2008-11-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Så oerhört rasistiskt! Det där kan ju inte muslimflickorna delta i.
Men nu tar man tag i det också-ett lovvärt initiativ som löser alla problem eller tid och pengar i sjön?
Citat:
Fredagen den 21 november har fält- och fritidsgruppen en kväll på ungdomshuset Nova med temat Rasism och Fördomar. Arrangemanget är ett samarbete med Ungdom mot Rasism, som är Sveriges största antirasistiska organisation. Under kvällen kommer det att hållas två större workshops.
http://hd.se/landskrona/2008/11/18/tema-rasism-och-foerdomar-paa-nova/

.
2008-11-21, 22:25
Bannlyst
De vill förändra bilden av Landskrona!

Hannan Ghajraoui, Fitim Lushtak och Teuta Smaijli vill vara med i arbetet mot rasism. "Ingen ska behöva acceptera att bli kränkt", säger Teuta Smaijli.

landskrona. – Vi älskar Landskrona!
Ungdomarna som vi träffar på Nova har invandrarbakgrund. Men, säger Teuta Smaijli, jag känner mig självklart som svensk. Jag har ju bott här hela mitt liv.

Det är temakväll på Nova, organisationen Ungdom mot rasism är där med föreläsare och workshops om fördomar, identitet och rasism. Förhoppningen är att det finns intresse för att starta en lokalförening.

– Jag vill jättegärna jobba med de här frågorna, säger Hannan Ghajroaoui.

Hon och Teuta Smaijli vill hjälpa till och sudda ut Landskronas dåliga rykte.

– Det finns så mycket bra som händer, men det är bara det dåliga som uppmärksammas.

Teuta Smaijli och kompisen Fitim Lushtak har sina rötter i Kosovo. De gillar inte att det är kosovoalbaner som får skulden när det händer något negativt i stan.

– Det stämmer inte, säger Fitim Lushtak som tycker att det står alldeles för mycket negativt i tidningarna. Jag tycker att de stora tidningarna ska komma hit och se hur lugnt här är.

Han får medhåll av Teuta Smaijli som menar att medlemmarna i gängen har vuxit upp och stadgat sig.

– Gatu är helt ute. Det gänget finns inte längre.

Ungdomshuset Nova betyder mycket för dem. De är här ett par gånger i veckan och träffar kompisar.

– Det är jättebra att Nova finns, säger de och på frågan om det stämmer att svenskar inte vågar sig dit svarar de:

– Det stämmer inte. Det är klart att svenskar kommer hit.

Jassa Puljanovic och Ata Hosseini arbetar ideellt i riksorganisationen Ungdom mot rasism.

– Vi åker runt och träffar ungdomar på skolor och fritidsgårdar. Vi lyssnar och försöker få igång en debatt, säger Jassa Puljanovic. Vi kommer också att ge stöd till en eventuell lokal grupp i Landskrona.

Ann Stensman

ann.stensman@hd.se
0418-49 65 24
http://hd.se/landskrona/2008/11/21/de-vill-foeraendra-bilden-av/
2008-11-21, 22:57
Medlem
Så trevligt. Äntligen. För Landskrona är väldigt trevligt på många sätt. Jag själv har bott där i 7 år.
2008-11-22, 00:11
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuttnir
Så trevligt. Äntligen. För Landskrona är väldigt trevligt på många sätt. Jag själv har bott där i 7 år.
Väldigt fin stad som tyvärr numera ser ut som en krigszon.
2008-11-22, 00:31
Medlem
zockerzylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Väldigt fin stad som tyvärr numera ser ut som en krigszon.

Jaså, får man fråga i vilka stadsdelar herrn rör sig i?
2008-11-22, 08:41
Bannlyst
Ett nytt batikhäxe-projekt i syfte att integrera kosovobabianerna med lokalbefolkningen. Det enda jag vill integrera är min knäskål mot deras nötter.
2008-11-22, 11:19
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandgodis
Hannan Ghajraoui, Fitim Lushtak och Teuta Smaijli vill vara med i arbetet mot rasism. "Ingen ska behöva acceptera att bli kränkt", säger Teuta Smaijli.

landskrona. – Vi älskar Landskrona!
Ungdomarna som vi träffar på Nova har invandrarbakgrund. Men, säger Teuta Smaijli, jag känner mig självklart som svensk. Jag har ju bott här hela mitt liv.

Det är temakväll på Nova, organisationen Ungdom mot rasism är där med föreläsare och workshops om fördomar, identitet och rasism. Förhoppningen är att det finns intresse för att starta en lokalförening.

– Jag vill jättegärna jobba med de här frågorna, säger Hannan Ghajroaoui.

Hon och Teuta Smaijli vill hjälpa till och sudda ut Landskronas dåliga rykte.

– Det finns så mycket bra som händer, men det är bara det dåliga som uppmärksammas.

Teuta Smaijli och kompisen Fitim Lushtak har sina rötter i Kosovo. De gillar inte att det är kosovoalbaner som får skulden när det händer något negativt i stan.

– Det stämmer inte, säger Fitim Lushtak som tycker att det står alldeles för mycket negativt i tidningarna. Jag tycker att de stora tidningarna ska komma hit och se hur lugnt här är.

Han får medhåll av Teuta Smaijli som menar att medlemmarna i gängen har vuxit upp och stadgat sig.

– Gatu är helt ute. Det gänget finns inte längre.

Ungdomshuset Nova betyder mycket för dem. De är här ett par gånger i veckan och träffar kompisar.

– Det är jättebra att Nova finns, säger de och på frågan om det stämmer att svenskar inte vågar sig dit svarar de:

– Det stämmer inte. Det är klart att svenskar kommer hit.

Jassa Puljanovic och Ata Hosseini arbetar ideellt i riksorganisationen Ungdom mot rasism.

– Vi åker runt och träffar ungdomar på skolor och fritidsgårdar. Vi lyssnar och försöker få igång en debatt, säger Jassa Puljanovic. Vi kommer också att ge stöd till en eventuell lokal grupp i Landskrona.

Ann Stensman

ann.stensman@hd.se
0418-49 65 24
http://hd.se/landskrona/2008/11/21/de-vill-foeraendra-bilden-av/

Hur fan kan man heta FITIM
2008-11-22, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Ett nytt batikhäxe-projekt i syfte att integrera kosovobabianerna med lokalbefolkningen. Det enda jag vill integrera är min knäskål mot deras nötter.

och jag vill lyfta fram SD till 2010, så slipper du knäa deras svarta pungkulor

Brott = utvisning det som leder sd rakt upp i topp 2010
Senast redigerad av blandgodis 2008-11-22 kl. 13:52.
2008-11-23, 12:03
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01

På albanska betyder de "vinst". Det är likadant som en alban/jugge hade sagt hur kan man heta peder
2008-12-01, 09:18
Medlem
unsungs avatar
Grannar köper bevakning av privat bolag

Citat:
När Eva Karling drabbades av inbrott blev hon förbannad. Tillsammans med sina grannar har hon anlitat ett privat vaktbolag som ska patrullera i villaområdet. Agerandet uppmuntras av både kommun och polis som efterlyser fler privata initiativ.

http://hd.se/landskrona/2008/12/01/grannar-koeper-trygghet-av-privat/
2008-12-01, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01

Kanske det är en förkortning av FITT STIM

2008-12-03, 20:01
Bannlyst
Razzia mot svartklubb i centrala Landskrona.

Under två års tid har polisen fått in tips om den misstänkta svartklubben på Järnvägsgatan. Klockan 10.15 på onsdagen genomförde 14 poliser en razzia i lokalen. Öl, vin och sprit beslagtogs och en man togs in för förhör.

Den misstänkta svartklubben är i dag registrerad som en multikulturell förening.
http://hd.se/landskrona/2008/12/03/razzia-mot-misstaenkt-svartklubb-i/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in