2009-01-29, 10:07
  #517
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=952408&lid=puff_952403&lpo s=lasmer

Ja det där ser man ju inte i svensk media varje dag, såg det själv först på text-tv.

Fast det är ju inte direkt en nyhet, alla som gått i högstadie/gymnasie under 1990 och 2000-talet känner nog igen situationen, och det har säkert varit på tapeten här på fb förut. Det beror väl på kåta (eller rädda) manliga lärare och kvinnliga lärarinnor som vill hjälpa sina medsystrar...

Kul hur de små hjärntvättade glinen ändå får det till en kvinnoförtrycksfråga:

"-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda.

-Killar har högre positioner i olika jobb. Det tror jag vi, i alla fall vi 92or, vill ändra på, säger Helena Freiberg."


Och den stackars ensamma grabben är tvungen att instämma:

"Det kan nog stämma. Tjejer är nog mera motiverade..."

Men...

"...men det finns ju väldigt många killar som är motiverade också, säger William Vejbrink Killdal."

Kommer detta tas upp mer i media eller kommer det sopas in under mattan som vanligt?

Rapporten: http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf

Då jag personligen är en omotiverad svensk grabb pallade jag bara läsa sammanfattningen:

Sammanfattning
I denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.

Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!


Ja, men trots att tjejerna går i skolan mer, är det männen som får alla toppositioner. Surprise!
Citera
2009-01-29, 12:15
  #518
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Ja, men trots att tjejerna går i skolan mer, är det männen som får alla toppositioner. Surprise!

Alltså har vi det bevisat att killar diskrimineras i skolan eller vad menar du?
Citera
2009-01-30, 15:50
  #519
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Nej. Män för högre lön för att de generellt kräver högre lön under löneförhandlingarna under en arbetsintervju. Det kan kvinnor också göra (vem hindrar dem?), men det gör de inte. Således får de skylla sig själva när de får sämre betalt, eller så får farbror staten helt enkelt gå in och godtyckligt bestämma exakt hur hög lön en arbetspost ska vara värd och göra löneförhandling till något olagligt.

I skolan ska man dock inte "förhandla" om betyg, där är det enbart kunskaperna som ska betygsättas. Inte beteende eller engagemang. Gör man bra ifrån sig på proven så ska det vara irrelevant hur mycket röv man har slickat eller hur engagerad man har varit på lektionerna, allt annat är vrickat och orättvist...

Varför det? Varför ska bara betygen grunda sig på provprestationer? Lite offtopic men men
Citera
2009-01-30, 17:24
  #520
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Varför det? Varför ska bara betygen grunda sig på provprestationer? Lite offtopic men men

För att i större utsträckning få en kunskapsbaserad skola?

Nu behöver inte lösningen per automatik se ut så men det finns ett problem i skolan i dag i och med att betyg och kunskaper inte går hand i hand.

Detta gör det då farligt då betyg inte längre är ett mätvärde på en elevs kunskaper.
Citera
2009-01-30, 20:29
  #521
Medlem
Vad i helvete är det för skitsnack? Varför skulle det spela någon roll om man är intresserad eller ej. Allt skall enligt mig vara prestationsbaserat. Varför ska en kille som är mindre intresserad, men presterar bättre eller lika bra som tjejerna på proven erhålla sämre resultat?

Samma sak tycker jag i idrott. Jag ger blanka fan i om en tjej försöker som fan, om hon presterar hälften så bra som motsvarande kille. I dagens samhälle handlar det inte om att försöka, det handlar om att prestera. Om allting ska vara så himla jämnställt; varför ska tjejers få det lättare att prestera bra i idrott? Om man ska resonera så kan man likväl säga att tjejer ska ha det svårare att få högre betyg i grundskolan, eftersom de utvecklas tidigare? Vad spelar det för roll om vad man har för förutsättningar? I sådana fall kan man diskutera om inte personer som har det svårt hemma ska få det lättare att få högre betyg.

Jag har aldrig gillat det där med att försöka. En tjej som springer 5 km på 25 minuter, och kämpar som ett djur, skall således få sämre betyg än en kille som springer 5 km på 15 minuter.
Citera
2009-01-30, 20:30
  #522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Varför det? Varför ska bara betygen grunda sig på provprestationer? Lite offtopic men men
Frågan är väl snarare varför det inte ska grunda sig på provprestationer. Detta inkluderar även muntliga presentationer.
Citera
2009-01-30, 22:34
  #523
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
För att i större utsträckning få en kunskapsbaserad skola?

Nu behöver inte lösningen per automatik se ut så men det finns ett problem i skolan i dag i och med att betyg och kunskaper inte går hand i hand.

Detta gör det då farligt då betyg inte längre är ett mätvärde på en elevs kunskaper.

Det är ju bara några få timmar av timmarna som man totalt spenderar på en kurs. Om man visar att man har kunskaper på andra sätt borde dessa också räknas.
Citera
2009-01-30, 22:39
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Det är ju bara några få timmar av timmarna som man totalt spenderar på en kurs. Om man visar att man har kunskaper på andra sätt borde dessa också räknas.

Prov är ju den enda objektiva bedömningen av kunskaper. I det andra blandas även åsikter in i väldigt hög grad.
Citera
2009-01-30, 22:52
  #525
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Det är ju bara några få timmar av timmarna som man totalt spenderar på en kurs. Om man visar att man har kunskaper på andra sätt borde dessa också räknas.

Vilka andra sätt anser du vara lämpliga att skapa sig en korrekt uppfattning om elevens kunskaper? Uppenbarligen har ju dagens metoder att skapa sig en uppfattning brister då betyg inte går hand i hand med elevens kunskaper.
Citera
2009-01-30, 22:55
  #526
Medlem
Det här är ju straffspark, det är ju uppenbart hur korrupt och godtycklig svensk grundskola är så länge denna diskrepans mellan prestation ovh betyg finns. Politiker talar om skolans vikt, allt medan svensk grundskola försämrar sin konkurrenskraft på en internationell scen. Kanske dags att lägga ner kvinnogulleriandet, kavla upp ärmarna och prestera lite?! Inte sträva efter att den gulligaste eleven enligt läraren ska belönas med MVG. Svensk skola är ett skämt idag. Den har fullständigt förlorat sin legitimitet.
Citera
2009-01-30, 23:34
  #527
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Det är ju bara några få timmar av timmarna som man totalt spenderar på en kurs. Om man visar att man har kunskaper på andra sätt borde dessa också räknas.
en rolig sak i denna debatt är att på universitet är allt helt annorlunda. Där baseras (oftast) hela betyget på en skriftlig tenta (ev+en muntlig eller annat obligatoriskt moment). Man behöver inte gå på en enda föreläsning om man inte vill, lärarna behöver aldrig bedöma hur aktiv man är på lektioner osv. CSN ger också blanka fan i hur många föreläsningar man går på, klarar man sina poäng får man studiemedel, annars är det tack och adjö.

På universitet fungerar det utmärkt. Varför kan inte gymnasiet också ha mer strikt kunskapsbaserade betyg?

Man kan väl argumentera för att tonåringarna inte riktigt är mogna för att klara av det, men man behöver ju inte gå hela vägen, men som gymnasiet ser ut nu är helt absurt.
Citera
2009-01-31, 04:01
  #528
Medlem
FreeThinkers avatar
Väl tyst från feministerna i denna tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in