2015-07-26, 21:05
Medlem
madwolfs avatar
Vad fasen heter youtubeklippet med den där snubben som snackar att kungen och Englands prins har en underjordisk bas under vattnet där dom våldtar och knullar småbarn? Måste bara se den igen har glömt vad den heter :/

tacksam för svar!
Citera
2015-07-26, 21:13
Medlem
Corazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madwolf
Vad fasen heter youtubeklippet med den där snubben som snackar att kungen och Englands prins har en underjordisk bas under vattnet där dom våldtar och knullar småbarn? Måste bara se den igen har glömt vad den heter :/

tacksam för svar!

Rolf-Peter!

https://www.youtube.com/watch?v=pSXsiZTFAv8
Citera
2015-10-15, 22:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Intressanta historier att läsa från er alla. Faktum är att det finns ganska lite forskning på just mytomani och det är inte en egen "diagnos" men kan vara besläktat med narcissistisk personlighetstyp och även med psykopati. Mytomaner är liksom narcissister inte allt för sällan tämligen karismatiska och manipulativa. Oftast är "offren" nära mytomanen själva en spelbricka i lögnen som mytomanen odlat upp. Exempelvis håller folk omkring mytomanen tyst och avslöjar inget trots att mytomanen ljuger hela tiden om allt möjligt. På så vis kan man säga att mytomanen har makt över sina vänner.
Jag har grubblat en del över mytomani & lite över psykopati. Har för mig att psykopater har förkrympta pannlober. Detta kan ju förklara varför de är så gränslösa. Det är inte så att de ser andra människor som verktyg - det är snarare så att de inte ens skäms när de ljuger. Jag har även hört talats om någon mytoman/psykopat som var ett totalfett & påstod att han kunde springa 100 m på 10 s. Det var inte ens en rimlig lögn.

Det skulle ju kunna vara så att mytomani är något som tills relativt nyligen har tolererats. Alexander Bard har påpekat att det var först på 1600-talet som sanning blev någonting viktigt. Innan dess så kunde man hitta på lite vad som helst så länge det gynnade en. T.ex. skulle Gustav Vasa inte tvekat en sekund om han kunde leda i bevis att berget Ararat låg utanför Södertälje osv.

Men om vi ser hur det var i stamsamhället så levde ju folk med personer de var mer eller mindre utlämnade åt att umgås med dagligen. Alla hade ungefär samma kunskap. Påstod du att du kände till ett hemligt kantarellställe i skogen så var det bara att plocka hem dem eller hålla tyst. Så skulle det kunna vara så att det moderna samhället har gjort det enklare för mytomaner?
Citera
2015-10-16, 09:58
Medlem
RonnyRasks avatar
Fast jag vill ändå påstå att det finns olika sorters mytomaner. Alla har inte det här tvångsmässiga ljugandet. Den typiske mytomanen klarar normalt inte av att inte försöka överträffa en annan människas historia. Om du säger att du drack 10 öl i helgen så har han bestämt druckit 15 och så vidare. Dvs den roliga sortens mytomaner.

Den andra sortens mytomaner är svårare att upptäcka då den omsorgsfullt väljer sina lögner för att gynna sig själv på ett djupare plan än att bara vinna respekt i någon annans ögon. Det är liksom manipulation på en helt annan nivå. Det kan i vissa fall ta flera år innan man inser att personen i fråga har medvetet planerat och strukturerat upp sina lögner. Men oavsett så blir det hela tillslut bara en enda stor, ond cirkel av lögner. Många mår ofta väldigt dåligt pga alla sina lögner och väljer då att ljuga ytterligare för att känna sig bättre. Kan liknas lite med ett missbruk nästan. Man ljuger för att man mår dåligt, och mår dåligt för att man ljuger.
Citera
2016-01-11, 01:42
Medlem
Har en jobbig mytoman i närheten här på arbetet.

Denna persons högsta önskan är att vara chef, men är inte det. Trots detta benämner han sig ibland chef.

Han har även, innan han blev en löneslav som tjäntar 350k per år, drivit en firma med 4-1 anställda. Denna firman omsatte 20mille. Denne har även varit med i VM på någon form av idrottsgren. Påstår sig även ha slagit ner någon på krogen, sedan fredat sig mot fyra ordningsvakter allt medan han ropade "Nilsson ska knulla!!!".

Han är också en sådan som lovar dyrt men aldrig håller något. T.ex skulle han hjälpa en kollega att utföra något ärende, men när den dagen kom dök han aldrig upp. Vid påringing besvarades aldrig samtalet. Meddelande via Facebook messenger lästes men besvarades aldrig. Än idag har detta aldrig ens kommenterats, frånvaron alltså.

Han har även ett hobbyintresse som någon form av konstnär, där varje konstverk säljs för upp till 50k per styck.

Vi har googlat lite om denna man och finner att:
1) En enskild firma finns idag, som omsätter 10-50k per år.
2) Konstverken annonseras ut för 2-8k, en bit från 50k alltså.
3) Någon firma som omsätter 20Mille hittas ej, bara ett par olika avvecklade enskilda firmor. Jag tror inte att en firma som omsätter 20Mille spårlöst försvinner på så kort tid.
Citera
2016-02-02, 13:56
Medlem
Bennybandits avatar
Har två fullblodspsykopater från förr som ljög om allt.

Senast så var ena killen misstänkt för att ha rökt spice/cb och då kom det sex (!) polisbilar till hans infart innan de stormade huset för att ta urinprov på honom.

Den andra (många år sedan) ljög mer än vad han talade sanning och en av hans godingar var att han hade snott en Ducati och kört av vägen och ut på en äng i 300 km/h, utan hjälm såklart. Det var även på en 50-sträcka och han var 12-13 år gammal.

Samma grabb flög ut ur ett par buskar en gång när jag var ute och gick och sa att han råkade hitta en moped som stod och brann av oklar anledning, hörde inte så mycket av det han sa då han hade väldigt bråttom därifrån. Han ljög aldrig, det stod en Yamaha DT och brann bredvid en bensindunk, bakom en buske...mitt ute på landet.

Sågs även sitta och runka upp sin handledsgrova bananformade kuk ensam vid en badplats en sommarkväll. Legenden säger att han sitter där än idag.

Ser honom i stan någon gång om året och han gestikulerar fortfarande hejvilt när lögnerna sprutar på dom han umgås med. Homosexuell har han blivit också.

Edit: Min vän stötte på honom lite snabbt i farten för två år sedan när vi skulle handla LSD av en snubbe, och den här mannen som i övrigt inte tog droger berättade att han precis fått ett lass lappar från Amsterdam som han skulle "kränga" i stan.
Senast redigerad av Bennybandit 2016-02-02 kl. 14:05.
Citera
2016-02-03, 20:13
Medlem
banan74s avatar
Jag gjorde utlandstjänst med en ganska tragisk kille på 90 talet.

Man störde sig inte så mycket på honom då förutom att han var en ganska dålig soldat.

Tyvärr så dök han upp igen via facebook, och till min stora häpnad ger han sken av att vara världens ramboveteran. Berättar vitt och brett om påhittade situationer och trauman. Grejen är att vår mission kan ha varit den lugnaste i fredsbevarandets historia! Det värsta som hände var att vår bar brann upp av en olyckshändelse.

På något sätt har latmasken lyckats bli förtidspensionerad för PTSD, han engagerar sig även friskt i organisationer och grupper för tidigare utlandssoldater. Där lyckas han alltid sprida kaos omkring sig då han är en fullfjädrad rättshaverist!

Dök även upp i Nån lokaltidning i Boråstrakten där han fabulerar friskt om sina hemska krigsminnen.

Killen har antagligen ställt till med ganska stor skada för veteraner med riktig PTSD, förtroendet minskar ju en del när en uppenbar lögnhals lyckas bli diagnostiserad med något han inte har på riktigt.

Fan vet om hans övriga liv har varit såpass misslyckat att han måste hitta på en alternativ identitet, Tror ärligt inte att han reflekterar över att vi andra typ 1000 personerna som var på samma mission bara häpnar när han drar igång.
Citera
2016-02-22, 21:30
Medlem
InternetExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetExplorer
Jag ser också mytomaner som väldigt intressanta personer. Råkades vid en i skolan en gång.
Han var minsann född och uppvuxen i Tyskland där han tillsammans med några ur sin släkt åkt pansarvagn till affären, han kunde dock inte ett ord tyska. Sen var han i en större europeisk stad och fick sjukhusvård och ägde en lägenhet där, mötte personer som inte fanns, ömkade sig om tragedin han upplevt när en av dessa påhittade personer tog livet av sig, innan han själv slutligen fick cancer och tog cellgifter under en helg för att sedan komma till skolan dagen efter pigg som en mört.

Han erkände själv efter ett tag att han ljugit, men han hann bli konfronterad ett flertal gånger innan han gav upp. Han sa att han ljög för att han ville känna sig speciell, och för att manipulera folk.

Det jobbiga var ju att jag själv trodde på skiten i början, då allt lät så självklart när han berättade det. Sedan förstod jag ju efter ett kort tag att mycket av det antagligen inte var sant, när det blev för många detaljer i historierna som inte stämde (och när det började låta för bra och storslaget för att vara sant).

Kom på att jag kan berätta mer om denna tomte. Personen i fråga var kär i mig och gjorde det mesta för att fånga min uppmärksamhet. När jag tänker efter så var han en mycket, mycket sjuk individ.

Han började mitt under pågående gymnasietermin studera på ett av landets större universitet, civ.ingenjör i teknisk fysik. Jojomensan. Han köpte hem stora böcker i matematik och fysik som han satt och bläddrade i på lektionerna i skolan, utan att riktigt aktivt göra några uppgifter så att säga. En gång stack han iväg till en "föreläsning", något som bara hände en gång också. Ibland kunde han prata om någon tenta också, för att efter ett tag aldrig nämna något igen. Vid påminnelse om den så lät det ungefär "jamen jag klarade den", och så var det inget mer med det. Efter en tids tystnad hade han bara "hoppat av". Det roliga var dessutom att han gick om ettan i gymnasiet (samma linje) då han inte klarade den. Han hoppade så småningom av gymnasiet.

Hela cancergrejen som jag nämnde lite om i mitt förra inlägg var också rätt sjuk. Han nämner en gång i skolan att han fått en massa tumörer i magen (antal varierar, ibland var de tre, ibland fem (!)). Sen höll han käften om det i flera månader tills jag frågade hur det gick, och då var han fortfarande tydligen i undersökningsstadiet, och satt då på lunchen och klagade en massa på detta lands sega sjukvård. Sen en dag, inte långt efteråt så spottade han helt plötsligt ur sig att han tagit cellgifter under den gångna helgen. Sedan hörde vi inte mycket av det mer, och efter viss konfrontation erkände han att han bara hade en tumör i magen, något han fått utav att ha ätit mycket på plast (?!). På en sociala medier-plattform skrev han ytterligare någon månad senare att han fått en hjärntumör också (ingenting nämndes dock om de påstådda magtumörerna). Stackars sate.
Citera
2016-02-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Fast jag vill ändå påstå att det finns olika sorters mytomaner. Alla har inte det här tvångsmässiga ljugandet. Den typiske mytomanen klarar normalt inte av att inte försöka överträffa en annan människas historia. Om du säger att du drack 10 öl i helgen så har han bestämt druckit 15 och så vidare. Dvs den roliga sortens mytomaner.

Den andra sortens mytomaner är svårare att upptäcka då den omsorgsfullt väljer sina lögner för att gynna sig själv på ett djupare plan än att bara vinna respekt i någon annans ögon. Det är liksom manipulation på en helt annan nivå. Det kan i vissa fall ta flera år innan man inser att personen i fråga har medvetet planerat och strukturerat upp sina lögner. Men oavsett så blir det hela tillslut bara en enda stor, ond cirkel av lögner. Många mår ofta väldigt dåligt pga alla sina lögner och väljer då att ljuga ytterligare för att känna sig bättre. Kan liknas lite med ett missbruk nästan. Man ljuger för att man mår dåligt, och mår dåligt för att man ljuger.

Många drivs av något de inte kan kontrollera, mytomani går det att få en diagnos för det eller hur ser det ut med det?
Citera
2016-02-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Jag gjorde utlandstjänst med en ganska tragisk kille på 90 talet.

Man störde sig inte så mycket på honom då förutom att han var en ganska dålig soldat.

Tyvärr så dök han upp igen via facebook, och till min stora häpnad ger han sken av att vara världens ramboveteran. Berättar vitt och brett om påhittade situationer och trauman. Grejen är att vår mission kan ha varit den lugnaste i fredsbevarandets historia! Det värsta som hände var att vår bar brann upp av en olyckshändelse.

På något sätt har latmasken lyckats bli förtidspensionerad för PTSD, han engagerar sig även friskt i organisationer och grupper för tidigare utlandssoldater. Där lyckas han alltid sprida kaos omkring sig då han är en fullfjädrad rättshaverist!

Dök även upp i Nån lokaltidning i Boråstrakten där han fabulerar friskt om sina hemska krigsminnen.

Killen har antagligen ställt till med ganska stor skada för veteraner med riktig PTSD, förtroendet minskar ju en del när en uppenbar lögnhals lyckas bli diagnostiserad med något han inte har på riktigt.

Fan vet om hans övriga liv har varit såpass misslyckat att han måste hitta på en alternativ identitet, Tror ärligt inte att han reflekterar över att vi andra typ 1000 personerna som var på samma mission bara häpnar när han drar igång.

I USA hänger man ut sådana människor, Stolen Valor, heter det. Har ni konfronterat honom på något sätt?
Citera
2016-03-04, 22:18
Medlem
Fanns ju polarens bil som gjorde 0-100 på 6.5 sekunder, drog 0.2 liter milen och blev påkörd i 40 och det var bara en list som släppte lite

Bilen? En Volvo 244 DL -82
Senast redigerad av Smugarn 2016-03-04 kl. 22:26.
Citera
2016-03-16, 02:41
Medlem
Känner två mytomaner. Den ena killen är en utav mina bästa vänner. Som tur är så har lögnerna minskat med åldern när det gäller han.
Min vän kallar vi för mytoman1 och den andre killen för mytoman2

Mytoman 1
Han hade köpt aktier för flera tusen kronor i H&M. Dock så förlorade han alla pengarna på aktierna när tsunamin i Thailand kom år 2004.
År 2004 så var han bara 8 år

Samme kille har även haft en shottävling med en Big Brother deltagare, antalet shots var 20 st var. Förloraren skulle även betala för alla shotsen. Min vän förlorade givetvis tävlingen och skulle egentligen betala 17 000 kr, men bartendern tyckte att han ställde till med en bra show, därav behövde han bara betala 13 500 kr.

Mytoman 2

En gång så körde han till Jönköping på 17 minuter i sin saab 900. (Tar ca 50 min om man ligger i 120 Km/H nästan hela vägen) Ja ni fattar osannolikheten

Just denna killen är inte känd som någon storsupare eller någon som festar. Iallafall, vi firade nyår ihop ett år.
Kl 12:00 på nyårsdagen så var han vaken och verkade inte bakfull alls. När jag frågade honom hur mycket han hade druckit så svarade han ett helt flak öl. Han skröt om det rätt rejält den dagen, även inför andra. Givetvis så trodde jag inte på detta, så jag började att fråga folk från festen om det verkligen kunde stämma. Efter allt frågande så uppenbarade det sig att han bjudit bort ca 16 öl den kvällen. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in