2008-09-30, 19:35
  #409
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Man kan inte grunda betyget på det överhuvudtaget. Det är vad det står.

Närvaron är under inga omständigheter ett självändamål. Läs texten igen!

Exakt vart i texten står det att man inte kan grunda betyget på varken närvaro eller aktivitet överhuvudtaget?
Hade varit väldigt intressant om du förklarade vart det står.
Citera
2008-09-30, 19:56
  #410
Medlem
bellahitochdits avatar
Hoppsan

"I gymnasieskolan får eleverna betyg på varje avslutad kurs och på projektarbetet. Betygen är mål- och kunskapsrelaterade och sätts enligt den fyrgradiga skalan Icke godkänd (IG), Godkänd (G), Väl godkänd (VG) och Mycket väl godkänd (MVG). Om eleven får betyget Icke godkänd (IG) har denne rätt att pröva för ett högre betyg. Om eleven har stor frånvaro kan läraren bli tvungen att inte ge denne något betyg (U) Underlag saknas. Detta innebär att kursens poäng inte räknas och eleven kan riskera att inte få ett slutbetyg"

http://www.refis.se/default.asp?page=refis&subpage=refisguiden

Krav på närvaro är alltså grundläggande för att få några betyg öht. Alltså kan du inte enbart dyka upp på provdagar och förvänta dig MVG bara för att du skriver det på proven.

Ett exempel:

"Betygskriterier (SO) åk 8 (Läsåret 2007-2008)

Generella krav:
För att kunna betygsätta en elev så är närvaron på lektioner av yttersta betydelse. Därtill bör eleven göra de uppgifter som åläggs honom/henne. För att få ett högre betyg så krävs det också ett engagemang av eleven under lektionerna. Inom SO- undervisningen förekommer ofta diskussioner. Det är viktigt att eleverna deltar i dessa diskussioner. De utgör ett viktigt underlag vid lärarens bedömning och betygsättning"

http://64.233.183.104/search?q=cache:l2VWCu8c9TwJ:www.arentunaskolan.upp sala.se/filemanager/docs/Styrdokument/So/so_betygskriterier_ak%25208_9.doc+n%C3%A4rvaro+del +av+betygskriterier&hl=sv&ct=clnk&cd=8&gl=se&lr=la ng_sv
Citera
2008-09-30, 20:09
  #411
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Exakt vart i texten står det att man inte kan grunda betyget på varken närvaro eller aktivitet överhuvudtaget?
Hade varit väldigt intressant om du förklarade vart det står.

Hur menar du?
Nej! Man får inte grunda det på sådana saker. Det står i den texten jag länkade till. Dessutom om felet hade skett i något enstaka fall så hade konsekvenserna varit så gott som omärkbara. Nu verkar det ju nästan vara en regel.

Nej, man får inte sätta betyg baserat på närvaro överhuvudtaget.
Citera
2008-09-30, 20:11
  #412
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"I gymnasieskolan får eleverna betyg på varje avslutad kurs och på projektarbetet. Betygen är mål- och kunskapsrelaterade och sätts enligt den fyrgradiga skalan Icke godkänd (IG), Godkänd (G), Väl godkänd (VG) och Mycket väl godkänd (MVG). Om eleven får betyget Icke godkänd (IG) har denne rätt att pröva för ett högre betyg. Om eleven har stor frånvaro kan läraren bli tvungen att inte ge denne något betyg (U) Underlag saknas. Detta innebär att kursens poäng inte räknas och eleven kan riskera att inte få ett slutbetyg"

Streck är inte ett betyg!
Citera
2008-09-30, 20:59
  #413
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"I gymnasieskolan får eleverna betyg på varje avslutad kurs och på projektarbetet. Betygen är mål- och kunskapsrelaterade och sätts enligt den fyrgradiga skalan Icke godkänd (IG), Godkänd (G), Väl godkänd (VG) och Mycket väl godkänd (MVG). Om eleven får betyget Icke godkänd (IG) har denne rätt att pröva för ett högre betyg. Om eleven har stor frånvaro kan läraren bli tvungen att inte ge denne något betyg (U) Underlag saknas. Detta innebär att kursens poäng inte räknas och eleven kan riskera att inte få ett slutbetyg"

http://www.refis.se/default.asp?page=refis&subpage=refisguiden

Krav på närvaro är alltså grundläggande för att få några betyg öht. Alltså kan du inte enbart dyka upp på provdagar och förvänta dig MVG bara för att du skriver det på proven.

Ett exempel:

"Betygskriterier (SO) åk 8 (Läsåret 2007-2008)

Generella krav:
För att kunna betygsätta en elev så är närvaron på lektioner av yttersta betydelse. Därtill bör eleven göra de uppgifter som åläggs honom/henne. För att få ett högre betyg så krävs det också ett engagemang av eleven under lektionerna. Inom SO- undervisningen förekommer ofta diskussioner. Det är viktigt att eleverna deltar i dessa diskussioner. De utgör ett viktigt underlag vid lärarens bedömning och betygsättning"

http://64.233.183.104/search?q=cache:l2VWCu8c9TwJ:www.arentunaskolan.upp sala.se/filemanager/docs/Styrdokument/So/so_betygskriterier_ak%25208_9.doc+n%C3%A4rvaro+del +av+betygskriterier&hl=sv&ct=clnk&cd=8&gl=se&lr=la ng_sv


Du kanske ska länka från en myndighet när vi talar om dessa saker eftersom en friskolas hemsida ej går att lita på. Den sista längen är ju hemmagjorda kriterier som jag sa förut. Men nu kan vi hoppa över den diskussion då det egentligen inte är relevant. Just det roliga faktum (som moderatswing poängterade) att killar får högst betyg i det ämnet som verkligen kräver närvaro.
Citera
2008-09-30, 21:02
  #414
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Streck är inte ett betyg!

Precis! Om eleven har stor frånvaro kan läraren bli tvungen att inte ge denne något betyg alls!

Alltså är närvaro en kriterie för att få betyg, och delvis vilket betyg.
Citera
2008-09-30, 21:03
  #415
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Du kanske ska länka från en myndighet när vi talar om dessa saker eftersom en friskolas hemsida ej går att lita på. Den sista längen är ju hemmagjorda kriterier som jag sa förut. Men nu kan vi hoppa över den diskussion då det egentligen inte är relevant. Just det roliga faktum (som moderatswing poängterade) att killar får högst betyg i det ämnet som verkligen kräver närvaro.

Jag har gett dig en källa. Så.
Citera
2008-09-30, 21:03
  #416
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Precis! Om eleven har stor frånvaro kan läraren bli tvungen att inte ge denne något betyg alls!

Alltså är närvaro en kriterie för att få betyg, och delvis vilket betyg.

Streck får du om du i princip inte visat dig på kursen och inte gjort utvärderingarna.
Citera
2008-09-30, 21:04
  #417
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Jag har gett dig en källa. Så.

Jag gav dig en från skolverket, så. Din källa sög som vanligt.
Citera
2008-09-30, 21:07
  #418
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Streck får du om du i princip inte visat dig på kursen och inte gjort utvärderingarna.

"Om eleven har stor frånvaro kan läraren bli tvungen att inte ge denne något betyg"
- Det står ingenstans att detta skulle bero på skippade utvärderingar. Utan det handlar om närvaro.
Citera
2008-09-30, 21:08
  #419
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Jag gav dig en från skolverket, så. Din källa sög som vanligt.

Om den suger eller inte är subjektivt.
Jag gav dig en källa.

Din källa säger inte emot mitt påstående.
Citera
2008-09-30, 21:10
  #420
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Om den suger eller inte är subjektivt.
Jag gav dig en källa.

Din källa säger inte emot mitt påstående.

Nej din källa säger att man kan få streck om man inte är på lektionerna, inte att man måste närvara för att det har med betyget att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in