2015-12-30, 20:57
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Som jag sagt så skriver jag här pga jag önskar klargörande från moderatorer...
Det har jag sagt 3 gånger.

Citat:
Ja lite tirst, jag försökte bedriva diskussion i denna tråd var man kan lägga moderatorsnivån men fick ingen respons av moderatorerna. Det är en sån sak man bör diskutera.

I stort har jag inget att klaga på modereringen dock.

Det är lätt att missa inlägg i en tråd då vi inte hinner läsa allt, ett litet ping i form av citat kan förbättra chansen att vi ser inlägget.

Vad är det du undrar över så får vi se om jag kan svara på frågan.
Citera
2015-12-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är lätt att missa inlägg i en tråd då vi inte hinner läsa allt, ett litet ping i form av citat kan förbättra chansen att vi ser inlägget.

Vad är det du undrar över så får vi se om jag kan svara på frågan.

Okej.

Jag tror det började här: (FB) Hur gör vi forumet bättre? (metadiskussion)
Citera
2015-12-30, 21:23
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Nej det tycker jag inte, nivån senaste veckan har sjunkit så att diskussion börjar kännas hopplös....

Inlägg av typen "alla religiösa är dumma i huvudet" ger oftast inget till tråden. Vad ska man svara på ett sådant inlägg?
(FB) Hur kan Allah vara full av rättvisa och nåd?

I juridikforumet måste svar hålla sig till det juridiska och inte börja sväva i att "jag tror inte på dig", osv. Man kanske borde sänka ribban lite för OT i religionsforumet också. Eller om det heter höja ribban.

Jag raderade inlägget nu och hade gjort det tidigare om det rapporterats,vi hinner omöjligen läsa allt som skrivs på forumet, så jag upprepar vad jag sagt förut:
Rapportera inlägg som kan tänkas vara regelbrott, OT eller vad som helst så får vi titta på dessa.

Allt kanske inte åtgärdas men då har åtminstone någon av oss som modererar här tittat på inlägget och gjort en bedömning.
Citera
2015-12-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag raderade inlägget nu och hade gjort det tidigare om det rapporterats,vi hinner omöjligen läsa allt som skrivs på forumet, så jag upprepar vad jag sagt förut:
Rapportera inlägg som kan tänkas vara regelbrott, OT eller vad som helst så får vi titta på dessa.

Allt kanske inte åtgärdas men då har åtminstone någon av oss som modererar här tittat på inlägget och gjort en bedömning.

Ok tack.
Vi diskuterade också saken sedan en del i tråden, t.ex.

Citat:
Jag rapporterar hyfsat mycket men jag får aldrig någon feedback.

För jag kan inte hålla på rapportera alla sådana där inlägg om det ses som att jag spammar.

Men jag tar det iaf som tecken på att anti-teistiska inlägg är OT i trådar som behandlar specifika religionsfrågor.
Kan man även tänka sig att inlägg såsom "Gud finns inte" är off topic i trådar som rör specifika religionsfrågor? Enl vad jag skrev här:

Citat:
Du har en poäng.

Om man inte tillät kritik på metanivå skulle alla ämnen svämma ut samt så skulle det bli omöjligt att skilja vad man får och inte får kritisera.
Ändock måste en viss nivå faktiskt hållas.
En diskussion om Joh. Upp.bok skulle vara lämpligt att påpeka de historiska betänkligheter med denna bok.
Men det blir OT om religionsdiskussioner ska avhandla sådant som "gud finns inte, bibeln är nonsens" VARJE gång ett religionsvetenskapligt ämne diskuteras. Tycker du att det bidrar till diskussion? Det finns redan dedikerade trådar för detta.

Kanske ha en klistrad tråd om regler för religionsdiskussion där det bestäms att det inte är Topic att behandla "huruvida Gud finns" i varje annan tråd.

Sen är det förstås inte en svartvit uppdelning. Men om man iaf sätter upp ramar så slipper man kanske det antiteistiska spammandet.
Citera
2015-12-30, 22:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men jag tar det iaf som tecken på att anti-teistiska inlägg är OT i trådar som behandlar specifika religionsfrågor.
Kan man även tänka sig att inlägg såsom "Gud finns inte" är off topic i trådar som rör specifika religionsfrågor? Enl vad jag skrev här:

Varemot "det bara är så" religions-propaganda är rumsren om det baseras på ad hoc premissande?
Citera
2015-12-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varemot "det bara är så" religions-propaganda är rumsren om det baseras på ad hoc premissande?

Det beror väl på trådstarten.

Kristendomspropagande är väl t.ex. fel i en tråd som handlar om ateism eller islam.
Däremot kan man väl starta en tråd om vilken religion man vill och diskutera utifrån den religions premissande?

Om det sen blir 30 trådar om jehovas vittnen får man väl klumpa ihop dem. Så görs ju i andra delforum, t.ex. man tillåter inte hur många som helst trådar om Syrienkriget. Man får göra en subjektiv bedömning vad som är av allmänt intresse.
Citera
2015-12-30, 22:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det beror väl på trådstarten.

Kristendomspropagande är väl t.ex. fel i en tråd som handlar om ateism eller islam.
Däremot kan man väl starta en tråd om vilken religion man vill och diskutera utifrån den religions premissande?

Trådstartande på "endast-för-ja-sägare-premisser" är alltid suspekta.
Citera
2015-12-30, 22:31
Medlem
Citat:

Det har jag ju inte sagt.
Om du startar en tråd angående teologiska frågor för DFSM, t.ex. om man får lov att äta spaghetti eller endast nudlar och om man får ha ketchup, så kommer jag inte gå in där och säga att DFSM inte finns.

Om du däremot startar en tråd angående DFSM existens kan jag ju gå in och lägga fram motargument.
Citera
2015-12-30, 22:33
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ja. Men ibland kan det vara trevligt att behandla religionens teoligiska djup, snarare än dess sanningshalt. för oavsett hur många No true scotsman, ad hoc ect den debatten innehåller är kärnan ur perspektivet av de troende. Vilket ofta ger en intressant och rolig underhållning för den som inte tar parti eftersom pajkastningen ofta blir enorm. "Min pappa är starkare än din pappa".

Som jag ser det följs sällan sådana debatter till sitt slut av de som först går med i tråden för de blir kapade av antiteister och nyateister och allt urartar i "vattendelningsfrågor", bevis hit och bevis dit oavsett att det inte ens var trådämnet. Eller Ad hoc.
Citera
2015-12-30, 22:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det har jag ju inte sagt.

Nej, det var jag som sa det ... i förebyggande syfte.

Citat:
Om du startar en tråd angående teologiska frågor för DFSM, t.ex. om man får lov att äta spaghetti eller endast nudlar och om man får ha ketchup, så kommer jag inte gå in där och säga att DFSM inte finns.

Om du däremot startar en tråd angående DFSM existens kan jag ju gå in och lägga fram motargument.

Jag skulle verkligen uppskatta om du deltar i en apastalogetisk* diskussion.

*Pastafarianismens version av apologetik.
Citera
2015-12-31, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ja. Men ibland kan det vara trevligt att behandla religionens teoligiska djup, snarare än dess sanningshalt. för oavsett hur många No true scotsman, ad hoc ect den debatten innehåller är kärnan ur perspektivet av de troende. Vilket ofta ger en intressant och rolig underhållning för den som inte tar parti eftersom pajkastningen ofta blir enorm. "Min pappa är starkare än din pappa".

Som jag ser det följs sällan sådana debatter till sitt slut av de som först går med i tråden för de blir kapade av antiteister och nyateister och allt urartar i "vattendelningsfrågor", bevis hit och bevis dit oavsett att det inte ens var trådämnet. Eller Ad hoc.

Ja, håller med.
Jag tror det skulle höja debattnivån överlag också, om man kunde hålla en diskussion till ett visst ämne utan att alla diskussioner ska gå över till "du är korkad om du tror på något, Gud finns inte, Bibeln är påhittad". Då skulle vi kanske kunna få hit fler s.k. vettiga troende. Vilken "vettig" person orkar diskutera teologiska frågeställningar när alla diskussioner börjar om från noll med "hur kan du tro på något, Gud finns inte".
Men jag vet inte, kanske är flashback inte rätt forum för teologiska diskussioner.
När man diskuterar flashback med folk är det dock många som tycker att det är tråkigt med alla "tjatiga" diskussioner fulla med hat och nonsens. Man vill ju läsa intressanta diskussioner med fakta. De subforum som är faktabaserade och sakliga verkar fungera bättre än de forum där alla slänger ur sig vad som helst i alla trådar.
Citera
2015-12-31, 19:43
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ja, håller med.
Jag tror det skulle höja debattnivån överlag också, om man kunde hålla en diskussion till ett visst ämne utan att alla diskussioner ska gå över till "du är korkad om du tror på något, Gud finns inte, Bibeln är påhittad". Då skulle vi kanske kunna få hit fler s.k. vettiga troende. Vilken "vettig" person orkar diskutera teologiska frågeställningar när alla diskussioner börjar om från noll med "hur kan du tro på något, Gud finns inte".
Men jag vet inte, kanske är flashback inte rätt forum för teologiska diskussioner.
När man diskuterar flashback med folk är det dock många som tycker att det är tråkigt med alla "tjatiga" diskussioner fulla med hat och nonsens. Man vill ju läsa intressanta diskussioner med fakta. De subforum som är faktabaserade och sakliga verkar fungera bättre än de forum där alla slänger ur sig vad som helst i alla trådar.

Att teologisk överbyggnad inte berörs lite då och då,håller jag ej med om.

Att däremot nörderiet i vad enbart believers kan skapa i att ses som intressant, kan däremot erkännas att det ofta utsätts för gliringar, precis som G. också nämner - men jag ser det som så.. att en redan i dina ögon mogen diskussion tagit fart, att det borde va en smal sak att redan uppnådd puls i linjeföringen, inte ska vara isf så svag.. ? att kunna rubbas av så lite, må vara! att det krävsmorderation, må vara.

Men, samtidigt, är det såå svårt att avfärda med en liten snabb hint om att dyp -pysen, vi har inte tid med den avstickaren nu.. eller tydligare, vga på sig en tillsägning så den fattar att den klantade sig?

SEdan det fetade. Tjatiga diskussioner.. fulla med hat, fulla med nonsens - är ju så uppenbart subjektivt att det är löjligt.

Jag själv är akademiker, jag känner hur många som helst som har stor behållning av flashback, ok de är inte alla på rel-foat.. men din kommentar om att "man vil ju läsa fakta" springer ur din obildade röv.

du som så många gånger så snabbt inte ens kan avläsa vad som är fakta och vad som är personlig uppfattning.

En sak behöver alla inkl jag förstå : att religion, INTE ÄR FA_KTABASERAT, flashback är en utomordentligt trevligt forum för allsklöns intresseområden, social chat.. hard facts hard science.. teknik juridik annat, nästan allt.. för den som är beredd att kliva ner på höga hästar och INSE att varken detta el andra forum ens gör anspråk på att vara förlängning av universitet och inga gilialer til universitet, det är enligt mig primärt avkoppling! också för merbegåvade, inte bara för dem som älskar religion på blodigt allvar, att om det ska yttras.. då ska det yttras vad

balanserat korrekt? hur naiv är du?? religion funkar inte så ens p fakultet, har du öht satt din fot på ett universitet? off topic, du ska givtvis inte behöva svara på det Grelin, men du kommer med en hel del ytterst subjektivt tyckande, och hittade på att "folk vill ha faktum i religionsforum"

VAr du på detta forum när IP och kompani, spammade nästan hälften av alla tråar med länkar, det var makabert, jämfört med det tramset.. är ju religionsforumet nu.. direkt behagligt.

och ja... man kan låta bli att läsa, och förbi se t.ex långa utläggningar som man, t,ex jag.. inte ser som lockande nog, el intressant

men ska du ha riktig fakta överlämnat i realtid, så får du ju titta på TV eller koppla upp dig pp nyhetskanaler, men.. bered dig på att e också är färgade av propaganda, lite här o där

detta är ju väl diskussionsforum, var är du född egentligen, vem har itutat dig att diskussions och debattforum , skulle vara i en och samma skostorlek?

de som inte hade behållning som du säger.. de hade luckor i allmänbildning tror jag, de förväntade sig social virtuell bekräftelse, och jasägarkommentarer.. typ : åååh ja just det! såtycker jag ocksååå

(överdrivet sagt, men du förstår, man vill då INTE ha något som skrapar på ytan, man vill ha vänner.. känna att man myser ihop och för sådant finns sociala mer profilerade mot relation, sådana forum, alt. bloggar.. där man känner... likasinnat.)

Nej flashback ska man va rädd om. Det är helt ok. Det finns bättre men inte lika högt i tak, som är ett stort plus! om inte det som gör det värt. imo.

när man vill el ser relevans i att skälla, klaga på "någon, något" , så är det legitimt, och det ser jag som rätt elementärt, för nickedocke-mentaliteten som du ser i andra stramaree utformningar, kan ju få en paranoid hinna över sig, det blir inte ärligt hederligt, och då kan man lika gärna diskutera med hunden eller ens vänner som man redan vet att de "inte har lust att få sin andlighet kritiserad" eller hur nu visan går.

tänk om alla började få attityder på sig att vara kristofober, hindufober, islamofober.. så fort någon... kände sig inte-ha-nått-fram.med sina underbara ärevördande mot sin religions gud.. ja det är ok att ärevörda, men diskussion ska ha lite puls.

Gott nytt år på dig Grelin!

Du skriver mycket och ofta, det gillas av mig, att du bjuder lite.. och tycker och ventilerar, även när du klantar dig - fortsätt med det. (ananrs finns poetforum, där man kan lägga in religiösa tillrättalagda jätegenombetänkta stoff.. och kommentera..)

Men bra moderation, är alltid bra. Att få gehör för när något vidrigt försöker skapa dålig stämning, och söndra. Men att fakta kan sticka i ögonen Grelin, tja c`est la vie.

Skål
!

Alla flascbackskombattanter , intellektuella anti-intellektuella icke eklektiska med eller utan stora ord - men ateisterna lite extraskål, liksom hedersknyfflar eller oavsett vad, i detta subforum, tillönskas härmed ett riktigt gott nytt år 2016 !

Må de gångna terror-fasonerna snart få bli ett minne blott! och må de inte komma och försöka störa friden på flashback.

Skål alla goa kverulanter!

...remember..
Gud, är allmängods ur vidskepelsens mörker.
Ha nu ett gott 2016 !!!
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-12-31 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in