Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Och om de inte är individualister, så är de heller inte objektivister. Det kan man ju alltid fördöma dessa människor för, vilka de nu är, men det är inte en kritik av objektivismen. Jag kan upprepa vad Ayn Rand har sagt, och jag gör det ofta till och med. Det förändrar inte det faktum att jag är individualist. Det är till och med helt irrelevant för huruvida jag är individualist eller ej. Och det är inte bara Rand och Peikoff som får tala "officiellt" i objektivismens namn. Alla kan tala "officiellt" i objektivismens namn.
Nej, det kan de inte! Det är BARA Peikoff som får göra det, eftersom han är Rands "intellectual heir", och han och endast han får säga vad objektivism är eller inte.
Citat:
Däremot kan vara Peikoff tala officiellt i The Ayn Rand Institutes namn, vilket är en helt annan sak. (Nåja, en halvsanning, eftersom ARI består av fler medlemmar än Peikoff.)
Det är BARA The Ayn Rand Institute som enligt Rand kan tala för objektivismen, då hon lämnade över sin filosofi till Peikoff
och ingen annan! Om du anser något annat så håller du inte med Peikoff - och håller du inte med Peikoff, då är du inte objektivist. Precis så sekteristisk och icke-individualistisk är objektivismen.
Citat:
Visst kan man kritisera Peikoff. Jag gör det sannerligen, för hur han behandlat George Reisman och Per-Olof Samuelsson med flera. Men det är ju, åter, en kritik av individers handlande - och inte en kritik av objektivismen.
Återigen - enligt Rand själv så är det Peikoff och endast Peikoff som har rätt att säga vad objektivism är och inte. Det han säger är objektivism. Håller du inte med om det så är du inte objektivist. Det finns inget att diskutera här.
Citat:
Att objektivismen skulle vara en kult och inte en filosofi, det är i princip så långt ifrån intellektuell ärlighet man kan komma. För man kan väl inte på allvar tro att det man säger är sant?
Det är en sekt. Vad annat kan man kalla det när man har en allsmäktig Ledare som man inte får säga emot, då blir man utesluten? Man får inte resonera själv, om man kommer fram till en annan åsikt än Ledaren, för då är man en avfälling.