2007-11-19, 16:31
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Tack för ditt långa och informativa inlägg, men kan du vara vänlig och sluta blanda ihop Sverigedemokraterna med "rasism/främlingsfientlighet"? Det blir så tröttsamt. Det finns riktiga rasistiska och främlingsfientliga partier i Sverige, t.ex. NSF eller vad som helst. Men sd är inte ett av dem. Sd är invandringskritiskt, kritiskt mot invandringspolitiken.
De flesta blandar ihop dem på olika sätt. Jag gör det inte får jag säga? Hör till de SD-kritiker som har läst deras partiprogram haha.. Anser att det är en distinkt skillnad på tex SD och NSF. Men du missar kanske lite poängen från min sida (ja, jag är otydlig..)? Jag talar om folk som BLANDAR ihop alla dessa partier eller synsätt och normalt anser att sådana uttalanden som "invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken procentuellt" är klart xenofobiskt. Det finns många av denna kategorin som nu börjar tycka väldigt starka saker om LK, Kosovoalbaner, I&I etc etc. Jag har aldrig hört mysvänsterfolk uttala sig som de kan göra i LK.. Det i sig är en markant sak att lägga märke till.
2007-11-19, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
De flesta blandar ihop dem på olika sätt. Jag gör det inte får jag säga? Hör till de SD-kritiker som har läst deras partiprogram haha.. Anser att det är en distinkt skillnad på tex SD och NSF. Men du missar kanske lite poängen från min sida (ja, jag är otydlig..)? Jag talar om folk som BLANDAR ihop alla dessa partier eller synsätt och normalt anser att sådana uttalanden som "invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken procentuellt" är klart xenofobiskt. Det finns många av denna kategorin som nu börjar tycka väldigt starka saker om LK, Kosovoalbaner, I&I etc etc. Jag har aldrig hört mysvänsterfolk uttala sig som de kan göra i LK.. Det i sig är en markant sak att lägga märke till.
Okej, då förstår jag. Jag misstänkte att du menade något sådant men var inte säker. Ber om ursäkt.

Förresten, har du vuxit upp i Landskrona, eller vet du ungefär när stadens problem började?
2007-11-19, 16:35
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Svenskheten måste försvinna.

Det anser Igball Zenelli, den 38-åriga albanska taleskvinnan för en demonstrationsgrupp som fick Landskronas socialkontor att stänga ner, på Helsingborgs Dagblads diskussionsforum:

http://hd.se/diskutera/2007/11/12/diskutera-vem-tusan-vill-bo-i-landskrona/3/#svar

Är det här en representativ åsikt för albaner och övriga muslimer, särskilt i Landskrona?
Citat:
Snudd på HMF? Hur skulle det ha låtit om en svensk hade skrivit att albanskheten måste försvinna?
Hur det skulle låtit om en svensk sade så? Min fru hade sagt till mig att sluta tramsa. Nej, men det är givetvis mycket av dessa saker som uttrycks, och som uttrycks aggressivt, utöver de väldigt påtagliga problem som gör att folk i LK retar upp sig så långt. LK-posten hade en artikelserie där unga fjortisgäng (kosovoalbaner) uttrycker sig i stil med att de krigar mot svenskarna osv. Same shit. Och i slutändan så blir vem som helst rätt trött. Även en liberal som jag. Men det behöver varken ha något med främlingsfientlighet eller dylika tankar att göra.
2007-11-19, 16:37
Medlem
trass avatar
Citat:
Svenskheten måste försvinna.

Det anser Igball Zenelli, den 38-åriga albanska taleskvinnan för en demonstrationsgrupp som fick Landskronas socialkontor att stänga ner, på Helsingborgs Dagblads diskussionsforum:

http://hd.se/diskutera/2007/11/12/diskutera-vem-tusan-vill-bo-i-landskrona/3/#svar

Snudd på HMF? Hur skulle det ha låtit om en svensk hade skrivit att albanskheten måste försvinna?

Är det här en representativ åsikt för albaner och övriga muslimer, särskilt i Landskrona?

Förfärligt, men det låter som en organiserad minoritetsföreträdare som tagit till sig halvsmälta fraser ur den officiella svenska multikulturalistiska parlören. Det är så hon uppfattat den officiella svenska jargongen hon lärt sig i sitt jobb. Uttalandet är alltså en produkt av svensk kultur snarare än albansk
2007-11-19, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Men det behöver varken ha något med främlingsfientlighet eller dylika tankar att göra.
Men hur tolkar du då ett uttalande som detta - att svenskheten måste försvinna? Hon skriver ju i klartext att det är svenskarna som ska anpassa sig till invandrarna och eliminera sin svenska kultur. Mer klarspråk än så här blir det inte.

Dessutom skriver hon att hon har följt debatten i flera dagar. Hon är till råga på allt 38 år gammal. Tror du verkligen att hon plitade ner det där i vredesmod?

Citat:
Ursprungligen postat av tras
Förfärligt, men det låter som en organiserad minoritetsföreträdare som tagit till sig halvsmälta fraser ur den officiella svenska multikulturalistiska parlören. Det är så hon uppfattat den officiella svenska jargongen hon lärt sig i sitt jobb. Uttalandet är alltså en produkt av svensk kultur snarare än albansk
Varför försöker du jämt tysta ner allting (och ta bort en drös med inlägg, något som tar kål på debatten)? När blir det seriöst, enligt dig? När blir det för allvarligt att skämta bort? Denna kvinna säger nog snarare vad de flesta av dessa multikultiinvandrare tycker men inte vågar yppa. Tror du allvarligt att det inte hade klassats som HMF om en etnisk svensk hade yttrat samma sak, även på ett Internetforum?
2007-11-19, 16:42
Medlem
trass avatar
Citat:
Men hur tolkar du då ett uttalande som detta - att svenskheten måste försvinna? Hon skriver ju i klartext att det är svenskarna som ska anpassa sig till invandrarna och eliminera sin svenska kultur. Mer klarspråk än så här blir det inte.

Dessutom skriver hon att hon har följt debatten i flera dagar. Hon är till råga på allt 38 år gammal. Tror du verkligen att hon plitade ner det där i vredesmod?

Det är kulturellt inlärt. Svenska multikulturalister säger liknande saker emellanåt och det är så hon uppfattat det. Hon menar förmodligen att det hon säger är det neutrala, det sunda förnuftet. Hade hon nyss kommit hit utan kontakt med svensk jargong hade hon aldrig sagt något sådant. Uttalandet är en rent svensk produkt.

Citat:
Varför försöker du jämt tysta ner allting (och ta bort en drös med inlägg som tar kål på debatten)? När blir det seriöst, enligt dig? När blir det för allvarligt att skämta bort? Denna kvinna säger nog snarare vad de flesta av dessa multikultiinvandrare tycker men inte vågar säga. Tror du allvarligt att det inte hade klassats som HMF om en etnisk svensk yttrat samma sak, även på ett Internetforum?

Det var ett mycket seriöst svar, det är precis så jag tror det gick till.

Det är just inlägg som tar kål på debatten som stryks.
2007-11-19, 16:44
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Förresten, har du vuxit upp i Landskrona, eller vet du ungefär när stadens problem började?
Är tack och lov INTE uppvuxen i Landskrona (jag kan läsa och skriva som bevis..) men har vänner som har vuxit upp där och bor ganska nära i dagsläget (var tveksam att flytta så nära staden till och med). Det var problem för 5 år sedan, 10 år sedan och 15 år sedan. Det är bara att det börjar gå överstyr på allvar nu. De som var snorungar som fick göra vad de ville för 15 år sedan är vuxna nu och har ungefär samma inställning. En 10-åring är en sak, men en 30-åring är något helt annat..

Jag är glad att jag har träffat skötsamma, trevliga, sociala, bildade kosovoalbaner! Annars hade den fördomen aldrig kunnat släppas från min sida. Måste pinsamt erkänna att jag hade rejäääält grova fördomar om kosovoalbaner pgd av LK. Och då menar jag riktigt illa. Jag hör alltå INTE till "jag-tror-på-alla-mina-fördomar"-typen utan lämnar hyffsat öppet när det gäller generaliseringar.

Summering av LK som jag förstår det: Man fick en arbetslöshet (varvsnedläggning) samtidigt som man tog emot väldigt många från Balkan vid kriget i f.d. Jugoslavien. Resultatet blev arbetslöshet och snabba sociala problem eftersom assimilering/integrationen inte funkade med de oddsen. Tidigare var nog LK mer kännt som lyckad integrationsstad. Italienare, Greker, Juggar som hade kommit i vågen innan (60-70) jobbade, skötte sig och blev en normal del i samhället. Idag finns det även i denna gruppen folk som röstar på SD i ren protest. Av någon anledning så sticker kosovoalbanerna ut mest när det talas om problem. Inte andra balkaner på samma nivå. Varför vet jag inte riktigt.
2007-11-19, 16:44
Bannlyst
Citat:
Svenska multikulturalister säger liknande saker emellanåt och det är så hon uppfattat det.
När har svenska multikulturalister sagt att "svenskheten måste försvinna"? Inte ens Mona Sahlin har väl tagit sådana ord i sin mun.
2007-11-19, 16:46
Medlem
trass avatar
Citat:
När har svenska multikulturalister sagt att "svenskheten måste försvinna"? Inte ens Mona Sahlin har väldigt tagit sådana ord i sin mun.

Nej, knappast bokstavligen, men jag förmodar att det är så hon uppfattat hela diskursen. Det är alltså hennes personliga tolkning av den svenska officiella linjen. Det är vad jag tror i alla fall.
2007-11-19, 16:47
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:

?
Jag tror nog ungefär som tras: hon har lärt sig att man kan uttrycka sig så. Om det är vad hon egentligen menar?! Hennes svenska är inte 100.. Var tror du att hon lärde sig att demonstrera mot socialen och anse sig inte ha någotn rättighet? I Kosovo? Serbien? Sverie förstås.

Men oacceptabelt är det i min mening oavsett.
2007-11-19, 16:50
Bannlyst
Citat:
Nej, knappast bokstavligen, men jag förmodar att det är så hon uppfattat hela diskursen. Det är alltså hennes personliga tolkning av den svenska officiella linjen. Det är vad jag tror i alla fall.
Men du svarade inte på om det hade klassats som HMF om en etnisk svensk hade sagt att albanskheten måste försvinna. Nå, vad tror du?
2007-11-19, 16:51
Medlem
trass avatar
Citat:
Men du svarade inte på om det hade klassats som HMF om en etnisk svensk hade sagt att albanskheten måste försvinna. Nå, vad tror du?

Det är nog inte omöjligt. Beror kanske på sammanhang och vem som sagt det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in