Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Anledningen till att man vänder var 15 sek är för att få en jämnare stekning. Den sidan du inte steker för stunden tappar värmen snabbare än man tror. Så därav man vänder ofta.
Kocken som han sett gör detta är troligtvis Heston Blumenthal.
Du har visserligen rätt och i synnerhet mer rätt än personen som påstår att man tamefan inte får vända mer än en gång. Dessvärre är den där tekniken rätt så trasslig om du jobbar med större mängder köttskivor. Det blir lätt så att en sida får mer än den andra och då blir det fult. Här är en bild där jag under trassliga matlagningsförhållanden höll på sådär med en oxfilé. Jag hade en massa annat att passa i köket samtidigt och hade svårt att hålla tiderna exakt.
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094...5d466ff79d.jpg
Alltså det är ju inte anskrämligt fult, men man ser hur en sida är mer stekt än den andra.
TS jobbar nog hellre på enklare sätt, säkert utan en smal sticktermometer också, och då finns det andra knep. En kotlett är väl nästan alltid av samma tjocklek, i alla fall om den är köpt uppskuren. 2 cm tjock, kanske 2,5 cm? Jag skulle säga att man brassar upp en stekpanna så det pyr om den, sen drar man i ett par matskedar smör. Salta och peppar kotletten på båda sidorna (det där före eller efter med saltning har minimal betydelse, i synnerhet om du ändå ska vila köttet efteråt). När smöret är nedsmält och fått lite brun färg, lägg i kotletten. Stek 1,5 minut på ena sidan och sänk samtidigt plattan till fyran. Vänd och stek ytterligare 1,5 minut. Slå in kotletterna i folie och låt vila i ungefär 10 minuter. Jag skulle säga att det blir skitbra.
Återigen så går det att göra mer rätt men då finns det andra saker som ska korrigeras först. Kanske ska man inte köpa första bästa kotlett utan försöka få tag på nån fin jävla raskotlett (Linderöd kanske?).
I övrigt så tycker nog jag att gris gör sig bäst med lite fler kryddor än salt och peppar. Kanske en sväng i en god marinad? Stekningen kan ske på samma sätt ändå.
Edit: Jag menar inte att besserwissra, jag köper alla Hestons resonemang, men jag kan ibland tycka att de ger väldigt lite bang-for-the-buck.