Citat:
Ursprungligen postat av madcappo
Måste blanda mig in här för du är ett skämt.(1) Du sitter på fullaste allvar och påstår att brott ligger i kulturen? Ge mig en erkänd sociolog eller samhällsvetare som stöder den tesen(2), gärna också statistik på att japaner begår mindre brott och också förklaringar till varför de begår mindre brott.
1. Dra åt helvete din obildade fjolla.
2. Läs Rojas utmärkta debattinlägg om saken här;
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206
Efter justeringar för allehanda rimliga och orimliga (socioekonomisk justering för SEXUALBROTT? Våldtar man för att man är PANK? Kom igen...) kvarstår skillnader som endast kan förklaras med de två saker man vägrar titta på idag; Kulturellt och genetisk arv. Min åsikt är naturligtvis att båda dessa tillsammans förklarar det "okända" deltat.
Citat:
Ursprungligen postat av madcappo
Om vi ska börja generalisera kring etnicitet på det sättet så borde vi i så fall också dra in klass i det hela eftersom arbetarklassen står för det flesta brotten.
Självklart finns kognitiva och därför genetiska orsaker till att kriminella är fattiga, speciellt på papperet.
Citat:
Ska vi deportera arbetarklassen också kanske? Människor begår kriminella handlingar av olika anledningar, men inget av dem kan härledas till ett helt lands kultur.
Deportera kan vi itne göra, Australien är redan tjingat för det, men de mest notoriska borde självklart kastreras för framtida generationers och eventuella barns skull.
Citat:
Och vad är det för brott dom är misstänkta för? Har dom tuggat kat eller något annat DÖDSKNARK? Ge mig gärna lite siffror på det, inte från NSFs hemsida tack, så ska jag kommentera dem.
Jag får alla mina siffror från BRÅ och utländska vetenskapliga rapporter, har dock ej sett siffror på vilka brott de är dömda för men förmodligen är narkotikabrott en relativt stor del, ja.
Obs att siffrorna endast gäller en femårsperiod, inte "nånsin".
Citat:
Det är ingen slump att Sverige varit lugnt och stabilt, t.ex. har vi i modern tid aldrig blivit invaderade av en främmande makt, vår befolkningen har aldrig behövt slava för ett annat land, våra naturresurser och arbetskraft har aldrig blivit stulen av ett annat land.
jag har ju då andra förklaringar än "slumpen" till att det är ungefär så som du beskriver.. iaf sen utvandrardagarna.
Citat:
Svårt att bygga ett stabilt samhälle med bra infrastruktur och välfärd om man inte har några pengar eftersom man utnyttjas av andra.
Afrika har varit efter europa sedan neanderthalarnas tid. Flera folk där har inte ens kommit till stenåldern utan använder uteslutande trä och ben som material. Det är inget du kan skylla på en kort period då all infrastruktur i Afrika byggdes i hopp om att senare ge avkastning.
För övrigt finns flera länder i Afrika som aldrig koloniserades, och de ser exakt lika dana ut som resten.
Citat:
Har du missat att i princip all seriös forskning kring ras är helt nedlagd?
http://www.bidil.com/
Du är bara dåligt påläst/lurad. Tror faktiskt inte alls du är "dum", kunde varit mig själv för 5-10 år sen jag har denna diskussion med.
Citat:
Vet du varför? "Genetiska skillnader inom en population som har vissa yttre iaktagbara drag gemensamma är lika stora eller större än de skillnader som finns mellan grupper".
Det där är nonsens, av flera anledningar. Vi kan nöja oss med att konstatera att rasindelningen fugnerar på så sätt att den låter oss förutsäga framtiden, både vad gäller vilka som kommer att hjälpas av BiDil och vilka osm kommer vinna VM-finalen i 100m sprint.
Citat:
Du måste få näsan ur dina 50-talsböcker och sniffa lite på verkligheten, tyvärr kommer det antagligen att lukta skit i din inavlade bondhåla.
Du måste få näsan ur dina postmodernistiska 70-talsböcker och sniffa lite på verkligheten, tyvärr kommer det antagligen att lukta skit i din inavlade bondhåla.
Citat:
Har du varit i Thailand? Eller Bali? Eller Vietnam? "Djupt respekterade och framgångsrika" män åker dit, ett antal tusen varje år, och super, våldtar och misshandlar. Vad tycker du om det? Borde inte Thailändarna, grekerna, balineserna och alla de andra länder som blir våldtagna av den västerländska tursimen stänga gränserna eftersom det tydligen ligger i svenskars kultur att misshandla och våldta?
Om vi antar att det du säger stämmer så borde de tveklöst det, ja. Hade du väntat dig något annat svar?
Citat:
Vet du varför samhällsforskingen är så mångfacetterad? Därför att världen är komplicerad, samhällen är komplicerade, människor är komplicerade och man kan inte dela upp och generalisera på det sättet som du gör.
Huruvida man "kan" eller "inte kan" avgörs av i vilken mån man kan förutsäga framtida utfall med generaliseringen. Ju säkrare förutsägelser, desto bättre generalisering.
"Vänsterhänta är kriminellare än högerhänta" fungerar dåligt gissar jag. Så "kan" man inte generalisera, funkar ej.
"Negrer är kriminellare än asiater" fungerar bra vet vi med statistik från HELA PLANETEN - det du. Få generaliseringar är bättre än denna.
"Irakiska invandrare våldtar mer än svenskar" är t.ex. en lika bra generalisering som "Röker du två paket cigaretter om dagen ökar risken för lungcancer." I båda fallen är överrisken nämligen (enligt cancerforskare och BRÅ 1996:2) runt 30 ggr.