Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Det där "fraktional reserve kvotskravet" är något som Slupen hittade på i början av tråden efter att ha läst för mycket på amerikanska webbsidor. I Sverige finns inget krav på någon likviditetskvot. Däremot får bankerna av naturliga skäl inte belåna innehavda värdepapper till 100 procent.
.
Hitta pa och hitta pa, sa har ligger det till:
Mitt forsta inlagg som sager 10% ar for att illustrera teorin bakom FRB for att pedagogiskt forklara en expansion I kreditmängden. I verkligheten fungerar inte bankverksamheten som teorin utan krediter emitteras mot allmanhet genom havstang. CRR refererar inte till Svenska forhallanden vilket jag aldrig heller har pastatt. Om du laser mitt tredje inlagg som ar rubricerat foljande:
Situationen i Sverige
Sa har jag klart och tydligt pavisat att i Sverige ligger sakerhetskravet som Kapitaltackningskvot (skrev dock felaktigt kapitaltackningsgrad vilket FI rattade mig pa vilket jag senare papekat i traden).
Kvoten ar stipulerad i banklagen:
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
6 kap. Övergripande bestämmelser om ett kreditinstituts rörelse.
Sa har star det (delcitat):
2 § …….. Ett kreditinstitut skall särskilt se till att dess kreditrisker, marknadsrisker, operativa risker och andra risker sammantagna inte medför att institutets förmåga att fullgöra sina förpliktelser äventyras. För att uppfylla detta krav skall det åtminstone ha metoder som gör det möjligt att fortlöpande värdera och upprätthålla ett kapital som till belopp, slag och fördelning är tillräckligt för att täcka arten och nivån på de risker som det är eller kan komma att bli exponerat för. Kreditinstitutet skall utvärdera dessa metoder för att säkerställa att de är heltäckande. Lag (2006:1387).
Hur stor den ska vara ar stipulerat i banklagen enligt foljande:
9 kap. Kapitalbasens storlek, motbok och omyndigas medel
1 § Bestämmelser om kapitaltäckning och stora exponeringar finns i lagen (2006:1371) om kapitaltäckning och stora exponeringar. Lag (2006:1387).
Den specifika lagen ar referard till i mitt tredje inlagg i den har traden och det star klart och tydligt att kapitaltackningskvoten ska vara minst
8% och inget annat.
Kapitaltacknigskvoten ar alltsa en procent av tillgangar av den totala balansomslutningen som ska besta av bla. Tillgangar hos Riksbank och forlagslan mm for att en bank ska anses vara solvent.
Kapitaltackningskvoten ger alltsa begransningen pa hur stor havstang emittentsektorn (MFI) kan anvanda i skapandet av krediter mot allmänheten (M0-3)
I Sverige finns det mycket riktigt ingen likviditetskvot men det har jag aldrig heller pastatt. Reglerna ovanstaende galler givetvis inte Riksbanken.
Sen ska ocksa tillaggas att MFI sektorns innehav av Pengar inte raknas med i penningmangden, dvs M0, M1, M2 eller M3.
Forovrigt tycker jag att det ar lite mycket pajkastning i traden just nu.