2009-01-23, 11:17
Medlem
couchfishings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
http://www.expressen.se/1.422359

Vad är era synpunkter om den här artikeln? Håller ni med honom eller har ni andra synpunkter?

Han gjorde en miss (medvetet eller inte) och det var att likställa de arbetslösa, svenska ungdomarna och invandrargängen som ansvariga för otryggheten i staden. Vilken av de två grupperna som står för brottsligheten i Landskrona råder det väl ingen tvekan om, men det tog artikelförfattaren av någon anledning inte upp.
2009-01-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Dessa ungdomar umgås kanske lite väl mycket med kriminella albaner
Naturligtvis kan inte närpolisens chef Tom Jensen enbart skylla på albaner. Sätt 30 kriminella Landskrona-albaner in i finkan så ska du se att staden kommer att bli normal återigen.
Överhängande majoritet av invandrare som begår brott i Landskrona har albanska namn och det vet du om.
Sen kan man leta på orsaker, vad det beror på osv.. Tror inte att albanerna har kriminalitet i generna direkt.

Tja, det är främst kriminella bosnier som umgås med kriminella albaner.
Enligt närpolischef Tom Jensen så är det en kärna på femtiotal albanska, bosniska och arabiska ungdomar som ställer till med problem så att ta bort, säg en ca 15 kriminella bosnier, skulle få en nästan likadan effekt.

Det är säkert albaner som står för de flesta botten i staden eftersom de också är flera, men jag menar att bosnier kommer strax efter. Araber följer de hack i häl. Det kanske svider för mig och dig men fakta säger något annat. Tyvärr.
Senast redigerad av Ominus 2009-01-23 kl. 14:08.
2009-01-23, 14:46
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madcappo
Måste blanda mig in här för du är ett skämt.(1) Du sitter på fullaste allvar och påstår att brott ligger i kulturen? Ge mig en erkänd sociolog eller samhällsvetare som stöder den tesen(2), gärna också statistik på att japaner begår mindre brott och också förklaringar till varför de begår mindre brott.
1. Dra åt helvete din obildade fjolla.
2. Läs Rojas utmärkta debattinlägg om saken här; http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206
Efter justeringar för allehanda rimliga och orimliga (socioekonomisk justering för SEXUALBROTT? Våldtar man för att man är PANK? Kom igen...) kvarstår skillnader som endast kan förklaras med de två saker man vägrar titta på idag; Kulturellt och genetisk arv. Min åsikt är naturligtvis att båda dessa tillsammans förklarar det "okända" deltat.
Citat:
Om vi ska börja generalisera kring etnicitet på det sättet så borde vi i så fall också dra in klass i det hela eftersom arbetarklassen står för det flesta brotten.
Självklart finns kognitiva och därför genetiska orsaker till att kriminella är fattiga, speciellt på papperet.
Citat:
Ska vi deportera arbetarklassen också kanske? Människor begår kriminella handlingar av olika anledningar, men inget av dem kan härledas till ett helt lands kultur.
Deportera kan vi itne göra, Australien är redan tjingat för det, men de mest notoriska borde självklart kastreras för framtida generationers och eventuella barns skull.
Citat:
Och vad är det för brott dom är misstänkta för? Har dom tuggat kat eller något annat DÖDSKNARK? Ge mig gärna lite siffror på det, inte från NSFs hemsida tack, så ska jag kommentera dem.
Jag får alla mina siffror från BRÅ och utländska vetenskapliga rapporter, har dock ej sett siffror på vilka brott de är dömda för men förmodligen är narkotikabrott en relativt stor del, ja.
Obs att siffrorna endast gäller en femårsperiod, inte "nånsin".
Citat:
Det är ingen slump att Sverige varit lugnt och stabilt, t.ex. har vi i modern tid aldrig blivit invaderade av en främmande makt, vår befolkningen har aldrig behövt slava för ett annat land, våra naturresurser och arbetskraft har aldrig blivit stulen av ett annat land.
jag har ju då andra förklaringar än "slumpen" till att det är ungefär så som du beskriver.. iaf sen utvandrardagarna.
Citat:
Svårt att bygga ett stabilt samhälle med bra infrastruktur och välfärd om man inte har några pengar eftersom man utnyttjas av andra.
Afrika har varit efter europa sedan neanderthalarnas tid. Flera folk där har inte ens kommit till stenåldern utan använder uteslutande trä och ben som material. Det är inget du kan skylla på en kort period då all infrastruktur i Afrika byggdes i hopp om att senare ge avkastning.
För övrigt finns flera länder i Afrika som aldrig koloniserades, och de ser exakt lika dana ut som resten.
Citat:
Har du missat att i princip all seriös forskning kring ras är helt nedlagd?
http://www.bidil.com/
Du är bara dåligt påläst/lurad. Tror faktiskt inte alls du är "dum", kunde varit mig själv för 5-10 år sen jag har denna diskussion med.

Citat:
Vet du varför? "Genetiska skillnader inom en population som har vissa yttre iaktagbara drag gemensamma är lika stora eller större än de skillnader som finns mellan grupper".
Det där är nonsens, av flera anledningar. Vi kan nöja oss med att konstatera att rasindelningen fugnerar på så sätt att den låter oss förutsäga framtiden, både vad gäller vilka som kommer att hjälpas av BiDil och vilka osm kommer vinna VM-finalen i 100m sprint.
Citat:
Du måste få näsan ur dina 50-talsböcker och sniffa lite på verkligheten, tyvärr kommer det antagligen att lukta skit i din inavlade bondhåla.
Du måste få näsan ur dina postmodernistiska 70-talsböcker och sniffa lite på verkligheten, tyvärr kommer det antagligen att lukta skit i din inavlade bondhåla.
Citat:
Har du varit i Thailand? Eller Bali? Eller Vietnam? "Djupt respekterade och framgångsrika" män åker dit, ett antal tusen varje år, och super, våldtar och misshandlar. Vad tycker du om det? Borde inte Thailändarna, grekerna, balineserna och alla de andra länder som blir våldtagna av den västerländska tursimen stänga gränserna eftersom det tydligen ligger i svenskars kultur att misshandla och våldta?
Om vi antar att det du säger stämmer så borde de tveklöst det, ja. Hade du väntat dig något annat svar?
Citat:
Vet du varför samhällsforskingen är så mångfacetterad? Därför att världen är komplicerad, samhällen är komplicerade, människor är komplicerade och man kan inte dela upp och generalisera på det sättet som du gör.
Huruvida man "kan" eller "inte kan" avgörs av i vilken mån man kan förutsäga framtida utfall med generaliseringen. Ju säkrare förutsägelser, desto bättre generalisering.
"Vänsterhänta är kriminellare än högerhänta" fungerar dåligt gissar jag. Så "kan" man inte generalisera, funkar ej.

"Negrer är kriminellare än asiater" fungerar bra vet vi med statistik från HELA PLANETEN - det du. Få generaliseringar är bättre än denna.

"Irakiska invandrare våldtar mer än svenskar" är t.ex. en lika bra generalisering som "Röker du två paket cigaretter om dagen ökar risken för lungcancer." I båda fallen är överrisken nämligen (enligt cancerforskare och BRÅ 1996:2) runt 30 ggr.
Senast redigerad av Badsector 2009-01-23 kl. 14:50.
2009-01-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsector
idioti

Alltså, du måste sluta tro att hela forskarvärlden (nej inte postmodernistisk från 70-talet, NUTIDA forskning) konspirerar gentemot dig och dina rasbiologiska kompisar. Hela ditt inlägg går i princip ut på att genetik, kultur och ras är av avgörande betydelse för att människor begår brott vilket är en helt befängd tes. Om du ändå vill fortsätta driva den så föreslår jag att du börjar definiera dina begrepp närmare så att ämnet blir greppbart. "Negrer" säger faktiskt inte speciellt mycket som samlingsnamn på en grupp människor eftersom det finns mörkhyade människor runt om i världen som skiljer sig i alla avseenden förutom just hudfärgen. Därför är rasbegreppet avskaffat av alla seriösa samhällsforskare (observera samhälllsforskare, vissa biologiska likheter finns fortfarande men inte tillräckligt många för att de ska kunna förklara ett helt beteende). Att bara utgå från biologi när man ska prata om samhällsvetenskap är så stenålder att jag ärligt talat är förbluffad att du kommer med det argumentet. Snälla, skaffa en utbildning och läs på.

Ända sedan jag började skriva i den här tråden är det INGEN som har lyckats definera vare sig svart kultur eller svensk kultur eller någon annat som ni menar ska leda till brott och ni kommer inte kunna göra det heller eftersom det är mer komplicerat än "irakier våldtar". Sluta förenkla verkligheten för att du ska kunna sova bättre om kvällarna.
2009-01-23, 17:14
Medlem
servuss avatar
Citat:
defin[i]era vare sig svart kultur ... ska leda till brott och ni kommer
Svart kultur:

Fanatisk religiös (i flera fall)
Patriarkal
Våldsam
Hederskultur
Stamkultur
Totalitär
Anti-intellektuell
Anti-vit
Ohumanistisk

=>

ökad brottslighet.

Bevis:
Afrika
Haiti
Landskrona
Rosengård
Rinkeby
m.fl.

Kräver du mer bevis än detta är bevisbördan orimlig. Snarare borde du visa hur "svart kultur" inte leder till ökad brottslighet eftersom allt pekar på att den gör det. Visa en rapport som antyder att antalet brott minskat pga. tex svart invandring. Visa empiriskt underlag för att invandrare inte är värre än europeer. Förklara situationen i Landskrona utan att ange invandringen som orsaken.

Det blir svårt. Varför? Jo, för du har fel!
2009-01-23, 18:56
Medlem
obans avatar
Citat:
Det är ju det vi gör, alkoholister försöker man rehabilitera, invandrare som begår brott försöker man rehabilitera, svenskar som begår brott försöker man rehabilitera.

Återigen, det är invandrarnas överrepresentation som är problemet. Jag börjar tro att du enbart trollar. Vet du fortfarande inte vad vi pratar om?

Citat:
Men brottslingar från Norden ÄR överrepresenterade...

Det är väl för helvete ingen annan som sagt nåt annat heller. Har du någon poäng med ditt svammel?

Citat:
Tittar gärna på ett sådant citat om du har ett. Men socioekonomi handlar inte bara om ekonomi utan även om det sociala som namnet så pedagogiskt antyder. Om vi skulle kunna skapa tabeller som hade tagit in alla de variabler som BRÅ tar upp som skulle kunna påverka så skulle statistiken antagligen sett annorlunda ut. Visst finns det skillnader hos olika människor som ditt exempel med somalier visar på, men samtidigt så kan du återigen inte härleda det till enbart den skillnaden, det finns enormt många andra orsaker som spelar in, men de väljer du att inte se.

Om du har några problem med hur BRÅ drar sina slutsatser får du ta det med dem. Jag klargjorde endast vad som sas i rapporten. Jag har själv ingen bra uppfattning om hur socioekonomiska faktorer spelar in. Däremot måste man vara mer än lovligt trögtänkt om man inte ser hur islamiska värderingar är skadliga. Man kan naturligtvis välja att skylla det faktum att just män från dessa länder är grovt överrepresenterade i våldtäkter jämfört med icke-muslimska invandrargrupper på något annat än islam, men då bör man också redogöra för detta. Det har du inte gjort än.

Citat:
Och det kan du fortfarande inte härleda till enbart invandringen så sluta släng omkring siffror som inte betyder något.

Jag har aldrig sagt att hela ökningen skulle bero på invandringen. Det väsentliga i allt detta och det som gör mig mest upprörd är egentligen att det inte förs någon offentlig debatt om orsakerna alls. En tredubbling av våldtäkter på ett decennium är fasansfullt. Om detta inte beror på invandrarna, varför i helvete kommer inte media och politiker ut och klargör detta? Varför skulle man dölja detta nu när SD är på väg in i riksdagen tror du? Istället säger man som du själv läst att brottsligheten INTE ökar. Vad drar en rationell, tänkande individ som dig (!) för slutsatser av detta?

Citat:
Jag påstår inte att invandring och immigration är något som man bara fixar och allt blir guld och gröna skogar, däremot har jag en människosyn som säger att alla är lika mycket värda och har samma mänskliga rättigheter, oavsett vilken etnicitet man har. Så länge krig, svält och elände fortsätter så kommer det finnas flyktingar och vi har en skyldighet att hjälpa dem, Sverige tillhör inte oss, vi råkar bara bo här. Vi måste anpassa oss efter varandra. Men den här diskussionen hör egentligen inte hemma här.

Vad är detta för jävla känsloargumenterande skitprat? Vem har sagt någonting om att människor inte skulle vara lika mycket värda? Jag vill också hjälpa flyktingar, men andelen flyktingar är försvinnande liten i förhållande till antalet invandrare som kommer hit; 5% samt 5% av FN utsedda kvotflyktingar om man får tro migrationsverket.

Citat:
Nu generaliser du återigen en grupp människor till en större samling. Varför hade inte muslimerna någon del i första och andra världskriget om dom är så förbannat våldsamma då? Det här handlar inte om att kulturer kan sägas vara våldsamma eller ej, det är så mycket större och mer komplicerat än så. Terrordåd av muslimer sker inte pga att dom läst det i Koranen, det måste du också förstå? Du kommer ALDRIG finna belägg för att muslimer i världen är mer våldsamma än vita människor, det går inte för det finns inte så många gemensamma variabler i olika kulturer.

Du är en idiot. Istället för att bemöta mina påståenden och svara på enkla frågor börjar du prata om hur komplicerad världen är. Som om en vänsterinspirerad, 20-nånting snorunge skulle kunna ge perspektiv på något annat än charterturismen i Thailand. Antingen förklarar du varför vi ser högavlönade, välanpassade muslimska ingenjörer och läkare spränga oskyldiga i luften när inte fattiga och förtryckta tibetanska buddister gör det, eller så säger du att du inte vet och håller tyst, ok?

Citat:
Men det är ok, jag förstår varför du tänker som du tänker och jag kan bara önska att ni som sitter och spyr ut ert hat här bara hade kunnat börja reflektera lite över er egen situation och plockat upp en samhällsvetenskaplig, erkänd bok om etnicitet och börjat försöka se det stora hela och inte bara projicera era egna problem på invandrare.

Jag hatar ingen pga hudfärg. Jag hatar däremot icke-rationella människor som tror att människors lika värde automatiskt likställer kulturer och dess värderingar. Har man man inte kommit längre i sitt logiska tänkande bör man göra genpolen en tjänst och avlägsna sig från den.
2009-01-23, 20:09
Medlem
zeke5s avatar
incest

Det är oftast också inavel i utlänska popualtioner man gifter sig med släktingar.(kusiner eller personer från samma by)
Alla som håller på någon form av djuravel vet vad som händer med genetiska defekter.Där av den stora andel brott bland dessa grupper
Egypten har en onormat hög andel handikappade barn pga inavel.
många lider av nedsatt IQ och dylikt.Finns en tråd på FB om detta...
2009-01-23, 20:23
Medlem
Bosnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke5
Det är oftast också inavel i utlänska popualtioner man gifter sig med släktingar.(kusiner eller personer från samma by)
Alla som håller på någon form av djuravel vet vad som händer med genetiska defekter.Där av den stora andel brott bland dessa grupper
Egypten har en onormat hög andel handikappade barn pga inavel.
många lider av nedsatt IQ och dylikt.Finns en tråd på FB om detta...

Så med andra ord tror du att albaner, bosnier och araber är inavel OCH pga detta så gör de brott? HAHA du måste nog vara den dummaste personen jag stött på här. Grattis. DU vann precis en örfil.
2009-01-23, 20:33
Medlem
Citat:
PK-dravel

Förbannad man blir av att läsa sånt skit, ...eller, man behövde bara läsa några meningar för att lista ut resten.

Begriper du inte att Islamsk övergreppskultur/-religion är dagens Apartheid (minst sagt) och att det är därifrån den brutala överrepresentationen framförallt inom sexual & kvinnorfridsbrott i Sverige kommer från är det ditt problem. Siffror för den genomsnittliga invandraren, oavsett vilken region han kommer från är förstås bra att slänga sig med när man vill komma runt den heta gröten.

Ta en koll på våldtäktsstatistiken, ...700%+ sedan 1985. Det är såna som du som är orsak till den. IDIOTJÄVEL !!!
2009-01-23, 20:40
Medlem
zeke5s avatar
fakta

Citat:
Ursprungligen postat av Bosnie
Så med andra ord tror du att albaner, bosnier och araber är inavel OCH pga detta så gör de brott? HAHA du måste nog vara den dummaste personen jag stött på här. Grattis. DU vann precis en örfil.
Det är en undersökning som stöder detta ,vet ej hur det är albanien bosnien
Det är inte alla som begår brott men detta faktum hjälper till.
Inom arab världen är detta vanligt förekommande.
Ex. alla i saudarabien är alla släkt med sitt kungahus och får därför inte utföra kroppsarbete.Det är därför det fiinns så många gästarbetare i Saudarabien.
Har själv jobbat där för ett stort svenskt företag där.
2009-01-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ex. alla i saudarabien är alla släkt med sitt kungahus och får därför inte utföra kroppsarbete.Det är därför det fiinns så många gästarbetare i Saudarabien.

Nej, det är förbjudet i balkan. I Albanien och Kosovo får du inte ens gifta dig med någon från samma by. Skulle två kusiner bli tillsammans så kan du räkna med att deras huvud hamnar på ett silverfat. Så nej, din tes om att det skulle vara så i Bosnien, Albanien eller annat balkanland stämmer inte. Bland araberna så kan kusingifte mycket riktigt stämma.
Senast redigerad av Ominus 2009-01-23 kl. 20:52.
2009-01-23, 21:11
Medlem
Citat:
Enl UD-rapport är majoriteten av äktenskapen i många arabländer "släktgifte", ...men att just släktgiftedetaljen skulle påverka brottslighet har jag iofs svårt att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in