2008-08-23, 22:02
  #277
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Betyg ska sättas efter standardiserade prov och ej efter lärarnas godtycklighet. Så svaret är JA. De nationella proven inkluderar även muntliga provdelar, som mäter hur eleven kan föra sig och presentera fakta muntligt. Det är det som tjejerna idag får beyg för genom att vara "aktiva".

Närvaro = bra betyg? Jantelagen igen där...

Närvaro = en del av bra betyg. Närvaro är inte godtycklighet från lärarnas sida, isåfall hur?
Citera
2008-08-23, 23:24
  #278
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitna
Jag sa inte "närvaro" jag sa att tjejerna var mer aktriva på lektionerna.

Om enbart proven räknades skulle det ju vara meningslöst att anstränga sig på lektionerna i övrigt.

Fattar du inte att lärarna ser vad eleverna kan, mera än ett prov visar?

Du kan var jävligt duktig i ett ämne men ändå missa vissa frågor på ett prov. Om läraren märker det, skall läraren strynta i det då och sätta ett sämre betyg?

Ja - enligt dig

Men då blir det godtyckligt, fattar du inte det?! Har du inte läst alla inlägg i tråden som visar hur många duktiga killar det finns, som trots att de gör allt för att visa detta, inte belönas med några höga betyg för det? Då gäller nämligen provresultaten som argument för lägre betyg!

"Om enbart proven räknades skulle det ju vara meningslöst att anstränga sig på lektionerna i övrigt..." Jag hoppas att du är medveten om hur ihålig din argumenation faktiskt är. Ska du resonera så på jobbet också? Det är RESULTATET som räknas. Somliga lär sig hemma och andra lär sig i skolan. De som lär sig i skolan ska inte belönas för att de lär sig i skolan medan de som lär sig på andra sätt ska straffas.
Citera
2008-08-23, 23:28
  #279
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
- Källa?

Kräver du verkligen källor på detta? I sådant fall rekommenderar jag www.google.se samt sökorden ingenjörsutbildning + locka + tjejer + mansdominerade + ändra.
Citera
2008-08-24, 01:06
  #280
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Kräver du verkligen källor på detta? I sådant fall rekommenderar jag www.google.se samt sökorden ingenjörsutbildning + locka + tjejer + mansdominerade + ändra.

Länk ett: "Vi vill locka tjejer till mansdominerade yrket med teknisk utbildning" etc.
Citera
2008-08-24, 07:24
  #281
Medlem
Empresss avatar
[quote=bellahitochdit]
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag ställde en fråga rellaterat till det du skrev. Inte ett påstående.



"Skall jag källhänvisa dina uttalanden? Missuppfattar du med flit eller ser du inte när något är rellaterat till dina egna uttalanden du gör?"
- Du svarade inte på frågorna (oförmogen?): - Skulle en tjej få MVG enbart pågrund av närvaro, menar du? Har du någon källa på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"Det finns betygskreterier som förklara vad som skall ingå för kunnande ,för att nå de olika nivåerna på betygen. Skall det då generellt räcka med, anser du, att man skall var tyst och snäll och aldrig svara på frågorna utan endast vara aktiv med pennan på anteckningsblocket och skriva hyffsat/dåligt på prov för att nå MVG?"
- Nej, det tycker jag inte, varför har du fått för dig det? Det är inte på detta sättet heller, vad jag vet. Men du får gärna komma med källa.

"Tja varför jag har fått för mig det.. Här har du källa på detta:
Ohh jag lägger med en länk med till DITT inlägg där jag har hämtat källan ifrån..

Källa och länk https://www.flashback.org/showpost.php?p=12547789&postcount=243 :

Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Att vara aktiv behöver inte betyda att vara "all over the place". Aktiv kan man vara när man lyssnar, antecknar och ställer frågor.
På vilket sätt missgynnas killarna i det här fallet om min teori stämmer?"

- Var påstod jag att det generellt räcker med att vara tyst, snäll och aldrig svara på frågor utan endast vara aktiv med pennan på anteckningsblocket och skriva hyffsat/dåligt på prov för att nå MVG?


Tja se den länken jag lade in till dig i det tidigare inlägget..
Jag har redan svart på den fårgan länkat till den frågan.. varför ställer du samma fråga två ggr och begär källhänvisning till utalanden när du redan fått det?
Föresten bry dig inte att svar på det.. Du verkar ju inte vilja se källan ändå och se svaret ändå trots källhänvisning.
Citera
2008-08-24, 07:32
  #282
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Närvaro = en del av bra betyg. Närvaro är inte godtycklighet från lärarnas sida, isåfall hur?


Du begär källa av alla som kommer med påståenden..
Hur vore det om du källhänvisade till DINA utlåtanden om att närvaro är en del av betygsättningen och skall användas för att väga in för att få bra betyg..

Jag sitter nämligen med betygskreterier från 2006 och jag hittar de inte i betygskreteriet att det är så och att närvar skall vägas in i bedömningen av att sätta betyg.

Jag hittar ingen sådan info heller på skolverkets hemsida (som jag har bokmarkat) att läraren skall bedöma närvaron som en del av betygsättningen på eleven..

Så gärna källa på dina utlåtande om detta med närvaro som en del av betygsättningen.
__________________
Senast redigerad av Empress 2008-08-24 kl. 07:34.
Citera
2008-08-24, 13:31
  #283
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Men då blir det godtyckligt, fattar du inte det?! Har du inte läst alla inlägg i tråden som visar hur många duktiga killar det finns, som trots att de gör allt för att visa detta, inte belönas med några höga betyg för det? Då gäller nämligen provresultaten som argument för lägre betyg!

"Om enbart proven räknades skulle det ju vara meningslöst att anstränga sig på lektionerna i övrigt..." Jag hoppas att du är medveten om hur ihålig din argumenation faktiskt är. Ska du resonera så på jobbet också? Det är RESULTATET som räknas. Somliga lär sig hemma och andra lär sig i skolan. De som lär sig i skolan ska inte belönas för att de lär sig i skolan medan de som lär sig på andra sätt ska straffas.


Det betyder att alla betyg som sattes innan de nationella proven fanns, var godtyckliga

Om man inte ens kan lita på att läraren har tillräckligt gott omdöme för att kunna höja ett betyg från ett nationellt prov då är det sjukt.

Tänk om eleven hade en dålig dag när provet genomfördes. Skall inte läraren kunna sätta ett högre betyg då, om eleven bevisligen är bättre än provet visar?


EDIT! Glöm inte att även killar vinner på detta! 3 killar och fyra tjejer i snitt. Skillnaden är inte så stor att det är något att gnälla över.

Kom igen! Killar har högre lön fast de får sämre betyg. Sug på den!
__________________
Senast redigerad av Antitna 2008-08-24 kl. 13:35.
Citera
2008-08-24, 15:42
  #284
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Lärare får inte enbart sätta betyg på närvaro, men det räknas in i betygen. Sen ignorerar säkerligen vissa lärare detta om en elev är exceptionellt bra i ett ämne.

Nej du har fel. Det är endast särskillt utvalda ämnen där lärare får räkna med närvaro. Annars skall lärararen EJ ta hansyn till om du har varit där 2 eller 20 gånger om du visar att du kan kursen på proven. I och med att du har fel blir debatten också snevriden eftersom det står klart att tjejer får bättre betyg utan verklig grund.
__________________
Senast redigerad av Adolf bittler 2008-08-24 kl. 15:46.
Citera
2008-08-24, 15:49
  #285
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitna
Det betyder att alla betyg som sattes innan de nationella proven fanns, var godtyckliga

Om man inte ens kan lita på att läraren har tillräckligt gott omdöme för att kunna höja ett betyg från ett nationellt prov då är det sjukt.

Tänk om eleven hade en dålig dag när provet genomfördes. Skall inte läraren kunna sätta ett högre betyg då, om eleven bevisligen är bättre än provet visar?


EDIT! Glöm inte att även killar vinner på detta! 3 killar och fyra tjejer i snitt. Skillnaden är inte så stor att det är något att gnälla över.

Kom igen! Killar har högre lön fast de får sämre betyg. Sug på den!

Även fast det är svårt att låta bli ibland så är det ofta "vi mot dom" vilket jag tycker är helt fel, men så blir det väl när elitfeministerna använder sig av nazistisk retorik. Jag vill att både tjejer och killar ska ha samma chanser att skapa sig en framtid, detta innefattar givetvis inte bara skolan utan även ute i arbetslivet.

Man ska visa läraren vad man kan, även fast en del lärare vägrar ta till sig en elevs kunskaper som framförs muntligt, det brukar handla mycket om vad läraren i fråga tycker om dig.
Citera
2008-08-24, 15:57
  #286
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"Anledningen till att skolan ser ut som den gör idag är att man satsade allt på tjejer och mer eller mindre reformerade skolan så att de kvinnliga attributen belönades"
- Källa?

"Sen förklarar du för killar (mig inkluderad) att de ska vara mer närvarande på lektioner. Jag tror att många känner sig svikna när deras åsikter och kunskaper blir fullkomligt överkörda, det gjorde jag åtminstonde"
- Så ni väljer att inte närvara vid lektionerna för ni anser er vara "överkörda"? Självklart är det fel av lärare att inte värdera alla elevers åsikter likvärdigt, men ni kan ju inte klaga på dåliga betyg när ni medvetet har valt att inte uppnå kriterierna genom att inte närvara vid lektionerna.

"För att gå lite Offtopic kan jag ju även säga att jag var tvungen att svälja hela feministtjaffset med hull och hår. Kände mig som 16 åring väldigt ostolt över att vara man vilket då resulterade i dåligt självförtroende. Fyfan för skolan helt enkelt"
- På vilket sätt var du "tvungen" att svälja hela "feministtjaffset"?

Du vill alltså ha en källa på att skolan idag är anpassad för kvinnor. Antingen så är det ett sätt att slippa undan när argumenten tryter eller så tror du mig verkligen inte.

Jag valde att inte gå på vissa utvalade lektioner för att läraren ogillade mig och försökte pådyvla mig åsikter som jag inte ville ha. Närvaro är återigen inget kriterie för betyg så det kan du lägga ner.

När jag som 16 åring började i gymnasiet så körde skolan jag gick i hårt med "jämställdhet och feminism" Det man i princip fick lära sig är att män är skithögar som slåss och våldtar. Blev kallad för mansgris slempropp osv som 16 åring när jag inte tyckte det var rätt att diskriminera för att få bort diskriminering(läs kvotera).
Citera
2008-08-24, 16:12
  #287
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Även fast det är svårt att låta bli ibland så är det ofta "vi mot dom" vilket jag tycker är helt fel, men så blir det väl när elitfeministerna använder sig av nazistisk retorik. Jag vill att både tjejer och killar ska ha samma chanser att skapa sig en framtid, detta innefattar givetvis inte bara skolan utan även ute i arbetslivet.

Man ska visa läraren vad man kan, även fast en del lärare vägrar ta till sig en elevs kunskaper som framförs muntligt, det brukar handla mycket om vad läraren i fråga tycker om dig.

Men hu så hemskt då att 3 killar och fyra tjejer får bättre betyg än det nationella provet visar. Snacka om att hetsa upp sig för - ingenting.

Kom inte och säg att inte killar har samma förutsättning som tjejer nu bara
Citera
2008-08-24, 16:33
  #288
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitna
Men hu så hemskt då att 3 killar och fyra tjejer får bättre betyg än det nationella provet visar. Snacka om att hetsa upp sig för - ingenting.

Kom inte och säg att inte killar har samma förutsättning som tjejer nu bara

Jag är inte upphetsad direkt, ovanligt lugn faktiskt. Killar har i många fall samma förutsättningar som kvinnor, dock inte alltid i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in