• 1
  • 2
2007-10-31, 02:38
Medlem
Hur steker ni fläskkotletter med ben.
Jag använder en vanlig ugn med reglering från 1-6.
På vilket nummer börjar ni på och när drar ni ner till lägre temperaturer?
Hur länge brukar det ta sammanlagt?
Citera
2007-10-31, 08:50
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacDaddy
Hur steker ni fläskkotletter med ben.
Jag använder en vanlig ugn med reglering från 1-6.
På vilket nummer börjar ni på och när drar ni ner till lägre temperaturer?
Hur länge brukar det ta sammanlagt?
Använder stekpanna,börjar på 6:an,bryner o sedan drar ned till 2:an.Mkt smör o endast vitpeppar o salt så smakar den gudomligt.
Tar ca 10 min då jag vill ha mina rätt hårt stekta.
Citera
2007-10-31, 10:55
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Jag måste erkänna att jag är rätt usel på att steka just fläkkotletter. Men det blir lite bättre om man för det första skär nån skåra i fläsket/senan runt omkring den (så att den inte drar ihop sig och blir konkav) och att man sen tillsätter lite vätska och har på låg värme (1:an) under lock en liten stund.

När det kommer till siffror så har jag först på 4:an tills smöret/margarinet visar rätt färg och sen växlar jag mellan 3:an och 4:an. När den börjar närma sig klar så drar jag ner till 1:an och på med lock. Eller så får den vara klar, det beror lite på.
Citera
2007-10-31, 16:51
Medlem
Coffeemans avatar
Gjutjärnspanna varm. Ca 4:an - så varmt du kan utan att smöret bränns. En minut eller så per sida anpassa så du får fin yta bara. Ta ur och låt ligga ett par minuter så du är säker på att det gått klart.

En nypa socker i pannan om jag känner för det. Salta och peppra innan, lite paprikapulver på slutet och vänd två ggr.
Citera
2007-10-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Gjutjärnspanna varm. Ca 4:an - så varmt du kan utan att smöret bränns. En minut eller så per sida anpassa så du får fin yta bara. Ta ur och låt ligga ett par minuter så du är säker på att det gått klart.

En nypa socker i pannan om jag känner för det. Salta och peppra innan, lite paprikapulver på slutet och vänd två ggr.

En minut på varje sida endast? Låter som du försöker dig på att steka oxfile eller nått, blir knappast genomstekt.
Citera
2007-10-31, 19:51
Medlem
För er som är lite osäkra på o steka fläskkotlettk an jag säga att när man kan dra en kniv m ellan köttet o benet så är det klart
Citera
2007-10-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Använder stekpanna,börjar på 6:an,bryner o sedan drar ned till 2:an.Mkt smör o endast vitpeppar o salt så smakar den gudomligt.
Tar ca 10 min då jag vill ha mina rätt hårt stekta.

Sätt på 2 plattor nästa gång , en på 6an och en på 2an - Tar en jävla tid för plattan att gå ned i temperatur. Har du 2 eller fler plattor får du bättre kontroll.
eller så skaffar en gasbrännare
Citera
2007-11-02, 01:25
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
En minut på varje sida endast? Låter som du försöker dig på att steka oxfile eller nått, blir knappast genomstekt.

Visst blir det det. Men det beror naturligtvis på hur tjocka dom är.

Hatar överstekna snustorra kotletter.
Citera
2007-11-02, 01:28
Medlem
kan rekommendera en sak, skär en ficka i kotletten och fyll med någon kesella/örtblandning
Citera
2007-11-02, 08:16
Medlem
PurrePs avatar
Jag brukar alltid enkelpanera med lite vetemjöl först. Går in ganska varmt och bryner till, för att sedan sänka och låta gå klart. Brukar bli lite go krispig yta och saftigt inuti.

Är det rejäla kotletter (som hos J. Olivers slaktare) är det ingen höjdare att panera, då får de gå ugnen efter att de fått färg i pannan. Glöm inte att ösa köttet ordentligt, finns inget värre än torra kotletter.
Citera
2009-11-20, 15:48
Medlem
McCarthy01s avatar
Vänder kotletterna va 4 ggr vardera, har på salt, vitpeppar, svartpeppar och grillkrydda. Vitlökspeppar är inte heller fel att ha på.
Citera
2009-11-20, 16:17
Medlem
[Strange Days]s avatar
Fläskkotletter skall enligt mig halstras på hög värme för bästa resultat - max 2 min på vardera sida.
Om fläskkotletten är av den "tjockare" sorten, så brukar jag platta ut köttet med bredsidan på kockkniven så att den blir lite tunnare.
Alternativt så kan man lägga dem i en 3-, eller 5-litersplastpåse (beroende på mängd) och hamra lite på dem med brödkavel eller dyl. tillhygge.
Fettranden - om det finns en sådan - skall självfallet sitta kvar.

Jag serverar gärna fläskkotletterna enkelt kryddade med endast peppar och salt.
Fläskkotlett med cidersås är en klassiker som måste prövas om ni inte gjort det tidigare.

EDIT

Glömde att nämnda att när en kotlett är som bäst stekt så skall den enligt mig vara ljust rosa i köttet.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-20 kl. 16:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in