Ett nynazistiskt parti vill vara med och demonstrera mot våld på lördag. Folkpartiet hoppar av, och SD vill inte ha dem där.
LANDSKRONA. Den nystartade Folkfronten lovade på tisdagen att delta i demonstrationen nu på lördag, som Sverigedemokraterna anordnar.
Har ni varit i kontakt med SD?
— Nej, men de har gått ut med en inbjudan till alla, säger Daniel Höglund, partiledare.
Eftersom såväl Socialdemokraterna och Vänsterpartiet avstår från att delta "tyckte Folkfronten att det var viktigt att vara med".
Hur många blir ni?
— Det kan jag inte svara på det för tillfället. När vi inledningsvis kontrollerade intresset handlade det om ett 20-tal, säger Daniel Höglund.
Partiet uppger att medlemmar från såväl Landskrona som från närliggande orter ska delta. I Landskrona ska finnas "ett mindre antal medlemmar".
— Av princip går vi inte ut med medlemsantal, men vi har en aktiv arbetsgrupp i Landskrona, säger Daniel Höglund.
Han menar att förutsättningarna är goda för Folkfronten i Landskrona, där man överväger att ställa upp i kommunalvalet 2010.
Kommer Folkfronten att följa arrangörens uppmaning: att hålla partipolitiska budskap borta?
— Vi har tänkt delta i manifestationen mot våld, men vi har inte tänkt någon djupare partipolitik än så, vid det här tillfället.
Med tanke på 30 november i Lund: h
ur bedömer du risken för våldsamheter i och med att ni deltar ?
— Det vore tragiskt om folk inte kan acceptera yttrandefriheten. Det hoppas jag polisen kan reda ut. Men 30 november har en mer traditionell risk för bråk, än vad vi tror det skulle kunna vara vid det här tillfället, säger Daniel Höglund.
Arrangören, Sverigedemokraterna, blir tagen på sängen.
— Jag kan säga på rak arm att de inte är välkomna. Vi vill inte ha med dem att göra, säger Stefan Olsson (SD), lokal ordförande.
Skälen är dels den nynazistiska tonen i partiet, men Stefan Olsson är också orolig för Landskronabornas säkerhet – med tanke på att motdemonstranter kan dyka upp.
SD har inte bestämt hur de ska göra rent praktiskt.
— Hellre ställer vi in än att låta dem komma fram, säger Stefan Olsson.
Folkpartiets Torkild Strandberg hade visserligen inte tänkt gå med, eftersom han kommer att vara bortrest. Men partiet stod bakom det – tills nu.
— Det är mig helt främmande att jag och mitt parti skulle gå med i samma tåg som detta. Det är helt uteslutet. Det de representerar är helt främmande, säger Strandberg.
Tutti Johansson Falk (M) utesluter att "moderater skulle gå sida vid sida med företrädare för ett parti som inte respekterar alla människors lika värde".
Strandberg beklagar att frågan utvecklats på det här sättet.
— Det fanns inledningsvis en stor enighet om att det här är något bra, som tyvärr eroderade. Men här drar vi en gräns, detta är inte okej, säger Torkild Strandberg.
På måndagkvällen beslutade medlemmarna i Socialdemokraternas arbetarekommun att be kommunledningen arrangera en "samling mot våld och främlingsfientlighet, som alternativ till SD:s manifestation.
Uppmaningen följdes av ett beklagande över att Folkpartiet då hade ambitionen att delta. Hur som helst lovade Torkild Strandberg, som svar på det, att "överväga vad som kan göras" åt uppmaningen.
Magnus Arvidsson
http://hd.se/landskrona/2009/01/27/nazister-ska-marschera-mot-vaald/
Det är säkert AFA som ska leka "nassar" för att mörka SD`s framtid.
Jag har i alla fall bokat in mig på tåget till Landkrona på lördag.