2008-09-30, 16:32
  #397
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Kriterierna i grundskolan och gymnasiet ser till närvaro, precis som de flesta utbildningar på högre nivå, så självklart har NÄRVARON med betyget att göra.

http://www.skolverket.se/sb/d/1442#listAnchor6827
Citera
2008-09-30, 16:49
  #398
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
http://www.skolverket.se/sb/d/1442#listAnchor6827

Det står ju klart och tydligt att:

Det som sker på lektionerna och vid lektionsförberedelser hemma, liksom närvaro och god ordning, är naturligtvis i de flesta fall förutsättningar och medel för att elever ska kunna tillgodogöra sig och utveckla det kunnande som ingår i ämnet eller kursen. På så sätt har detta "betydelse för betyget".

För att kunna prestera på lektionerna - så måste man vara där. Man tar hänsyn till dessa faktorer, likväl som provresultat. Det är ingen grund, men extremt relevant eftersom det inte går att betygsätta en person som inte närvarar och presterar. Närvaro - av betydelse. Att tro något annat är naivt.
Citera
2008-09-30, 17:00
  #399
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Det står ju klart och tydligt att:

Det som sker på lektionerna och vid lektionsförberedelser hemma, liksom närvaro och god ordning, är naturligtvis i de flesta fall förutsättningar och medel för att elever ska kunna tillgodogöra sig och utveckla det kunnande som ingår i ämnet eller kursen. På så sätt har detta "betydelse för betyget".

För att kunna prestera på lektionerna - så måste man vara där. Man tar hänsyn till dessa faktorer, likväl som provresultat. Det är ingen grund, men extremt relevant eftersom det inte går att betygsätta en person som inte närvarar och presterar. Närvaro - av betydelse. Att tro något annat är naivt.

Det fetmarkerade i det du citerade innebär att närvaron i sig inte är ett självändamål utan någon eleven använder sig av för att "tillgodogöra sig och utveckla det kunnande som ingår i ämnet eller kursen". Alltså spelar det ingen roll om han redan kan allt eller lär sig det genom hög närvaro.

Närvaro är således av betydelse i den bemärkelse att låg närvaro kan göra att eleven lär sig mindre men närvaron i sig kan aldrig mäta hur mycket eleven kan, till det har man andra saker som exempelvis prov.


Det är ju som ett maratonlopp. Där har det givetvis betydelse för resultatet hur mycket man har tränat men det är ändå inte hur mycket man har tränat som det ska tas hänsyn till när man bedömer vem som vann.
Citera
2008-09-30, 17:08
  #400
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Det fetmarkerade i det du citerade innebär att närvaron i sig inte är ett självändamål utan någon eleven använder sig av för att "tillgodogöra sig och utveckla det kunnande som ingår i ämnet eller kursen". Alltså spelar det ingen roll om han redan kan allt eller lär sig det genom hög närvaro.

Närvaro är således av betydelse i den bemärkelse att låg närvaro kan göra att eleven lär sig mindre men närvaron i sig kan aldrig mäta hur mycket eleven kan, till det har man andra saker som exempelvis prov.


Det är ju som ett maratonlopp. Där har det givetvis betydelse för resultatet hur mycket man har tränat men det är ändå inte hur mycket man har tränat som det ska tas hänsyn till när man bedömer vem som vann.


Så du tror på allvar att någon som aldrig närvarar på annat än slutprov har samma möjligheter att få MVG i hela kursen som den som alltid närvarar och ändå presterar på slutproven?

Det har betydelse.
Enough said.
Citera
2008-09-30, 17:11
  #401
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Så du tror på allvar att någon som aldrig närvarar på annat än slutprov har samma möjligheter att få MVG i hela kursen som den som alltid närvarar och ändå presterar på slutproven?

Det har betydelse.
Enough said.

Givetvis har det betydelse, något annat har jag inte påstått.
Det som är anmärkningsvärt är att det egentligen inte ska ha betydelse.

Kommer man enbart på slutproven så blir det nog streck och då har man ingen chans att få betyg.
Citera
2008-09-30, 17:20
  #402
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Så du tror på allvar att någon som aldrig närvarar på annat än slutprov har samma möjligheter att få MVG i hela kursen som den som alltid närvarar och ändå presterar på slutproven?

Det har betydelse.
Enough said.

Det har ingen betydelse, är du inte läskunnig? Det går att få MVG i kurser HELT utan närvaro, rätt kul faktiskt.

Edit: Det SKA inte ha någon betydelse, men lärarna sätter oftast betygen efter sitt eget godtycke.
Edit igen: Copy paste

Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen, såvida de inte nämns i målen som ska uppnås, till exempel vad gäller laborationsarbete.
Citera
2008-09-30, 17:27
  #403
Medlem
moderatswings avatar
Lite rolig fakta i sammanhanget är dessutom att i ämnet Idrott så får läraren ta hänsyn till uppförande, närvaro etc. och i det ämnet så har killar bättre betyg än tjejer.

Så jag tycker nog att många i tråden är lite väl fördomsfulla mot killars beteende i skolmiljö.
Citera
2008-09-30, 17:30
  #404
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Det har ingen betydelse, är du inte läskunnig? Det går att få MVG i kurser HELT utan närvaro, rätt kul faktiskt.

Edit: Det SKA inte ha någon betydelse, men lärarna sätter oftast betygen efter sitt eget godtycke.
Edit igen: Copy paste

Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen, såvida de inte nämns i målen som ska uppnås, till exempel vad gäller laborationsarbete.

Är du själv läskunnig?

Det står klart och tydligt att det har betydelse för betyget, men att man inte kan grunda betyget på det fullkomligt. En markant skillnad mellan att säga att det är det grundläggande kriteriet och att det inte har någon betydelse alls. Självklart har det betydelse. Lärare och skolan förutsätter att om du vill uppnå högsta betyg, så presterar du all around och inte bara på slutprov. Men du kanske känner till många som skippat alla lektioner, alla glosförhör, alla laboratorieövningar och skolkat sig igenom en hel kurs och ändå fått högsta betyg? Nej, jag trodde inte det heller.

För att kunna efterleva kursplanernas krav och önskemål krävs deltagande i kurserna, det är utifrån dessa krav och önskemål som betyget sätts.
Citera
2008-09-30, 17:32
  #405
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Det står klart och tydligt att det har betydelse för betyget, men att man inte kan grunda betyget på det fullkomligt.

Man kan inte grunda betyget på det överhuvudtaget. Det är vad det står.

Närvaron är under inga omständigheter ett självändamål. Läs texten igen!
Citera
2008-09-30, 17:55
  #406
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Är du själv läskunnig?

Det står klart och tydligt att det har betydelse för betyget, men att man inte kan grunda betyget på det fullkomligt. En markant skillnad mellan att säga att det är det grundläggande kriteriet och att det inte har någon betydelse alls. Självklart har det betydelse. Lärare och skolan förutsätter att om du vill uppnå högsta betyg, så presterar du all around och inte bara på slutprov. Men du kanske känner till många som skippat alla lektioner, alla glosförhör, alla laboratorieövningar och skolkat sig igenom en hel kurs och ändå fått högsta betyg? Nej, jag trodde inte det heller.

För att kunna efterleva kursplanernas krav och önskemål krävs deltagande i kurserna, det är utifrån dessa krav och önskemål som betyget sätts.

Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen, såvida de inte nämns i målen som ska uppnås, till exempel vad gäller laborationsarbete.

Jag postar det igen i förhoppning om att budskapet skall gå in. Nej lärare ska inte ta hänsyn till din närvaro, eller vad du gör på lektioner. Sen ska du ge fan i att lägga ord i munnen på mig. Jag har själv gjort detta ett par gånger i gymnasiet, då ämnet var för lätt, slutade med MVG efter prov och redovisning. Så jo, jag vet folk som har gjort det, och lärarna har under mina 3 år i gymnaiset alltid sagt att närvaro inte har med saken att göra.
Citera
2008-09-30, 19:24
  #407
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Men herregud människa, in på Google eller Skolverkets hemsida och klicka dig fram till LPO 94, och sedan Skolverkets allmäna råd om betygsättning.

Närvaro och aktivitet är inte nödvändigt per definition. Däremot är det ju väldigt svårt att få ett korrekt betyg om man inte tar del av undervisningen och visar läraren vad man kan.

Närvaro och aktivitet är inte nödvändigt för att få ett betyg, nej. Men det är en kriterie som delvis kan ge en bättre betyg.
Citera
2008-09-30, 19:26
  #408
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
"Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen"

Exakt vad är det du inte förstår? NÄRVARO HAR INGET MED BETYGET ATT GÖRA om kriterierna inte specifikt säger så, jag kan skriva alla prov i kursen utan att ha närvaro på en enda föreläsning och fortfarande få högsta betyg, det är inte troligt att man får högsta betyg eftersom man förmodligen inte har tillräckliga kunskaper, men det är en annan diskussion.

Bara för att närvaro och aktivitet inte är grunden för hela betygsättningen innebär det inte att det inte har med betyget att göra, för det har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in