2010-06-19, 13:18
Medlem
poojks avatar
Förra sommaren va jag på semester bla i amsterdam. Jag hade hyrt ett rum hos en familj mitt i city och blev bjuden på mat, där serverade dom makalösa fläskisar. När tanten hade stekt kotletterna så i slutetet hade hon någon fond/buljong och redde med mjöl. Vad var det som jag fick? smakade bra som fan måste jag säga
Citera
2010-06-20, 06:16
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Självklart bör du vända på kotletten mer än en gång om du inte är nöjd med stekytan eller graden av tillagning .

~Paul~

Så jag tänkte ju, men å och andra sidan är jag verkligen heller ingen mästerkock...

Snart kommer midsommar och jag gillade verkligen dina tips här i tråden men undrar, kan du inte startga en tråd med "enkla midsommar grilltips".

Jag har inte riktigt kapaciteten att bli duktig i köket utan litar på gamla grejer, vilket i långa loppet är helt okej, men lite variation hade inter gjort något.

Vad gillar jag?

Grilla kyckling är såååå gott...
Griskött i korvbröd blir det då och då
Karré standardgrillat

Citat:
dePaul

Starta gärna en midsommargrill-tråd för dummies. Fins en del av oss som är sugna på inte allt för avancerade grejer som är kalasgoda. Gärna med lite "Spice"
Senast redigerad av Min-Mamma 2010-06-20 kl. 06:28.
Citera
2010-06-20, 07:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Starta gärna en midsommargrill-tråd för dummies. Fins en del av oss som är sugna på inte allt för avancerade grejer som är kalasgoda. Gärna med lite "Spice"
Fast det finns redan en grilltråd där man kan ställa diverse frågor . Att skriva fritt om grillning skulle vara ett monumentalt arbete. Det är enklare att svara på specifika frågor.

~Paul~

PS Tack för vänligheten!
Citera
2013-04-04, 02:02
Medlem
Såhär gör man när man ska steka kött. Man vänder varje 15-20 sec för att få bästa möjliga resultat. Hög värme och olja (6an) Då är pannan kokhet och var inte rädd för att du ska få olja på dig som de flesta är. Lägg på köttet varsamt och salta enbart innan eftersom har du pepprat köttet kommer de göra ont! (olja kommer spruta). Låt köttet ligga i kylskåpet på en tallrik 2 dagar innan du ska steka (överkurs, men om man väntar gäster passar ju detta). Då blir det mört och godare (safterna drar ihop sig mer). När man köper kött ska man tänka på att ha så mkt remsor av vitt fett som möjligt, det är det som är gott.

Detta passar till alla kött typer (osäker på gris och kyckling dock :P). 45 grader för rare, 55 för mediumrare och 65 för welldone. Efter att du är färdig med köttet i stekpannan låt den ligga några minuter, den kommer öka 4-5 grader under den tiden så oroa dig ej över att den ska bli kall.

Det kanske låter lite överkurs men gör man såhär bibehåller man det bästa från köttet och alla gäster är glada!
Citera
2013-04-04, 02:18
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Såhär gör man när man ska steka kött. Man vänder varje 15-20 sec för att få bästa möjliga resultat. Hög värme och olja (6an) Då är pannan kokhet och var inte rädd för att du ska få olja på dig som de flesta är. Lägg på köttet varsamt och salta enbart innan eftersom har du pepprat köttet kommer de göra ont! (olja kommer spruta). Låt köttet ligga i kylskåpet på en tallrik 2 dagar innan du ska steka (överkurs, men om man väntar gäster passar ju detta). Då blir det mört och godare (safterna drar ihop sig mer). När man köper kött ska man tänka på att ha så mkt remsor av vitt fett som möjligt, det är det som är gott.

Detta passar till alla kött typer (osäker på gris och kyckling dock :P). 45 grader för rare, 55 för mediumrare och 65 för welldone. Efter att du är färdig med köttet i stekpannan låt den ligga några minuter, den kommer öka 4-5 grader under den tiden så oroa dig ej över att den ska bli kall.

Det kanske låter lite överkurs men gör man såhär bibehåller man det bästa från köttet och alla gäster är glada!

Rätt lustigt med tanke på att den här specifika tråden handlar om hur man steker griskött...
Citera
2013-04-04, 06:48
Medlem
solo7s avatar
Brukar skära till ganska tjocka kotletter och ge dem en schysst rub, curry är en av favoriterna. Bryn hårt på båda sidor, sänk temperaturen och klicka i lite smör. Sen låter antingen bli färdig på spisen eller så slänger jag in den i ugnen. Färdig när den precis har kvar en ljusrosa rand i mitten
Citera
2013-04-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Rätt lustigt med tanke på att den här specifika tråden handlar om hur man steker griskött...

Haha jag vet, jag sökte på google hur man gör. Så hittade jag en video på en proffskock som visade hur man steker kött tänkte att jag delar med mig utav erfarenheten.
Citera
2013-04-04, 09:51
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Haha jag vet, jag sökte på google hur man gör. Så hittade jag en video på en proffskock som visade hur man steker kött tänkte att jag delar med mig utav erfarenheten.
Nöt ska då bara stekas ett fåtal minuter på varje sida på hög värm, med olja i pannan och gärna en klick smör efter hand.

Man ska INTE hålla på och vända köttet, det ska steka klart på en sida och sedan vändas, detsamma med griskött.

Ett tips kan vara att stryka på lite kiwi på köttet, smakar lite fräschare på torra grisar.

Vidare så ska givetvis köttet peppras om man tycker om det, sen ska du se till att få rumstemperatur på köttet innan det steks.
Din väg till den godaste köttbiten!
Citera
2013-04-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nöt ska då bara stekas ett fåtal minuter på varje sida på hög värm, med olja i pannan och gärna en klick smör efter hand.

Man ska INTE hålla på och vända köttet, det ska steka klart på en sida och sedan vändas, detsamma med griskött.

Ett tips kan vara att stryka på lite kiwi på köttet, smakar lite fräschare på torra grisar.

Vidare så ska givetvis köttet peppras om man tycker om det, sen ska du se till att få rumstemperatur på köttet innan det steks.
Din väg till den godaste köttbiten!

Anledningen till att man vänder var 15 sek är för att få en jämnare stekning. Den sidan du inte steker för stunden tappar värmen snabbare än man tror. Så därav man vänder ofta.

Kocken som han sett gör detta är troligtvis Heston Blumenthal.
Citera
2013-04-04, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Anledningen till att man vänder var 15 sek är för att få en jämnare stekning. Den sidan du inte steker för stunden tappar värmen snabbare än man tror. Så därav man vänder ofta.

Kocken som han sett gör detta är troligtvis Heston Blumenthal.

Du har visserligen rätt och i synnerhet mer rätt än personen som påstår att man tamefan inte får vända mer än en gång. Dessvärre är den där tekniken rätt så trasslig om du jobbar med större mängder köttskivor. Det blir lätt så att en sida får mer än den andra och då blir det fult. Här är en bild där jag under trassliga matlagningsförhållanden höll på sådär med en oxfilé. Jag hade en massa annat att passa i köket samtidigt och hade svårt att hålla tiderna exakt.

http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094...5d466ff79d.jpg

Alltså det är ju inte anskrämligt fult, men man ser hur en sida är mer stekt än den andra.

TS jobbar nog hellre på enklare sätt, säkert utan en smal sticktermometer också, och då finns det andra knep. En kotlett är väl nästan alltid av samma tjocklek, i alla fall om den är köpt uppskuren. 2 cm tjock, kanske 2,5 cm? Jag skulle säga att man brassar upp en stekpanna så det pyr om den, sen drar man i ett par matskedar smör. Salta och peppar kotletten på båda sidorna (det där före eller efter med saltning har minimal betydelse, i synnerhet om du ändå ska vila köttet efteråt). När smöret är nedsmält och fått lite brun färg, lägg i kotletten. Stek 1,5 minut på ena sidan och sänk samtidigt plattan till fyran. Vänd och stek ytterligare 1,5 minut. Slå in kotletterna i folie och låt vila i ungefär 10 minuter. Jag skulle säga att det blir skitbra.

Återigen så går det att göra mer rätt men då finns det andra saker som ska korrigeras först. Kanske ska man inte köpa första bästa kotlett utan försöka få tag på nån fin jävla raskotlett (Linderöd kanske?).

I övrigt så tycker nog jag att gris gör sig bäst med lite fler kryddor än salt och peppar. Kanske en sväng i en god marinad? Stekningen kan ske på samma sätt ändå.

Edit: Jag menar inte att besserwissra, jag köper alla Hestons resonemang, men jag kan ibland tycka att de ger väldigt lite bang-for-the-buck.
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-04-04 kl. 14:47.
Citera
2014-06-17, 14:26
Medlem
dohens avatar
Hur gör ni när ni steker kotletter? Verkar finnas en del olika metoder. Steka först sedan hälla på vatten och sjuda i stekpannan. Eller steka först och sedan lägga över kotletterna i en ugnsform och köra i ugnen.

Ska man steka på hög värme? Tycker att mina kotletter lätt blir torra.
Citera
2014-06-17, 14:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dohen
Hur gör ni när ni steker kotletter? Verkar finnas en del olika metoder. Steka först sedan hälla på vatten och sjuda i stekpannan. Eller steka först och sedan lägga över kotletterna i en ugnsform och köra i ugnen.

Ska man steka på hög värme? Tycker att mina kotletter lätt blir torra.
Steker hastigt ett par minuter på var sida på hög värme så de får färg.
Sedan ut med kotletterna och i med champinjonerna.
Sänk värmen till medelhög.
När de är klara, i med så mycket grädde du vågar och lite soya låt koka en stund.
Ner med kotletterna igen smaka av med peppar och evt lite worcestershiresås.
Salt behövs oftast inte, soyan brukar fixa det.
Låt koka yttligare någon minut eller två.

Serveras med fördel till ett gôtt potatismos.
Senast redigerad av MeanME 2014-06-17 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in