i beta till Mac OS X.(Edit: verkar som jag inbillat mig) µ-tecknet finns för övrigt på option + y. Dessutom är det inte Perian man behöver, utan Flip4Mac, eller Windows Media Components for QuickTime som det heter.

/Adrian
Citera
2007-11-01, 02:22
Medlem
neogeos avatar
heh inte för att döma men känns som mac användarna inte kan mycket om sina datorer ..

är de så man blir om man hoppar över till MAC ?

alla 3 ger helt olika svar
Citera
2007-11-01, 02:49
Medlem
omikjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
@Omikjam: Jag är ganska säker på att µTorrent finns i beta till Mac OS X.(Edit: verkar som jag inbillat mig) µ-tecknet finns för övrigt på option + y. Dessutom är det inte Perian man behöver, utan Flip4Mac, eller Windows Media Components for QuickTime som det heter.

/Adrian

Du har så rätt, jag blandade ihop dem. µTorrent finns inte till Mac (inte officiellt iaf), de höll på med en version till mac för nåt år sen, men de verkar ha lagt det på is.
Citera
2007-11-01, 02:55
Medlem
glyos avatar
Mer stöd för arbetning med tangentbord samt cut and paste funktion.
Citera
2007-11-01, 02:57
Medlem
IIanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Mer stöd för arbetning med tangentbord samt cut and paste funktion.

vadå?
äpple x och äpple v?
Cut and paste.
Citera
2007-11-01, 03:14
Medlem
neogeos avatar
ingen cut and paste ?

hmmm
Citera
2007-11-01, 03:21
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIana
vadå?
äpple x och äpple v?
Cut and paste.
Funkar inte i filsystemet tyvärr.
Citera
2007-11-01, 03:49
Medlem
Mackells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
Hej jag har ingen mac men jag har forskat lite och inser att man inte kan göra allt med OSX som man kan göra med Windows,
nu undrar jag vad ni saknar i OSX .. från Windows

vad mer kan man börja sakna om man hoppar över ?
Eftersom jag aldrig ägt en Windowsdator så är jag kanske inte rätt person att svara - har dock använt Windows på olika jobb sedan DOS-tiden.

Rent generellt kan jag säga att det man kan på en Windowsdator kan man också göra på en Mac - med eller utan tilläggsprogram.
Sedan är det så att vissa program, speciellt spel är inte framtagna för Mac.
Att du får olika svar beror nog snarast på att folk löser sina behov på olika sätt.

(Vad tänker glyo på när det gäller "klippa och klistra in" Funkar inte i filsystemet tyvärr? Kanske har vi andra även här olika sätt att lösa det)

Men en dator med MacOS är inte en Windowsdator med lite annorlunda utseende. Vill man ha Windwssystemet så tycker jag man ska ha en dator med det. Under senare tid verkar det som om det varit en hel del besvikna Windowsanvändare som just trott att det vara samma men lite annan layout. Och att byta system är för många en prövosten - så är det nog även när man byter annat också.

Är du bra på Windows och gillar det så fråga dig först varför du vill byta.

Sedan till trådens fråga "saker man önskar att OSX kunde" är mitt svar "göra som jag vill och inte det jag matar in"
Citera
2007-11-01, 04:12
Medlem
berdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
RealPlayer finns till Mac OS X och det existerar WMV-plugins till QuickTime. Däremot vill man helst inte använda någon av dem.
Jag bävade när jag skulle installera RealPlayer till OS X, men den var ganska snäll, inte i närheten av det bloatade, reklamfyllda monster som Win-klienten är.

Avsaknaden av en motsvarighet till Windows cut/paste löste jag under Tiger genom att köra Path Finder istället för vanliga Finder. "Drop stack" som finns där är helt suverän. Tyvärr finns det lite Leopard-buggar i PF nu och ingen implementation av Quick Look, så jag är tvingad att utnyttja vanliga Finder för tillfället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in