I min högstadieskola, under det goda nittiotalet, hade jag äran att stifta bekantskap med hela tre fullfjädrade mytomaner som drog den ena efter den andra valsen, vardera mer överdriven än den tidigare;
Den första personen försäkrade mig och mitt kompisgäng om att han hade vapenlicens (vid 14 års ålder) och att det gav honom rätt att bära vapen i skolan. Han hade tydligen testskjutit (och innehade) både M16, Desert Eagle och allehanda handelvapen. Tyvärr var ju dessa vapen ständigt inne på reparation när man efterfrågade en demonstration...
Denna grabb hade tydligen tjuvkopplat sin Internetuppkoppling också vilket gav honom oändlig bandbredd.
Den andra personen var en invällare som ständigt försökte vinna oss blåsta svennars gunst genom att dra historier som bl.a. bestod i att han blivit överkörd (!) av spårvagnen i city men klarat sig oskadd och fått ett enormt skadestånd. Yes.
Den sistnämnde var mytoman av grova kaliber. Jag har hört så många historier från denne, men så här i efterhand nog förträngt det mesta. Denna grabb var skilsmässobarn och hade ett stort behov av att hävda sig i sin bedrövliga ekonomiska tillvaro.
Varje dag hade grabbens far köpt honom något nytt (och svindyrt) som vi aldrig fick se. Farsan var dessutom hårdnackad gangster som ej respekterade andras egendom; En dag fick vi höra att en sprillans ny porsche hade kört upp på deras uppfart. Fadern hade då tagit sin skateboard (ja...) och hoppat upp på huven och gjort trick tills bilen var halvt demolerad.
En vecka senare var historien ändrad. Då hade tydligen fadern -istället för att dra fram sin skateboard- tagit upp nyckelknippan och repat sönder lacken på hela bilen.
Varje gång denna grabb satte igång med sina historier lyssnade man, till synes, intresserat: Om man ifrågasatte honom åkte man nämligen på jordens omgång.
Bokstavsbarn.