Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Är du själv läskunnig?
Det står klart och tydligt att det har betydelse för betyget, men att man inte kan grunda betyget på det fullkomligt. En markant skillnad mellan att säga att det är det grundläggande kriteriet och att det inte har någon betydelse alls. Självklart har det betydelse. Lärare och skolan förutsätter att om du vill uppnå högsta betyg, så presterar du all around och inte bara på slutprov. Men du kanske känner till många som skippat alla lektioner, alla glosförhör, alla laboratorieövningar och skolkat sig igenom en hel kurs och ändå fått högsta betyg? Nej, jag trodde inte det heller.
För att kunna efterleva kursplanernas krav och önskemål krävs deltagande i kurserna, det är utifrån dessa krav och önskemål som betyget sätts.
Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen, såvida de inte nämns i målen som ska uppnås, till exempel vad gäller laborationsarbete.
Jag postar det igen i förhoppning om att budskapet skall gå in. Nej lärare ska inte ta hänsyn till din närvaro, eller vad du gör på lektioner. Sen ska du ge fan i att lägga ord i munnen på mig. Jag har själv gjort detta ett par gånger i gymnasiet, då ämnet var för lätt, slutade med MVG efter prov och redovisning. Så jo, jag vet folk som har gjort det, och lärarna har under mina 3 år i gymnaiset alltid sagt att närvaro inte har med saken att göra.