Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Förresten, har du vuxit upp i Landskrona, eller vet du ungefär när stadens problem började?
Är tack och lov INTE uppvuxen i Landskrona (jag kan läsa och skriva som bevis..) men har vänner som har vuxit upp där och bor ganska nära i dagsläget (var tveksam att flytta så nära staden till och med). Det var problem för 5 år sedan, 10 år sedan och 15 år sedan. Det är bara att det börjar gå överstyr på allvar nu. De som var snorungar som fick göra vad de ville för 15 år sedan är vuxna nu och har ungefär samma inställning. En 10-åring är en sak, men en 30-åring är något helt annat..
Jag är glad att jag har träffat skötsamma, trevliga, sociala, bildade kosovoalbaner! Annars hade den fördomen aldrig kunnat släppas från min sida. Måste pinsamt erkänna att jag hade rejäääält grova fördomar om kosovoalbaner pgd av LK.

Och då menar jag riktigt illa. Jag hör alltå INTE till "jag-tror-på-alla-mina-fördomar"-typen utan lämnar hyffsat öppet när det gäller generaliseringar.
Summering av LK som jag förstår det: Man fick en arbetslöshet (varvsnedläggning) samtidigt som man tog emot väldigt många från Balkan vid kriget i f.d. Jugoslavien. Resultatet blev arbetslöshet och snabba sociala problem eftersom assimilering/integrationen inte funkade med de oddsen. Tidigare var nog LK mer kännt som lyckad integrationsstad. Italienare, Greker, Juggar som hade kommit i vågen innan (60-70) jobbade, skötte sig och blev en normal del i samhället. Idag finns det även i denna gruppen folk som röstar på SD i ren protest. Av någon anledning så sticker kosovoalbanerna ut mest när det talas om problem. Inte andra balkaner på samma nivå. Varför vet jag inte riktigt.