Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Point made.
Du är väldigt selektiv i vad du väljer att besvara.
Citat:
Inga rättigheter i fittan, fett med rättigheter utanför fittan

(Valfria paralleller till snusk kan ju dras, för skojs skull.)
Det heter fetta! 
Det innebär alltså att den del av barnet som är utanför fittan har rättigheter, medans den del av barnet som är kvar inne i fittan inte har det. Korrekt?
Citat:
Det är väl lite oförsiktigt att sia om folks syften sådär. Ingreppet i sig går ut på att avlägsna fostret ifrån livmodern. Om fostret kan överleva ingreppet och få fosterföräldrar så vore det förstås fina fisken.
Ja, det var en oförsiktigt formulering, jag tar tillbaka den (om det går).
Dock finns det abortformer som använder omotiverat mycket våld.
Citat:
Om ett befruktat ägg hade haft rättigheter så hade det måhända kunnat tyckas oproportionerligt vid första anblick. Men om någon inkräktar på min plats tar jag och helt enkelt avlägsnar dem, försåvitt jag nu har det fysiska övertaget att kunna göra det. Helt okej. (En genomsnittlig man lustmördar väl runt 250 miljoner liv om dagen, per handtralla. Kvinnor får nöja sig med något endaste mord under hela deras liv sådär, och det enbart om de har oskyddat sex samt inte har lust att skaffa barn.)
Om man anser att spermier har mänskliga rättigheter så visst är det så, det gör dock inte jag. Jag är själv tveksam till om det befruktade ägget har mänskliga rättigheter eller om de uppkommer senare. Det är en tydlig definition, men det behöver ju inte betyda att den är korrekt. Jag är dock övertygad om att ett barn har rättigheter innan t.ex fostervattnet har gått. Jag skulle vilja hävda att alla människor som lever har rättigheter, frågan är ju bara när man lever och vad en människa är. Hjärndöda människor har ju rättigheter. Det innebär att det inte krävs ett medvetande för att leva vilket i sin tur faktiskt innebär att man lever när man börjar celldela - man är ju knappast död i alla fall. Att barnet är en del av moderns kropp håller jag inte heller med om. Varför är fostret en del av moderns kropp medan en binnikemask inte är det?
En annan fråga som är intressant och förmodligen enligt dig ond och sadistisk att ställa är när och om en kvinna har uppsåt att bli gravid. En fertil kvinna som nuppar varje dag i ett år utan preventivmedel har i snitt 80% chans att bli gravid. I detta fall kan det ju knappast vara en olycka.
Om vi förutsätter att det finns uppsåt att bli gravid och att ägget får mänskliga rättigheter när det befruktas innebär inte det att kvinnan ingått ett avtal med fostret om att det får bo där?
Jag tycker att man gör det för enkelt för sig när det enda kriteriet man har för att vara en levande människa är att man åkt ut genom sin mammas fitta. Det skulle dessutom innebära att min mor får abortera mig i efterhand, hemska tanke
Citat:
Förväntas? Nej, jag syftade inte på dig. Jag syftade på den person jag skrev det till. Men visst kallar jag abortmotstånd för ondskefull sadism och en hel del annat lika otrevligt. Om man sedan känner sig träffad är det spegeln man bör konsultera - inte mig. Jag menar inte ens att abortmotståndets intentioner alla gånger är ondskefullt sadistiskt, även om jag blir alltmer tveksam till det där med "nåja, avsikterna var ju goda i alla fall". Jag menar huvudsakligen att konsekvenserna av viljan att stämpla "mördare" i pannan på oskyldigt gott folk är ondskefullt och sadistiskt.
Du använde "ni", men nästan gott så.
Om vi förutsätter att det inte går att bevisa vem av oss som har rätt, vilket av följande är värst - att en levande människa mördas eller att en människa tvingas husera en annan människa i sin egen kropp i ett drygt halvår?
Vill bara klargöra att jag inte tycker att abort är mord (än?), dock är det en jävligt svår fråga.
Så, ge mig lite killer-argument nu så att jag inte behöver gå och grunna på detta mer.