2007-11-01, 05:12
Medlem
Mackells avatar
Kan någon berätta vad det är för "kopiera-klistra in" man inte kan göra i filsystemet eller Finder?
Citera
2007-11-01, 05:27
Medlem
berdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackell
Kan någon berätta vad det är för "kopiera-klistra in" man inte kan göra i filsystemet eller Finder?

I Windows kan du markera en drös filer, välja "kopiera" eller "klipp ut", flytta dig till målmappen och välja "klistra in" varpå filerna kopieras/flyttas.
Citera
2007-11-01, 06:44
Medlem
Mackells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berdan
I Windows kan du markera en drös filer, välja "kopiera" eller "klipp ut", flytta dig till målmappen och välja "klistra in" varpå filerna kopieras/flyttas.

Kopiera och klistra in - kan du i MacOS också. Det går i alla 3 lägena (ikoner, lista, kolumn). Ja, om man ändrat detta i Leopard ska jag låta vara osagt - men om det är så borde man hört det

Däremot inte klippa ut och klistra in - du markerar och drar istället filer/mappar dit du vill. Ja, detta är nog lite mac-specifikt - att vi jobbar med flera saker öppna samtidigt
Citera
2007-11-01, 07:45
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackell
Däremot inte klippa ut och klistra in - du markerar och drar istället filer/mappar dit du vill. Ja, detta är nog lite mac-specifikt - att vi jobbar med flera saker öppna samtidigt
Fast det är ju just det som är så irriterande med Findern. I Windows explorer och alla andra filhanterare som stöder cut till clip-boardet så behöver man ju inte se båda mapparna eller ens ha ursprungsmappen öppen. Mycket smidigare och mindre risk för fel pga att man råkar slinta med fingret på touchpaden då man har hundra filer markerade.

Det jag personligen finner mest irriterande med OSX är att majoriteten av alla applikationer inte stöder "riktig" fönstermaximering. Har man en liten skärm (MacBook) så känns det så tröstslöst att alltid hålla på att dra i fönsterramarna och ändå som bäst lyckas åstadkomma ett fönster som är nästan lika stort som skärmen.
Citera
2007-11-01, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
nåt som jag skulle sakna jätte mycket är Winamp, men även hört att det går t.ex. inte att kolla på internet sändingar från SVT eller Sveriges radio, eftersom dem går bara i Mediaplayer eller RealAudio ..
www.cogx.com, liten smidig musikspelare.
Och fixa Flip4Mac, jag har sett på SVTs webbsändningar många gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av IIana
BonEcho är ju fin och så. mycket trevligare än safari och firefox..
fast den är fortfarande buggig.
BonEcho ÄR Firefox. BonEcho är utvecklingsnamnet på Firefox 2.X. Vet vilken du menar dock, det är bara en hemkompilerad version av Firefox 2.X, med mer eller mindre optimeringar för en visst processortyp. Ingen hemkompilerad version som är modifierad på något vis får bära namnet Firefox, därför de oftast heter BonEcho, eftersom det är standardnamnet som blir när man kompilerat.
Kör du fortfarande med en äldre version av din BonEcho, uppdatera! Mycket som gjorts på senare tid. 2.0.0.8 är senaste Firefox.
Se här, ett helt forum med olika hemkompilerade Firefox: http://forums.mozillazine.org/viewfo...9e6b70f0246310
Var bara lite roligt när du sade att den är mycket trevligare än Firefox, när den nu faktiskt är just Firefox

Citat:
heh inte för att döma men känns som mac användarna inte kan mycket om sina datorer ..

är de så man blir om man hoppar över till MAC ?

alla 3 ger helt olika svar
Nej, de ger inte alls helt olika svar, de senare två var helt inne på rätt spår, bara att den ena tog fel på plugin som behövs, vilket inte är så konstigt när nu Perian klarar i stort sett alla andra format som finns, förutom WMV.
Citera
2007-11-01, 08:21
Medlem
Mackells avatar
OK jag förstår om man är van att arbeta på ett sätt så känns annat ovant/irriterade.

Jag har inget emot om de lägger till "klipp och klistra in" - bara de inte tar bort dragfunktionen. Är man inskolad på mac så är det så man jobbar. Att arbeta genom Finder var ett senare påfund. Jag tror inte jag började använda den förrän i OS7 eller så.

(Ett tips som många lite darrhänta likt mig kan ha missat - om man dragit fel så funkar även äpple + z i Finder, dvs ångra)

Samma sak med helskärmsläge - hua säger jag men vill andra ha det så inte mig emot. Skulle själv inte vilja jobba med dokument och vara tvungen att gå in och börja bläddra/välja för lägga till en bild eller annat när det bara är att dra in den.

Men det är nog så att macen har en grund i att man gör ett antal saker samtidigt - har flera fönster öppna. Även om man inte behöver göra det. Just nu ser jag skymten av 8 olika saker på min skärm. För att snabbt byta så är det bara att klicka på något så är det redan där. Så ser det också ut hos de andra här som är gamla macanvändare medan övriga nog arbetar med färre olika saker samtidigt - även om det bara är att gå ner och klicka i underlisten för att dessa fönster ska poppa up.

Små skärmar på MB? Inget mot hur det var på Mac Plus tid!
Citera
2007-11-01, 11:37
Medlem
Akademikerns avatar
Det finns bara en pokerklient till mac. Det tycker jag är tråkigt, även fast den är bra.

Och så finns det ingen riktigt bra torrentklient heller.

Annars är det väl inte så mycket jag saknar i mac os. Efter två veckor med expose så kunde jag knappt sitta i windows längre. jag blev bara förbannad.
Citera
2007-11-01, 11:40
Medlem
neogeos avatar
hur svårt kan de vara att lägga till COPY / PASTE .. förstår inte ..

det är ju många gånger man tar filer först och sen flyttar sig dit dem ska ..
säg man sitter på en liten skärm .. ska man hålla på att öppna alla destinationer och sen sitta dra i saker ..

så o ergonomiskt
Citera
2007-11-01, 12:49
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Det är jättelätt. Apple har valt att låta bli att implementera det av användarvänlighetsskäl (på filer alltså, copy/paste fungerar på bilder, text, etc); visuella åtgärder ska premieras över dolda sådana. Av samma anledning så döljs aldrig några viktiga kommandon i högerklicks-menyn som de ofta gör på Windows; de är väl synliga i olika verktygsmenyer istället.

Citat:
säg man sitter på en liten skärm .. ska man hålla på att öppna alla destinationer och sen sitta dra i saker ..

så o ergonomiskt
Om du absolut insisterar på att ditt operativsystem ska fungera precis som Windows, och att du vill använda din dator precis som du gör på Windows, så rekommenderar jag att du fortsätter använda Windows. Mac OS X är inte exakt som Windows, det är inte heller meningen.
Citera
2007-11-01, 12:55
Medlem
siarens avatar
Citat:

så o ergonomiskt

Det är busenkelt med expose! I Windows kör man generellt alla önster i fullskärm, något du inte gör i mac os. Och precis som /dev/jesus nämner är avsaknaden av copy/paste på filer (fungerar utmärkt på text) ett medvetet val av apple. De ville inte att folk skulle slarva bort sina filer då de tryckte fel. WYSIWYG!
Citera
2007-11-01, 13:00
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Det är busenkelt med expose! I Windows kör man generellt alla önster i fullskärm, något du inte gör i mac os. Och precis som /dev/jesus nämner är avsaknaden av copy/paste på filer (fungerar utmärkt på text) ett medvetet val av apple. De ville inte att folk skulle slarva bort sina filer då de tryckte fel. WYSIWYG!

hah så du menar att t.ex. jag har en fil som ska kopieras till 3 olika ställen

jag måste först öppna ursprungliga platsen .. sen öppna alla mappar för sig och hålla på med drag and drop 4 gånger ..
så oskickligt

och han som skrev att om jag ville att de skulle funka som windows skulle jag hålla mig till de .. vilket värdelös försvar.
det är ungefär som om windows skulle ha runda hjul och mac osx skulle ha fyrkantiga .. och vid påpekande skirker arg gubbe håll er till runda hjul !!

skämt ju
Citera
2007-11-01, 13:09
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
hah så du menar att t.ex. jag har en fil som ska kopieras till 3 olika ställen
Är detta något du gör skitofta? Kopierar en fil till tre olika ställen? Hursomhelst så går det att KOPIERA och klistra in filer, dock inte KLIPPA UT filer. För att radera/ta bort filer så måste du flytta dem till papperskorgen, alternativt trycka cmd+backspace.

Citat:
och han som skrev att om jag ville att de skulle funka som windows skulle jag hålla mig till de .. vilket värdelös försvar.
det är ungefär som om windows skulle ha runda hjul och mac osx skulle ha fyrkantiga .. och vid påpekande skirker arg gubbe håll er till runda hjul !!

skämt ju
Det är inte ett försvar. Verkligheten är sådan att Windows fungerar som Windows, och Mac OS X fungerar som Mac OS X. Tycker man att Windows fungerar jättebra och är nöjd med det så är det bara dumt att byta till Mac OS X. Och tvärtom.

Med Mac jobbar man med filer på ett litet annorlunda sätt än man gör på Windows. Mac OS X är inte utformat för att vara så likt Windows som möjligt. Tror man eller hoppas man på det så kommer man bli besviken. Så är det helt enkelt.

När jag bytte till Mac för ca tre år sedan så var detta med att man inte kunde klippa-ut/klistra-in filer lite ovant, men jag vande mig vid Macens sätt att jobba efter ett par dagar. Det gör också de allra flesta andra som skaffar Mac. Det är inte en katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in