2007-10-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Se där ja. Jag håller inte med om det, men jag antar att du inte kan övertygas av något jag har att säga. Men utifrån den utgångspunkten blir objektivismen naturligtvis skum, det förstår jag. Dock är det typ bara objektivismens kritiker som håller den.

/Ifrån en person som brukar säga vad objektivism är och inte är
Jag var förresten precis som du, från 1999-2005, ungefär, och jag kallade mig också objektivist, prenumererade på saker från ARI och The Objectivist Institute och sånt. Men efter ett tag så insåg jag vilken sekt det var, och slutade kalla mig objektivist. Nu är jag libertarian, och alltså enligt Rand och Peikoff ondare än marxister och nazister tillsammans.
Citera
2007-10-31, 17:54
Medlem
Mammons avatar
Den här texten är smått underhållande: The Sociology of the Ayn Rand Cult
Citera
2007-10-31, 17:54
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Men snälla nån...enligt Ayn Rand själv var det bara hon som kunde definiera objektivismen. Sen träffade hon Peikoff och gjorde honom till sin intellektuelle arvinge och gav honom rätten att fortsätta definiera objektivismen. Peikoff och ingen annan. Om du förnekar det så är du en historieförfalskare.

Sen kan du så klart säga att Rand hade fel, och att vem som helst kan säga vad objektivism är...men då säger du ju emot Rand...och då är du ju, enligt henne, inte heller objektivist.

Då är jag förstås en dålig objektivist, som kommer här och säger vad objektivism är och inte är. Eller också har du fel. Så ett citat av Rand krävs väl, där hon säger att bara hon (eller Peikoff) får uttala sig på ämnet.
Citera
2007-10-31, 17:55
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag var förresten precis som du, från 1999-2005, ungefär, och jag kallade mig också objektivist, prenumererade på saker från ARI och The Objectivist Institute och sånt. Men efter ett tag så insåg jag vilken sekt det var, och slutade kalla mig objektivist. Nu är jag libertarian, och alltså enligt Rand och Peikoff ondare än marxister och nazister tillsammans.

Precis som mig? Du känner inte mig? Jag prenumererar för övrigt inte på nämnda nyhetsbrev.
Citera
2007-10-31, 17:55
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Den här texten är smått underhållande: The Sociology of the Ayn Rand Cult

Underhållande var ordet.
Citera
2007-10-31, 18:09
Medlem
Citat:
Då är jag förstås en dålig objektivist, som kommer här och säger vad objektivism är och inte är. Eller också har du fel. Så ett citat av Rand krävs väl, där hon säger att bara hon (eller Peikoff) får uttala sig på ämnet.
Hittar inget just nu, jag får väl leta lite mer. Men här är ett som antyder det:
Citat:
Ursprungligen postat av Ayn Rand
Until or unless I write a comprehensive treatise on my philosophy, Dr. Peikoff's course is the only authorized presentation of the entire theoretical structure of Objectivism, i.e., the only one that I know of my own knowledge to be fully accurate.
Citera
2007-10-31, 19:01
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Självmotsägande

Och har för enkelhetens skull tagits upp av mig, här:
http://www.equil.net/?p=324

Du är alldelses för snäll och diplomatisk. Det du svarade på var ett skolexempel på trolleri av lägsta sort. Det når inte ens upp till ad hominem, eftersom det angriper de som håller med någon om en filosofi.
Citera
2007-10-31, 19:11
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rand
Until or unless I write a comprehensive treatise on my philosophy, Dr. Peikoff's course is the only authorized presentation of the entire theoretical structure of Objectivism, i.e., the only one that I know of my own knowledge to be fully accurate.

Jag känner igen citatet. Det finns bland annat med i OPAR (av Peikoff) som i sin tur bygger på hans kurser. Det är bra att du tar med hela meningen för annars kan man få för sig att du har en poäng. Efter det andra kommatecknet förklarar hon nämligen vad hon menar med "only authorixed". Varför skall hon inte få tala om vilken återgivning av hennes filosofi som är den korrekta? Det är ju hennes tankar det handlar om.
Citera
2007-10-31, 19:19
Medlem
Haha kul artikel det där, gillade det här

"Another method was to keep the members, as far as possible, in a state of fevered emotion through continual re-readings of Atlas. Shortly after Atlas was published, one high-ranking cult leader chided me for only having read Atlas once. "It’s about time for you to start reading it again," he admonished. "I have already read Atlas thirty-five times."

Fy fan, ingen som frivilligt läser Atlas 35 gånger kan vara frisk, de flesta finner det plågosamt att ta sig igenom den fnösktorra texten en gång
Citera
2007-10-31, 19:22
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Du är alldelses för snäll och diplomatisk. Det du svarade på var ett skolexempel på trolleri av lägsta sort. Det når inte ens upp till ad hominem, eftersom det angriper de som håller med någon om en filosofi.

POS brukar säga detsamma (och jag skulle förresten hälsa till dig ifrån honom). Och det stämmer förstås.
Citera
2007-10-31, 19:25
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
"Another method was to keep the members, as far as possible, in a state of fevered emotion through continual re-readings of Atlas. Shortly after Atlas was published, one high-ranking cult leader chided me for only having read Atlas once. "It’s about time for you to start reading it again," he admonished. "I have already read Atlas thirty-five times."

Ett bra exempel på ett citat som vare sig kritiserar objektivismen eller Atlas Shrugged. Halmgubbar.
Citera
2007-10-31, 19:40
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ett bra exempel på ett citat som vare sig kritiserar objektivismen eller Atlas Shrugged. Halmgubbar.

Detta ständiga användande av ordet "halmgubbe" börjar bli något löjligt.

När, var och hur påstod någon att texten/citatet var en kritik mot objektivismen (som filosofi) eller Atlas Shrugged?

Det är ju du själv som använder dig av halmgubbar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in