2008-04-01, 10:39
Medlem
El Zorros avatar
Hela ovanstående inlägg är bara ett hopklipp av dina gamla inlägg. Du har inte funderat på att svara på de argument du får istället för att bara upprepa dig?

Men grattis, du har kommit på att riksbanken ökar penningmängden. Vilket scoop. Men varför kalla det för "Riksbanken står för initieringen av kreditexpansionen"?

Men då har alla konstaterat att penningmängden öka och att det därför inte är några som helst problem att betala tillbaka de räntor man får för att låna till sina investeringar.
Citera
2008-04-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktiv_indolens
Det jag sagt är El zorro och du har mycket liten förståelse samt att du har ett väldigt högsprättigt sätt att skiva på (något jag kan ta tillbaka utan någon som helst prestigeförlust). Jag har också sagt att ni ljuger när ni försöker skita ner mig genom att få mig att framstå som en konspiration och judehatar informatör.
Jag kanske är lite sprättig av mig, så det är inte säkert att du behöver ta tillbaka just det. Jag försöker förstå vad du menar och resonera kring det. Problemet är att du har varit ganska ovillig att besvara mina och El Zorros frågor.

Ingen har försökt göra någon poäng av att du skulle vara konspirationsteoretiker eller något annat. Att sådana ord har dykt upp beror på att du har hänvisat till minst sagt dubiösa webbsidor och sedan inte velat förklara saker med egna ord.

Citat:
Snyggt litet påhopp som gör att du redan förlorat den tävling du startade i början av inlägget.
Högfärd är ett sätt att tolka din ovilja att svara på våra frågor och det att du gång på gång har skrivit "läs mina tidigare inlägg", fastän du själv uppenbarligen inte velat läsa våra tidigare inlägg. Jag använde just det ordet i förhoppning om att du skulle börja fundera lite på din egen attityd också. Med tanke på att det inlägg jag nu besvarar är lite mer ödmjukt skrivet än många av de tidigare så verkar det ha fungerat.

Citat:
Antyder att jag trollar. Men jag försöker trots detta hålla mig till sakargumentation.
Det var inte alls någon antydan om att du trollar. Det var en uppmaning att förklara dina definitioner och tankar i stället för att idiotförklara mig när jag inte förstår vad du menar.

Uttrycket kommer från en Monty Python and the Holy Grail-inspirerad TV-reklam för frukostflingor.

Citat:
Duger inte det jag skrivit eller texten i länken ovan så gå tillbaka till de första inläggen där Supen beskriver samma sak.
Du har skrivit någonting i alla fall. Jag återkommer i eftermiddag eller i kväll med svar.
Senast redigerad av Sölffmynt 2008-04-01 kl. 11:10.
Citera
2008-04-01, 11:22
Medlem
El zorro

Visst!
Jag kör repris på vad jag svarat och ger dig tre till som skriver samma sak. Jag kan inte hjälpa om du har perceptionssvårigheter.

Jag har bett dig gång efter gång att redogöra för hur repan, FRB, och kredeitexpansionen hänger ihop. Du gjorde det aldrig utan hävdar (fortfarande?) att Riksbanken skapar de ökande antalet kronorna.

Rent sakligt verkar varken du eller Sölffmynt ha några invändningar.

Citat:
Men då har alla konstaterat att penningmängden öka och att det därför inte är några som helst problem att betala tillbaka de räntor man får för att låna till sina investeringar.
Låter nästan som om du accepterar att att penningmängden genom räntekravet måste öka expotentiellt, framsteg!
Senast redigerad av aktiv_indolens 2008-04-01 kl. 11:47.
Citera
2008-04-01, 11:48
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Bretton-Woods var ett system med stora brister. F.ö. ett helt intern- och interstatligat system där bara centralbanker kunde lösa in dollar mot guld. Men jag förstår att du inte vill titta längre tillbaka på den mer marknadsmässiga guldmyntfoten under den långa freds- och tillväxtperioden mellan 1800-talens och 1900-talens stora krig.

Har du något förslag på fiatsystem under den tiden som man kan jämföra med?

Citat:
Men även under Bretton-Woods första tid efter koreakriget, från tidigt 1950-tal till sen 1960-tal, så är inflationen som lägst och mest stabil. Dock är den ständigt positiv och runt 1970 stiger den stadigt till 5%, då systemet synas och avslöjas som förfuskat. Därefter, med total fiatvaluta, så kommer 1970-talets stagflation som tydligt tornar upp sig i grafen du länkat till.

Kollar vi på samma graf? På min graf är inflationen i början av 50-talet nära 10% sedan är den under en priod jämn och fin för att sedan i slutet av 60-talet sticka iväg igen. Ungefär som nu m.a.o.

Citat:
Att "inflationen", som förmodligen i grafen är begränsat till KPI, är låg efter omregleringen av bankväsendet på 1980-talet, beror ju på att när det blivit lättare för banker att belåna tillgångar, så får vi prisbubblor i tillgångspriser istället, asset inflation. Bubblor som blåses upp och spricker 1987, 1991, 2000 och nu 2008.

Har inflationen legat över 5% någon gång sedan början av 90-talet?

Citat:
Det är i alla fall uppenbart att inflationkurvan betett sig avgjort annorlunda efter 1971 än innan, både på kort och lång sikt. Om centralbankernas avsikt varit att "emulera" en guldstandard, vilket väl också Greenspan påstått nyligen, så har den avsikten uppenbarligen misslyckats grovt både med avseende på konsumentprisernas och penningmängdens utveckling.

På 70-talet så visade sig problemen med keynes teorier och man fick stagflation det berodde inte på att man gick ifrån guldmyntfot. Friedman och monetraismen kom in i bilden och man började agera efter deras idéer (som inte heller de är perfekta men trots allt bättre) så det är inte förrän en bit in på 80-talet som man införde inflationsmål vilket sedemera har lett till den lugna fina inflation som man har haft sedan 90-talets början.

Citat:
Jag tror du sett fel på tidsaxeln. Året 1960 är nog placerat exakt ovanpå den vertikala linjen. Decenniet före och efter är de två som har inflation som ligger närmast noll och är mest stabil i grafen. Under 4% hela tiden mellan ca 1952 och 1969, och oftast under 2%.

Om du drar ett snitt från 1950-1970 så tror jag att du hamnar på ungefär samma nivåer som du ligger på nu. Poängen är dock att du under en guldmyntfot kan ha högre inflation än under en fiatvaluta som styrs med ett inflationsmål av en seriös centralbank. Det är inte valutans fot som avgör detta.

Citat:
Att konsumentpriser stiger under krigstider, även med guldstandard, är nog ganska naturligt. Staten drar på ett eller annat sätt in stora summor för att beställa krigsmateriel. Det bör bli en nedgång i produktion av konsumentvaror, och minskat utbud bör medföra högre priser.

Det behöver inte bero på det (även om de självklart spelar in) vilket du kan se på krisen i början av 50-talet. Eller du skyller det på koreakriget?
Citera
2008-04-01, 11:54
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
El zorro

Visst!
Jag kör repris på vad jag svarat och ger dig tre till som skriver samma sak. Jag kan inte hjälpa om du har perceptionssvårigheter.

Poängen var att du har klistart in exakt samma text ett flertal gånger innan. Det blir inte mer rätt för att du upprepar det.

Citat:
Jag har bett dig gång efter gång att redogöra för hur repan, FRB, och kredeitexpansionen hänger ihop. Du gjorde det aldrig utan hävdar (fortfarande?) att Riksbanken skapar de ökande antalet kronorna.

Du säger ju själv att Riksbanken skapar de ökande antalet kronor, eller vad betyder följande:

"Riksbanken står för initieringen av kreditexpansionen"? Vad är initieringen av kreditexpansionen om inte just en ökad penningmängd?

Jag har förklarat för dig hur det hänger ihop när jag har gjort det så säger du bara "du förstår inte". Vad är det som du inte köper? Du säger i stort sett samma sak själv ju.

Citat:
Låter nästan som om du accepterar att att penningmängden genom räntekravet måste öka expotentiellt, framsteg!

Men herrgud, har jag inte sagt att penningmängden måste öka? Hur kommer det sig att svenskarna har en nettoförmögenhet?
Senast redigerad av El Zorro 2008-04-01 kl. 11:58.
Citera
2008-04-01, 12:36
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Det där "fraktional reserve kvotskravet" är något som Slupen hittade på i början av tråden efter att ha läst för mycket på amerikanska webbsidor. I Sverige finns inget krav på någon likviditetskvot. Däremot får bankerna av naturliga skäl inte belåna innehavda värdepapper till 100 procent.

.

Hitta pa och hitta pa, sa har ligger det till:

Mitt forsta inlagg som sager 10% ar for att illustrera teorin bakom FRB for att pedagogiskt forklara en expansion I kreditmängden. I verkligheten fungerar inte bankverksamheten som teorin utan krediter emitteras mot allmanhet genom havstang. CRR refererar inte till Svenska forhallanden vilket jag aldrig heller har pastatt. Om du laser mitt tredje inlagg som ar rubricerat foljande:

Situationen i Sverige

Sa har jag klart och tydligt pavisat att i Sverige ligger sakerhetskravet som Kapitaltackningskvot (skrev dock felaktigt kapitaltackningsgrad vilket FI rattade mig pa vilket jag senare papekat i traden).

Kvoten ar stipulerad i banklagen:

Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
6 kap. Övergripande bestämmelser om ett kreditinstituts rörelse.

Sa har star det (delcitat):

2 § …….. Ett kreditinstitut skall särskilt se till att dess kreditrisker, marknadsrisker, operativa risker och andra risker sammantagna inte medför att institutets förmåga att fullgöra sina förpliktelser äventyras. För att uppfylla detta krav skall det åtminstone ha metoder som gör det möjligt att fortlöpande värdera och upprätthålla ett kapital som till belopp, slag och fördelning är tillräckligt för att täcka arten och nivån på de risker som det är eller kan komma att bli exponerat för. Kreditinstitutet skall utvärdera dessa metoder för att säkerställa att de är heltäckande. Lag (2006:1387).

Hur stor den ska vara ar stipulerat i banklagen enligt foljande:

9 kap. Kapitalbasens storlek, motbok och omyndigas medel

1 § Bestämmelser om kapitaltäckning och stora exponeringar finns i lagen (2006:1371) om kapitaltäckning och stora exponeringar. Lag (2006:1387).

Den specifika lagen ar referard till i mitt tredje inlagg i den har traden och det star klart och tydligt att kapitaltackningskvoten ska vara minst 8% och inget annat.

Kapitaltacknigskvoten ar alltsa en procent av tillgangar av den totala balansomslutningen som ska besta av bla. Tillgangar hos Riksbank och forlagslan mm for att en bank ska anses vara solvent.

Kapitaltackningskvoten ger alltsa begransningen pa hur stor havstang emittentsektorn (MFI) kan anvanda i skapandet av krediter mot allmänheten (M0-3)

I Sverige finns det mycket riktigt ingen likviditetskvot men det har jag aldrig heller pastatt. Reglerna ovanstaende galler givetvis inte Riksbanken.

Sen ska ocksa tillaggas att MFI sektorns innehav av Pengar inte raknas med i penningmangden, dvs M0, M1, M2 eller M3.

Forovrigt tycker jag att det ar lite mycket pajkastning i traden just nu.
Citera
2008-04-01, 12:46
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
I Sverige finns det mycket riktigt ingen likviditetskvot men det har jag aldrig heller pastatt. Reglerna ovanstaende galler givetvis inte Riksbanken.

Sen ska ocksa tillaggas att MFI sektorns innehav av Pengar inte raknas med i penningmangden, dvs M0, M1, M2 eller M3.

Tack.

Citat:
Forovrigt tycker jag att det ar lite mycket pajkastning i traden just nu.

Jag håller med dig. Du som inte direkt har samma uppfattningar som t.ex. jag om allt här i tråden. Vad tycker du om det som aktiv_indolens för fram (om du nu har läst det)? Kan vara intressant att höra då det numera verkar finnas minst tre olika uppfattningar
Citera
2008-04-01, 12:57
Medlem
Citat:
Men herrgud, har jag inte sagt att penningmängden måste öka?
Du har gång efter gång förnekat att räntekravet skapar behov av en "expotentiell" ökning av penningmängden. Din förklaring heter "tillväxt". Min säger att oavsett om det finns en rell tillväxt i form av varor och tjänster kommer räntekravet kräva en expotentiell tillväxt av räntekravet. Stor skillnad även om du inte förstår detta.

Citat:
Du säger ju själv att Riksbanken skapar de ökande antalet kronor, eller vad betyder följande:

"Riksbanken står för initieringen av kreditexpansionen"? Vad är initieringen av kreditexpansionen om inte just en ökad penningmängd?

Jag har förklarat för dig hur det hänger ihop när jag har gjort det så säger du bara "du förstår inte". Vad är det som du inte köper? Du säger i stort sett samma sak själv ju.

Privatbankerna står för ökningen av antal kronor genom kreditexpansionen. Riksbanken skapar inte de ökade antalet kronorna - riksbanken skapar bara den lilla basen för denna ökning.

Du har motsagt i princip allt jag skrivit. Från att FRB är ett nollsummespel till att räntan skapar kravet på en expotentiell tillväxt av penningmängden till att varje skuld skapar en motsvarande tillgång i kronor i ett FRB system. ETC.
Senast redigerad av aktiv_indolens 2008-04-01 kl. 13:05.
Citera
2008-04-01, 13:00
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Tack.
Jag håller med dig. Du som inte direkt har samma uppfattningar som t.ex. jag om allt här i tråden. Vad tycker du om det som aktiv_indolens för fram (om du nu har läst det)? Kan vara intressant att höra då det numera verkar finnas minst tre olika uppfattningar

Vilken sakfraga specifikt, ar sa ruskigt manga inlagg fran ni bada =)
Citera
2008-04-01, 13:24
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Du har gång efter gång förnekat att räntekravet skapar behov av en "expotentiell" ökning av penningmängden. Din förklaring heter "tillväxt". Min säger att oavsett om det finns en rell tillväxt i form av varor och tjänster kommer räntekravet kräva en expotentiell tillväxt av räntekravet. Stor skillnad även om du inte förstår detta.

Då får vi gå tillbaka ett steg. Varför tar något ett lån?

För att de anser sig få ut ett större värde av lånet än vad lånets kostnad är. Vad händer då när någon tar ett lån. Jo det skapas en kredit för denna krediten så vill jag bygga jag en fabrik. När jag betalar byggandet av denna fabrik med min kredit så betalar banken ut riktiga pengar (centralbankspengar) till mina leverantörer. Nu är min fabrik byggd och jag ökar min vinst tack vare det med 10% årligen, mitt banklån kostar mig 5%. Mina kunder betalar mig med riktiga pengar (centralbankspengar) vilka jag sedan använder för att betala av mina lån.

Om banken inte har tillräckligt med likvida medel (centralbankspengar) genom sin inlåning från t.ex. kunder eller från försäljning av obligationer så lånar de dessa genom riksbankens auktioner på repor. Det tillförs då riktiga pengar (centralbankspengar) till marknaden.

Detta är självfallet förenklat men så har jag uppfattat det hela och har du en annan uppfattning så visa på var jag har fel istället för att bara skriva "du förstår inte".
Citera
2008-04-01, 13:44
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Då får vi gå tillbaka ett steg. Varför tar något ett lån?

För att de anser sig få ut ett större värde av lånet än vad lånets kostnad är. Vad händer då när någon tar ett lån. Jo det skapas en kredit för denna krediten så vill jag bygga jag en fabrik. När jag betalar byggandet av denna fabrik med min kredit så betalar banken ut riktiga pengar (centralbankspengar) till mina leverantörer. Nu är min fabrik byggd och jag ökar min vinst tack vare det med 10% årligen, mitt banklån kostar mig 5%. Mina kunder betalar mig med riktiga pengar (centralbankspengar) vilka jag sedan använder för att betala av mina lån.

Om banken inte har tillräckligt med likvida medel (centralbankspengar) genom sin inlåning från t.ex. kunder eller från försäljning av obligationer så lånar de dessa genom riksbankens auktioner på repor. Det tillförs då riktiga pengar (centralbankspengar) till marknaden.

Detta är självfallet förenklat men så har jag uppfattat det hela och har du en annan uppfattning så visa på var jag har fel istället för att bara skriva "du förstår inte".

Jag tror vad ni kivas om ar att eftersom kreditmangden(penningmangden) vida overstiger centralbankspengar sa uppstar ett kroniskt tillstand av brist pa pengar pga ranteeffekter.

Om man nu ska mata formogenhet medan innehav av likvider inte ar pengar utan krediter, hur gor man da?
Citera
2008-04-01, 14:11
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Jag tror vad ni kivas om ar att eftersom kreditmangden(penningmangden) vida overstiger centralbankspengar sa uppstar ett kroniskt tillstand av brist pa pengar pga ranteeffekter.

Om man nu ska mata formogenhet medan innehav av likvider inte ar pengar utan krediter, hur gor man da?

Men om du går och kollar i t.ex. Handelsbankens siffror: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/investor_relations_hb_07_sv_arsoversikt/$file/hb07sv_arsover.pdf

Så finner du följande:

1 TILLGÅNGAR
Utlåning till allmänheten 1 292 988
Utlåning till kreditinstitut 185 149
Räntebärande värdepapper 175 972
Övriga tillgångar 205 273
Summa tillgångar 1 859 382
2 SKULDER OCH EGET KAPITAL
In- och upplåning från allmänheten 512 841
Skulder till kreditinstitut 293 458
Emitterade värdepapper 706 478
Övriga skulder 272 114
Summa skulder 1 784 891
Eget kapital 74 491
Summa skulder och eget kapital 1 859 382

Då ser du klart och tydligt att det finns täckning för utlåningen i centralbankspengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in