2007-12-11, 10:22
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallan
En liten sak, varför heter boken "Och världen skälvde" på svenska när Atlas bar upp himlavalvet och inte jorden? Borde inte namnet bli ”Och himlen skälvde” om namnet härrör från att Atlas skakade på sig

Borde det inte vara "skalv" istället för "skälvde"? Eller fungerar "skälvde" som böjningsform i det svenska språket? Har inte SAOL till hands just nu.

Dock kan väl böcker heta precis vad de vill, men som språkpolis blir man lätt lite nyfiken.
Citera
2007-12-11, 11:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Borde det inte vara "skalv" istället för "skälvde"? Eller fungerar "skälvde" som böjningsform i det svenska språket? Har inte SAOL till hands just nu.

Dock kan väl böcker heta precis vad de vill, men som språkpolis blir man lätt lite nyfiken.
Ett tidigt förslag var att ge Atlas Shrugged titeln "Telemachos nös".
Citera
2008-03-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Varför skriver man en bok på 1200 sidor? Och världen skälvde är en fruktansvärt tjatig och sävlig bok. En tredjedel av den består av ett konstigt symbolspråk där Rand beskriver ansiktsuttryck och hur folk blir medvetna om varandra. En tredjedel består av handling. Den sista tredjedelen består av moraliska haranger där karaktärerna om och om igen redogör för hur hemskt det är med planekonomi och om hur kapitalism är det enda moraliskt godtagbara sättet. Höjdpunkten kommer när en av bokens huvudkaraktärer berättar om hur ofantligt ond Robin Hood var.

Sida för sida arbetar man sig framåt, oftast i ren desperation. Själv är jag nu på sidan 722. Enda anledningen till att jag fortsätter läsa är för att jag efteråt vill kunna säga "nu har jag läst Och världen skälvde".

Och världen skälvde hade passat bra som en vanlig bok på 250-400 sidor. Nu är den ett monster.

Sida för sida ska jag läsa ut den, enbart för utmaningens skull. Sedan skall jag slänga den all världens väg.
Det är som jag trodde alltså. Jag ska aldrig läsa skiten.
Citera
2008-03-16, 18:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Det är som jag trodde alltså. Jag ska aldrig läsa skiten.

Är det inte rätt finurligt att bedriva ett smärre korståg mot en roman man inte läst, och mot en filosofi man saknar grundläggande kunskaper om?
Citera
2008-03-16, 20:04
Medlem
KingOfMoons avatar
DEN ÄR SKIT BRA!!
Citera
2008-03-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Är det inte rätt finurligt att bedriva ett smärre korståg mot en roman man inte läst, och mot en filosofi man saknar grundläggande kunskaper om?
Jag visste inte att libertarianismen helt grundade sig på den där romanen. Men okej, konstverket på boken är cool och det är coolt att den är så lång för att rymmas i en bok. Jag tror jag ska tjacka boken och läsa den. Den är ju inte lång för att vara en roman. På spaning efter den tid som flytt är mycket längre men den är ju uppdelad i många verk.
Citera
2008-03-16, 21:08
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Jag visste inte att libertarianismen helt grundade sig på den där romanen.

Inte jag heller.

Citat:
Den är ju inte lång för att vara en roman. På spaning efter den tid som flytt är mycket längre men den är ju uppdelad i många verk.

Enligt uppgift det den 16:e längsta romanen någonsin. Det kan man väl ta med en nypa salt, men att det är en lång roman råder det väl ingen tvekan om.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_longest_novels
Citera
2008-03-17, 08:21
Medlem
Citat:
Jag visste inte att libertarianismen helt grundade sig på den där romanen.
Tänk, det visste inte jag heller.

(Tips: http://en.wikipedia.org/wiki/For_a_New_Liberty:_The_Libertarian_Manifesto )
Citera
2008-03-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Tänk, det visste inte jag heller.

(Tips: http://en.wikipedia.org/wiki/For_a_New_Liberty:_The_Libertarian_Manifesto )
Caine, är du libbe?
Citera
2008-03-17, 15:57
Medlem
Citat:
Caine, är du libbe?
Libertarian, anarko-kapitalist, agorist, marknadsanarkist - kalla det vad du vill, jag är inte riktigt säker själv.
Citera
2008-03-28, 22:15
Medlem
Dr Scriptums avatar
Litterärt är den dålig: dumma dialoger, orealistiska karaktärer, alldeles för svart och vitt, smått sjukt att alla de "goda" är så helt objektivistiska och bara existerar för att berätta Rands filosofi och alla de "onda" är feta, fula, misslyckade...
Filosofiskt är den vedervärdig: det finns något högre och bättre att leva för än att bara hjälpa sig själv genom någon industri.
De politiska åsikter som uttrycks är ganska bra: frihetliga, om inte annat.
Citera
2008-03-30, 00:09
Medlem
magicalmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Varför skriver man en bok på 1200 sidor? Och världen skälvde är en fruktansvärt tjatig och sävlig bok. En tredjedel av den består av ett konstigt symbolspråk där Rand beskriver ansiktsuttryck och hur folk blir medvetna om varandra. En tredjedel består av handling. Den sista tredjedelen består av moraliska haranger där karaktärerna om och om igen redogör för hur hemskt det är med planekonomi och om hur kapitalism är det enda moraliskt godtagbara sättet. Höjdpunkten kommer när en av bokens huvudkaraktärer berättar om hur ofantligt ond Robin Hood var.

Sida för sida arbetar man sig framåt, oftast i ren desperation. Själv är jag nu på sidan 722. Enda anledningen till att jag fortsätter läsa är för att jag efteråt vill kunna säga "nu har jag läst Och världen skälvde".

Och världen skälvde hade passat bra som en vanlig bok på 250-400 sidor. Nu är den ett monster.

Sida för sida ska jag läsa ut den, enbart för utmaningens skull. Sedan skall jag slänga den all världens väg.

Den är faktiskt rätt rutten hitills, sidan 400-nånting och besiviken. Känns som om hennes tes gick fram rätt tidigt. Och vilket jävla språk. Bönar och ber om vändning. Med min nuvarande takt anar jag att jag har några sega månader framför mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in