2008-09-28, 04:37
  #373
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Betygsätter de ras också?
Vore intressant att se dig försöka bortförklara att elever med utländsk bakgrund också gynnas på samma sätt.

Jag vet redan förklaringen såklart. Du är svensk feminist så du är ju fullt övertygad om att just svenska män/pojkar är sämst och värst... ja och dummare än svenska tjejer naturligtvis.

Tlänska elever kanske har högre närvaro och är mer aktiv på lektionerna?
Citera
2008-09-28, 04:38
  #374
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Det finns fler studier som drar samma slutsatser och vars omfattning knappast kan benämnas "torftig", ex Maria Nycander:
http://web.telia.com/~u18411153/NycanderSLUTVERSION_2006-11-17.pdf

Slutsatsen är även här att pojkar har lägre betyg än deras resultat på nationella prov borde ge vid handen. För flickor är det tvärtom.

Än en gång, närvaro och att vara aktiv.
Citera
2008-09-28, 14:34
  #375
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Än en gång, närvaro och att vara aktiv.

Jag har redan bevisat att på 90% av de vanliga kurserna har närvaro och aktivitet på lektion INGEN som helst betydelse för betygen, ändå fortsätter då slå i folk att så är fallet? Dags att vakna kanske?
Citera
2008-09-28, 14:41
  #376
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Det kanske kan vara vettigt att se över killars beteenden också och hur väl de stämmer överens med stereotypa klassiska mansroller. Så vitt jag vet så eftersträvar man en lugn atmosfär i klassrummet där varje elev har chansen att lära sig, utan att folk lever om, söker uppmärksamhet på olika sätt och lever rövare. Tror inte på någon allmän missgynnande betygsättning bland lärare, jag tror däremot på att studievilliga killar har lika svårt att synas och få sin uppmärksamhet bland sina högljudda bröder, som tjejer har i samma sammanhang. Det är nog lätt att falla in i samma mönster också, om grupptrycket är högt. Därmed uppfattas killarna som mindre måna om att vilja lära sig medan tjejerna verkar vilja det (generellt sätt).

Tänker inte kommentera dina off topic antaganden.

Du generaliserar ganska ordentligt i detta inlägg. Generellt sett tycker jag det är tjejerna som är tysta på lektionerna och sedan ställer allmänt dumma frågor och därmed tar upp dyrbar tid(titta jag kan också). Lärarna ska sätta betyg på vad du presterar på de olika utvärderingarna, om det nu är muntligt eller skriftligt är skitsamma. Det är i få ämnen som studieflit, närvaro och ordnung betygsätts.
Citera
2008-09-28, 16:33
  #377
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Att vara aktiv och närvarande - är det typiskt kvinnligt beteende?

Ja! Flera har här i tråden påstått att tjejers högre betyg kan förklaras genom högre närvaro och att de är mer aktiva så nog får det räknas som kvinnligt beteende isåfall. Är det inte mer vanligt hos kvinnor så kan man heller inte förklara betygsskillnader med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Betyg baseras inte enbart på kunskaper utan även på hur aktiv man är på lektionerna. Om tjejer i genomsnitt är mer aktiva på lektionen så förklarar detta rapporten.

Det kan man ju förvisso förklara allt här i världen med. Varför överhuvudtaget ha en debatt kring jämställdhet i så fall?
Citera
2008-09-28, 18:06
  #378
Medlem
moderatswings avatar
Sammanfogar en utbruten diskussion

/mod
Citera
2008-09-29, 20:48
  #379
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Jag har redan bevisat att på 90% av de vanliga kurserna har närvaro och aktivitet på lektion INGEN som helst betydelse för betygen, ändå fortsätter då slå i folk att så är fallet? Dags att vakna kanske?

Vart är den källan?
Citera
2008-09-29, 20:51
  #380
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ja! Flera har här i tråden påstått att tjejers högre betyg kan förklaras genom högre närvaro och att de är mer aktiva så nog får det räknas som kvinnligt beteende isåfall. Är det inte mer vanligt hos kvinnor så kan man heller inte förklara betygsskillnader med detta.



Det kan man ju förvisso förklara allt här i världen med. Varför överhuvudtaget ha en debatt kring jämställdhet i så fall?

Att vara närvarande och aktiv är ett vettigt beteende och viktiga kriterier.
Du tycker inte att tjejer ska få högre betyg för att de följer reglerna?

"Det kan man ju förvisso förklara allt här i världen med"
- Det kanske du tycker.
Citera
2008-09-29, 21:15
  #381
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ja! Flera har här i tråden påstått att tjejers högre betyg kan förklaras genom högre närvaro och att de är mer aktiva så nog får det räknas som kvinnligt beteende isåfall. Är det inte mer vanligt hos kvinnor så kan man heller inte förklara betygsskillnader med detta.

Du missuppfattar ju totalt.

Vi har konstaterat att lärare utgår från mer än provresultat i betygbedömningen och antagit att tjejers generella beteende är mer uppskattat i klassrumsmiljö än killars generella beteende, eftersom detta i vissa fall betygsätts lägre trots likvärdiga slutsprovsbetyg.

Tjejer uppfostras till att vara duktiga, punktliga, göra som dom blir tillsagda och det är vad många lärare eftersöker. Det innebär inte att det är ett "kvinnligt" beteende, det innebär att det är vad man eftersträvar hos en elev som lärare.
Citera
2008-09-29, 21:28
  #382
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Du missuppfattar ju totalt.

Vi har konstaterat att lärare utgår från mer än provresultat i betygbedömningen och antagit att tjejers generella beteende är mer uppskattat i klassrumsmiljö än killars generella beteende, eftersom detta i vissa fall betygsätts lägre trots likvärdiga slutsprovsbetyg.

Tjejer uppfostras till att vara duktiga, punktliga, göra som dom blir tillsagda och det är vad många lärare eftersöker. Det innebär inte att det är ett "kvinnligt" beteende, det innebär att det är vad man eftersträvar hos en elev som lärare.

Vad har jag missuppfattat?
Bilden av en duktig elev stämmer mer överrens med bilden av flickan än med bilden av pojken.
Försöker du förneka detta?

Jämför gärna med diskussionen kring likheterna mellan bilden av mannen och egenskaper som eftersöks hos en chef.

Försöker du påstå att killar inte kan diskrimineras?
Det är 100% bevisat att lärarna värdesätter egenskaper som i högre grad återfinns hos tjejer än hos killar vid betygsättningen. Att inte tycka att det är ett problem får stå för dig.
Citera
2008-09-29, 21:35
  #383
Avslutad
Att vara aktiv och närvarande på lektionerna borde enbart ses som ett medel att lära sig och inte som ett självändamål. Det är så typiskt svenskt att anse att det viktiga är hur hårt man har försökt, inte vad man presterat. Men det hela tar ju ut sin rätt på högskolenivå.
Citera
2008-09-29, 22:33
  #384
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Att vara aktiv och närvarande på lektionerna borde enbart ses som ett medel att lära sig och inte som ett självändamål. Det är så typiskt svenskt att anse att det viktiga är hur hårt man har försökt, inte vad man presterat. Men det hela tar ju ut sin rätt på högskolenivå.

Bingo!
Varför ska man straffa elever som klarar sig lika bra utan lärarens hjälp? Sådant borde ju om möjligt uppmuntras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in