2008-03-26, 01:50
Bannlyst
Ännu mer bus...

Citat:
Fönsterkrossning på polishuset

Rådstugans familjecentrum, inrymt i polishuset i Landskrona, fick natten till tisdagen den nedre rutan i entrédörren och en glasruta intill entrédörren spräckt. Om det handlar om ett inbrottsförsök eller inte är oklart.

LANDSKRONA. De båda glasrutorna har spräckts men inte fallit sönder. Därmed har ingen heller kunnat ta sig in i lokalerna, som ligger i polishuset och har entrédörr precis intill dörren till polisens del av huset. I den anmälan som gjorts har polisen rubricerat det hela som skadegörelse.

http://hd.se/landskrona/2008/03/25/foensterkrossning-paa-polishuset/
2008-03-26, 11:51
Medlem
Verkar drabba seriösare grupper nu också...
Citat:
Skadegörelsen på Öster drabbar småföretagarna hårt. En av dem är Van Nguyen, ägare till Öster livs. Sedan i lördags sover han i sin butik för att vakta den.
http://hd.se/landskrona/2008/03/26/sover-i-sin-butik-efter/
2008-03-26, 17:00
Bannlyst
Sover i sin butik efter skadegörelse

Citat:
Skadegörelsen på Öster drabbar småföretagarna hårt. En av dem är Van Nguyen, ägare till Öster livs. Sedan i lördags sover han i sin butik för att vakta den.

LANDSKRONA. Tidigt i lördags morse slängdes en stor gatsten in genom entrén på Öster livs på Östergatan. Butiken är en av många i kvarteren som drabbats hårt av glaskross och annan skadegörelse.

Ägaren Van Nguyen är ledsen och trött när tidningen träffar honom. De senaste nätterna har han sovit i sin butik, för att skydda den mot ny skadegörelse.

— Jag hoppas att det ska hjälpa. Det är så dyrt när man får fönster och dörrar sönderslagna. Självrisken är så hög att det inte är lönt att gå till försäkringsbolaget. Vi jobbar här tolv, tretton timmar om dagen. Men den här månaden kommer jag inte ha några pengar. Allt går till att laga fönster, berättar han.

Förutom glaskross har han tidigare drabbats av att en dörr på baksidan totalförstörts. Det kostade honom 15000 kronor. Betydligt mer än han kan ta ut i lön från den lilla butiken en månad.

— Jag tror att det är en mindre grupp ungdomar i tonåren som gör det här. Och jag tror inte att de förstår hur det drabbar mig och andra. De tror nog att eftersom jag har en butik så har jag gott om pengar, men så är det ju inte, säger Van Nguyen.

Han berättar också att skadegörelsen blivit allt vanligare i kvarteren de senaste åren.

— Under fem år så hände det nästan ingenting. Men under förra året och i år har det blivit värre. Och jag tycker inte att polisen gör tillräckligt. De vet ungefär vilka som ligger bakom, men kan inget göra, säger han.

Något kvarter bort, i korsningen Ödmanssonsgatan - Brocksgatan ligger Hadrous livs. Alla butikens fönster täcks sedan flera år av galler.

— Det ser inte så trevligt ut. Men vi har inte råd att få fönsterrutor sönderslagna. Det är mycket dyrare än galler, säger Raed Hadrous, en av delägarna till butiken.

Tidigare har butiken drabbats av skadegörelse, inbrott, till och med skottlossning. Men den senaste tiden har butiken skonats.

— Ja, som tur är har vi inte haft någon skadegörelse på sistone. Men det är ett stort problem här. Som egenföretagare är det tungt att drabbas av sånt. Det är lätt att tappa motivationen när det händer, säger han.

På andra sidan Brocksgatan ligger nyöppnade tandläkaremottagningen Nya Dent tandklinik.

Redan innan mottagningen öppnade i januari hade stenkastare lyckats med konststycket att krossa alla rutor på fasaden mot gatan. Nya Dent har också drabbats av någon eller några sprejat med färg på dörrar och rivit bort deras reklam.

— I morse (i går morse red anm) upptäckte vi att det slängts ägg på rutor, och att någon smetat tätningsskum på ytterdörren. Så jag fick börja dagen med att stå och skrapa bort torkat skum. Polisen var här men de tyckte inte att det var skadegörelse, säger en av ägarna, Anders Monsert.

Enligt honom råder det inga tvivel om att det är ungdomar som bor i kvarteren som ligger bakom den senaste tidens våg av skadegörelse.

— Jag tror att lösningen är att föräldrar måste bli mer synliga här i områden. Jag tänker inte jaga ungdomarna och göra mig ovän. Då tror jag bara att det blir värre, säger han.

http://hd.se/landskrona/2008/03/26/sover-i-sin-butik-efter/

Situationen blir ju knappast bättre...
2008-03-26, 23:52
Medlem
trass avatar
OT-diskussion om lösningar på nationell nivå flyttad hit: http://www.flashback.org/showthread.php?t=644619

/mod
2008-03-27, 02:18
Medlem
21Nyheternas avatar
Från debatten i kommunfullmäktige i Helsinborg kunde höras

- Vad är orsaken till att flyktingar kommer till Helsingborg ? För att det är krig i Irak. Det är oerhört lätt att sitta i det trygga Tågaborg, Björn Söder, och säga att de inte är välkomna, sa Peter Ahlbom (v).

http://hd.se/helsingborg/fullmaktige/

Ännu en kommunist som spelar "solidaritet har inga gränser" kortet.

Fy fan, man mår illa.
2008-03-27, 02:44
Medlem
Golonkas avatar
Jag hoppas verkligen att Peter Ahlbom i sann kristelig anda upplåter en del av sitt hem åt ett gäng "flyktingar" från Irak. Jag har hört att yazirer (stavning?) skall vara spännande och berikande....
2008-03-27, 19:12
Medlem
Spoke_islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag hoppas verkligen att Peter Ahlbom i sann kristelig anda upplåter en del av sitt hem åt ett gäng "flyktingar" från Irak. Jag har hört att yazirer (stavning?) skall vara spännande och berikande....
Den risken att Peter Ahlbom skulle börja trängas och leva tillsammans med asylanter, bidragssnyltare och parasiterande s.k flyktingar är inihelvete minimal! Däremot går det väldigt bra att basunera ut hur vanliga svenskar ska uppträda mot kulturberikarna.
2008-03-28, 12:44
Medlem
Två rån på fem minuter

Citat:
Klockan 11.24 rånades Netto i Landskrona av en ensam rånare. Fem minuter senare slog en pistolbeväpnad man till mot Handelsbanken i Landskrona.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1101376/tva-ran-pa-fem-minuter
2008-03-28, 15:39
Medlem
Citat:
Polisen jagade vid lunchtid rånaren med hjälp av hundar i Borstahusenområdet.

Vad är det för område? Någon som vet?

Btw: "Pistolliknande föremål". Hur stor är sannolikheten att raketforskare nuförtiden faktiskt har fungerande handeldvapen? Jag har sett en del artiklar i bl a AsylSvenskan där det har skett rån med pistoler men alla pistolerna har visat sig vara luftpistoler & likn skräp.

Ska man behöva vara rädd, egentligen?
2008-03-28, 16:08
Bannlyst
"Rån väckte ingen större förvåning"

Citat:
Nu igen? Den förtryckta skylten "Stängt på grund av rån" tycktes inte väcka någon större förvåning bland de Nettokunder som vid middagstid fick lämna Karlslundsbutiken med oförättat ärende.

LANDSKRONA. Senast i mitten av januari slog unga rånare till mot butiken och i går var det alltså dags igen.
— Det händer alltför ofta, konstaterade Nettos vd Carsten Hansen som efter rånet inte ville låta tidningen tala med någon av den drabbade personalen och hänvisade till polisen när det gällde uppgifter om händelseförloppet vid rånet.

Han ville heller inte berätta om några pengar försvann i samband med rånet och i så fall hur mycket.
Carsten Hansen framhöll att händelsen var mycket obehaglig för personalen, vilket ledde till att butiken hölls stängd resten av dagen. Tre, till fyra anställda fanns enligt honom i butiken när rånaren slog till. De hördes på plats av polisen omedelbart efter rånet.

Medan rånet pågick var Mikael Larsson sysselsatt med anläggningsarbete på Idrottsgatan strax intill Nettobutiken. När tidningen talade med honom kort efteråt var han ovetande vad som hänt.
— Jag har inte ens sett några poliser här. Men jag såg en kille med vit rånarluva snabbt försvinna mot stan på en EU-moppe, det måste ju haft med rånet att göra, berättade Mikael Larsson.

http://hd.se/landskrona/2008/03/28/raan-vaeckte-ingen-stoerre/

2008-03-28, 18:09
Medlem
Bengrots avatar
Det här är en hemsk tråd. Man börjar ju nästan tro att Landskrona är det största rövhålet på jordens yta. Finns det inget ni Landskronabor kan gå in och försvara staden med eller är det verkligen så här jävligt?
2008-03-31, 13:12
Medlem
Citat:
Landskronaborna är otryggast i Skåne...Landskronaborna känner sig särskilt otrygga om de ska gå ut på kvällarna. Ungdomsgäng och buskörning är några av de saker som skapar otrygghet enligt polisens undersökning.
Men nu löser politikerna det hela med storsläggan för alltid...eller?
Citat:
Vi ska ta fram en gemensam problemformulering
http://hd.se/landskrona/2008/03/31/otryggheten-stoerst-i-landskrona/

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in