2008-12-15, 21:04
  #493
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Svenska tjejer har inte lika mycket att göra som killar, de sitter hemma och väntar på att nästa dag kommer, eller är med sin bästa vän och gör läxorna. Svenska killar spelar datorspel, t.ex. Counter-strike & WoW.


Citera
2008-12-15, 21:46
  #494
Medlem
Streamlines avatar
Tycker fan att det är så att tjejerna får lättare betyg eller snarare får lättare rätt än killar.

t.ex

Jag hade gjort allt som stått i betygskriterierna för MVG i det ämnet jag hade,
dvs att jag hade jobbat självständigt och hittat fakta på egen hand osv
medans tjejerna satt och inte kunde ett piss och fick hjälp med allt, läraren gjorde mer eller mindre deras uppgifter.
Sen när jag såg vad jag hade fått för betyg _VG_ och dom två tjejerna fick MVG .

Så tycker det stämmer mycket väl att vissa ser tjejer som oskyldiga oskulder och därför ger bättre betyg och vi killar är ju män trots allt!
Citera
2008-12-19, 15:57
  #495
Bannlyst
Tjejen jag dejtar, fick högre betyg i några kurser som hon egentligen inte skulle haft, går sista året på gymnasiet. I naturkunkap A gjorde hon inte ett enda prov, och pluggade typ ingenting, var bara närvarande på lektionerna typ, hon blev godkänd. Inte en chans att det hade hänt en kille.
Citera
2008-12-19, 17:44
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Jag hävdar att du har fel. Fenomenet är återkommande i hela västvärlden. Det finns otaliga avhandlingar i ämnet från såväl USA, England som flera andra länder. Resultatet blir det samma. Pojkar har samma intelligens som flickorna. De presterar likvärdigt, men pojkarna får ändå lägre betyg. Summman av kardemumman blir att barn - läs pojkar - offras på det feministiska altaret.

Vilka avhandlingar. Du får gärna länka eller hänvisa till någon källa.
Citera
2008-12-19, 18:03
  #497
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Att tjejer får bättre betyg, tror jag, beror på flera olika orsaker:
  • Tjejer är bättre på att ställa sig in hos lärare, och de stör inte lika märkbart lektioner.
  • Killar tar i mycket större utsträckning digitala droger, såsom t.e.x World of Warcraft.
  • Tjejer är mer engagerade på lektionerna - särskilt vid genomgångar.
  • Tjejer har inte lika mycket tidskrävande fritidsintressen.
  • Tjejer kan vara en aning mer studiemotiverade .
__________________
Senast redigerad av Tobiaslindgren 2008-12-19 kl. 18:16.
Citera
2008-12-19, 20:14
  #498
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Att tjejer får bättre betyg, tror jag, beror på flera olika orsaker:
  • Tjejer är bättre på att ställa sig in hos lärare, och de stör inte lika märkbart lektioner.
  • Killar tar i mycket större utsträckning digitala droger, såsom t.e.x World of Warcraft.
  • Tjejer är mer engagerade på lektionerna - särskilt vid genomgångar.
  • Tjejer har inte lika mycket tidskrävande fritidsintressen.
  • Tjejer kan vara en aning mer studiemotiverade .

Det är bara antagelser från din sida. Men det spelar ingen roll. Det är resultaten som ska avgöra betygen. Andra aspekter är irrelevanta, och det är vrickat att skolsystemet faktiskt tar hänsyn till något annat än just resultaten...
Citera
2008-12-19, 22:57
  #499
Medlem
ilcontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Som sagt. Skolan (grundskola/gymnasie) är konservativ i meningen att den inte fullt ut tolererar att eleverna tillämpar sig kunskaperna på diverse olika sätt. Jag säger inte att det är rätt eller fel, jag säger kort och gott att det är så det ligger till. Det är få skolor som premierar självständigt lärande på det sättet ni eftersträvar, eftersom skolan förutsätter aktivt deltagande (= närvaro).


Jag har genomskådat dig, du finns inte på riktigt. Så fantastiskt korkad som du är går det inte att vara och samtidigt ha kapacitet nog för att starta en dator.
Citera
2008-12-21, 12:03
  #500
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Det är bara antagelser från din sida. Men det spelar ingen roll. Det är resultaten som ska avgöra betygen. Andra aspekter är irrelevanta, och det är vrickat att skolsystemet faktiskt tar hänsyn till något annat än just resultaten...

Finns det någon faktagranskad(eller vad man nu ska säga) rapport som kommit fram till varför tjejer får bättre betyg eller? Även om lärare försöker vara objektiva, så tror jag ändå att man undermedvetet ger vissa en aning bättre betyg än andra.
Citera
2008-12-21, 13:26
  #501
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Finns det någon faktagranskad(eller vad man nu ska säga) rapport som kommit fram till varför tjejer får bättre betyg eller? Även om lärare försöker vara objektiva, så tror jag ändå att man undermedvetet ger vissa en aning bättre betyg än andra.


Det handlar ju om ens intryck. Klart att man ger den trevligare parten bättre betyg vid ett annars jämt betyg. Illa men till stor del sant.
Citera
2008-12-21, 13:27
  #502
Medlem
Supertramp01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Att tjejer får bättre betyg, tror jag, beror på flera olika orsaker:
  • Tjejer är bättre på att ställa sig in hos lärare, och de stör inte lika märkbart lektioner.
  • Killar tar i mycket större utsträckning digitala droger, såsom t.e.x World of Warcraft.
  • Tjejer är mer engagerade på lektionerna - särskilt vid genomgångar.
  • Tjejer har inte lika mycket tidskrävande fritidsintressen.
  • Tjejer kan vara en aning mer studiemotiverade .
Men nu är det ju så att om vi säger att du har rätt så får fortfarande pojkar och flickor samma resultat i undersökningen, men flickor får fortfarande högre betyg. Det är detta som är väldigt märkligt, och tveklöst ännu en ojämställdhet mot män i vårt samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Vilka avhandlingar. Du får gärna länka eller hänvisa till någon källa.
Källor ska ej behövas när det angår allmänt vetande.
__________________
Senast redigerad av Supertramp01 2008-12-21 kl. 13:30.
Citera
2008-12-21, 13:34
  #503
Medlem
Kurrets avatar
Nu har jag visserligen inte läst igenom tråden, men finns det någon undersökning som direkt jämför individers slutbetyg gentemot högskoleprovsresultat? En sådan studie skulle vara väldigt intressant att se.
Citera
2008-12-21, 14:08
  #504
Medlem
Det är fortfarande så att proven bara är en del av betygen. Jag har sett det flera gånger, både som elev och lärare, killar som struntar i alla uppgifter och bara gör proven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in