2007-12-07, 11:15
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llduce
Absurda lagar har vi gott om i Sverige.
Håller du med mig om att förutsatt att barnet är en del av kvinnans kropp, är det absurt att en läkare straffas för att utföra sitt jobb?
Citera
2007-12-07, 11:21
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliverer
Håller du med mig om att förutsatt att barnet är en del av kvinnans kropp, är det absurt att en läkare straffas för att utföra sitt jobb?

Ja, förutsatt att barnet är en del av kvinnans kropp och att man har rätt till sin egen kropp. Denna rätt uppehålls dock inte konsekvent i Sverige, Vi har snarare en rätt till vår egen kropp så länge vi gör de staten anser är rätt.
Citera
2007-12-07, 12:05
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llduce
Nej, faktiskt inte. Barnet är inget rättssubjekt förren det är fött. Det enda man kan dömas till i ett sådant fall är misshandel av kvinnan.

Kan tänkas, men jag antar att det räknas som "grov misshandel" eller något sådant. Hur som helst tar ju rätten i beaktande vad som skett, oberoende av brottstyp.
Citera
2007-12-07, 12:07
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Det måste ju betyda att du är öppen för ända fram tills förlossningen eller alldeles innan förlossningen?

Som POS skrev i sin senaste text:
Ifall nu någon faktiskt skulle ha besvär med abortmotståndarnas standardargument, rekommenderar jag metoden att använda ögonen. Men denna enkla metod konstaterar man snabbt att ett foster före födelsen befinner sig inuti moderns kropp; när det sedan är fött, befinner det sig utanför moderns kropp. Mer iakttagelseförmåga än så behövs inte.
Gott.
Citera
2007-12-07, 12:18
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Jag ställer frågan på allvar och tycker att det är tråkigt att du inte vill svara på den, det är inte likt dig att backa här på FB.
Du kom med påståendet att ett barn får sina negativa rättigheter efter födseln, jag drog det hela till sin spets och du vägrar svara.
Innebär det att du inte anser att barnet får sina negativa rättigheter efter födseln och när anser du i sådana fall att barnet får sina negativa rättigheter?

Nejdå, jag backar i princip aldrig ifrån en debatt på FB, om nu folk inte börjar använda personangrepp och bli otrevliga. I det här fallet var det bara en så morbid och grotesk fråga, att jag svårligen kunde tro att någon på allvar kunde undra över om man får hugga huvudet av ett barn under födselns gång. Utöver det är ju frågan lite som när folk drar in utomjordingar och parallella universa i rättighetsdebatter, såtillvida att det är ett fabricerat problem. Såvitt jag vet finns det inget dokumenterat fall i hela historien, där en kvinna under förlossningen hugger av sitt barns huvud, så fort det tittat fram. Exemplet har ju inte direkt någon relevans på så vis, så det är ju lätt att utgå ifrån att du bara vill göra dig lustig. Grejen med utomjordingar och parallella universa är att dessa exempel inte förändrar principen för fem öre. Detsamma gäller ditt.

Citat:
Om man betraktar det ofödda barnet som vilket köttstycke som helst så borde det rimligtvis vara skadegörelse. Om man betraktar det ofödda barnet som en del av kvinnans kropp, borde det vara (grov!) misshandel. Är du med på det?

Skadegörelse innebär att man förgriper sig på någons materiella egendom. Om du vill likna ett foster vid ett hus eller en bil, får det stå för dig. Grov misshandel är dock en fullträff, nära nog.
Citera
2007-12-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Som POS skrev i sin senaste text:
Ifall nu någon faktiskt skulle ha besvär med abortmotståndarnas standardargument, rekommenderar jag metoden att använda ögonen. Men denna enkla metod konstaterar man snabbt att ett foster före födelsen befinner sig inuti moderns kropp; när det sedan är fött, befinner det sig utanför moderns kropp. Mer iakttagelseförmåga än så behövs inte.
Gott.

Och så länge barnet är inuti modern är det okej att göra abort, på vilket sätt man behagar (till exempel genom metoder som ligger nära det Deliverer föreslog förut)?

Även om Deliverers resonemang var groteskt så är det ju faktiskt så att med med din gräns om att fostret är en del av mamman och helt saknar individuella rättigheter så borde Deliverers exempel vara okej.

Jag skulle hellre säga att barnet får rättigheter när det skulle kunna överleva utanför modern, alltså den princip som abortlagen är stiftad efter.
Citera
2007-12-07, 14:38
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Och så länge barnet är inuti modern är det okej att göra abort, på vilket sätt man behagar (till exempel genom metoder som ligger nära det Deliverer föreslog förut)?

Ur rättslig synpunkt, javisst.

Citat:
Även om Deliverers resonemang var groteskt så är det ju faktiskt så att med med din gräns om att fostret är en del av mamman och helt saknar individuella rättigheter så borde Deliverers exempel vara okej.

Tja, om huvudet befinner sig utanför kvinnan har jag snarare argumenterat för att man inte får hugga av det.
Citera
2007-12-07, 15:00
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Nejdå, jag backar i princip aldrig ifrån en debatt på FB, om nu folk inte börjar använda personangrepp och bli otrevliga. I det här fallet var det bara en så morbid och grotesk fråga, att jag svårligen kunde tro att någon på allvar kunde undra över om man får hugga huvudet av ett barn under födselns gång. Utöver det är ju frågan lite som när folk drar in utomjordingar och parallella universa i rättighetsdebatter, såtillvida att det är ett fabricerat problem. Såvitt jag vet finns det inget dokumenterat fall i hela historien, där en kvinna under förlossningen hugger av sitt barns huvud, så fort det tittat fram. Exemplet har ju inte direkt någon relevans på så vis, så det är ju lätt att utgå ifrån att du bara vill göra dig lustig. Grejen med utomjordingar och parallella universa är att dessa exempel inte förändrar principen för fem öre. Detsamma gäller ditt.
Att en mor skulle döda sitt barn under födseln och att ett UFO skulle komma och knacka på din dörr, ligger inte i samma division - det är som att jämföra HV71 med HC Dalen. Det verkar även du inse eftersom din spontana reaktion var att blott själva tanken är "morbid och grotesk".
Så kom igen nu, svara på frågan:
Får modern döda barnet under födseln?
Citat:
Skadegörelse innebär att man förgriper sig på någons materiella egendom. Om du vill likna ett foster vid ett hus eller en bil, får det stå för dig. Grov misshandel är dock en fullträff, nära nog.
Nej(!), jag anser inte att ofödda barn och bilar är samma sak. Lägg märke till ordet "om".
Citera
2007-12-07, 15:15
Medlem
Citat:
Tja, om huvudet befinner sig utanför kvinnan har jag snarare argumenterat för att man inte får hugga av det.

Det låter som en vettig ståndpunkt. Men i så fall är du mer inne på att abort inte får göras när förlossningen börjat?
Citera
2007-12-07, 15:19
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Det låter som en vettig ståndpunkt. Men i så fall är du mer inne på att abort inte får göras när förlossningen börjat?

Eh, va? Förlossningen är naturens abort
Citera
2007-12-07, 15:24
Medlem
Citat:
Eh, va? Förlossningen är naturens abort

Haha, ja så kan man säga. Men du är alltså emot att man avslutar fostrets liv om förlossningen påbörjats?

I och för sig kan man ju fråga sig varför någon skulle vilja göra abort när barnet snart är ute, men ändå!
Citera
2007-12-07, 15:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Att en mor skulle döda sitt barn under födseln och att ett UFO skulle komma och knacka på din dörr, ligger inte i samma division...

Skillnaden är förstås att utomjordingar är mycket mer långsökt, men principen är ju densamma. "Vad skulle då gälla i det här extremt ytterliga och löjligt sällsynta scenariot?"

Citat:
Så kom igen nu, svara på frågan:
Får modern döda barnet under födseln?

Jag svarade på den redan. Exemplet gör ingen skillnad för principen. Mitt resonemang gäller för det, som för alla andra möjliga exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in