2008-08-23, 04:52
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"Jaha även i de fall när tjejerna får MVG i betyg trots att de har b.la genom proven visat på att de inte har tagit till sig kunskap (Läs skrivit G/IG på proven) och aldrig frågat en fråga utan bara antecknat och lyssnat?"
- Vad menar du?

Jag ställde en fråga rellaterat till det du skrev. Inte ett påstående.

[quote=bellahitochdit]"
"Nej men det är missvissande när en Tjej får MVG på betygen fast hon aldrig visat genom prov (skrivit G/IG) på proven på att hon har tagit till sig kunskaperna hon fått på lektionerna och/eller aldrig ställt en fråga på lektionstid"
- Skulle en tjej få MVG enbart pågrund av närvaro, menar du? Har du någon källa på detta?

Skall jag källhänvisa dina uttalanden? Missuppfattar du med flit eller ser du inte när något är rellaterat till dina egna uttalanden du gör?

Citat:
"Det finns betygskreterier som förklara vad som skall ingå för kunnande ,för att nå de olika nivåerna på betygen. Skall det då generellt räcka med, anser du, att man skall var tyst och snäll och aldrig svara på frågorna utan endast vara aktiv med pennan på anteckningsblocket och skriva hyffsat/dåligt på prov för att nå MVG?"
- Nej, det tycker jag inte, varför har du fått för dig det? Det är inte på detta sättet heller, vad jag vet. Men du får gärna komma med källa.

Tja varför jag har fått för mig det.. Här har du källa på detta:
Ohh jag lägger med en länk med till DITT inlägg där jag har hämtat källan ifrån..

Källa och länk https://www.flashback.org/showpost.php?p=12547789&postcount=243 :
Citat:
Att vara aktiv behöver inte betyda att vara "all over the place". Aktiv kan man vara när man lyssnar, antecknar och ställer frågor.
På vilket sätt missgynnas killarna i det här fallet om min teori stämmer?

I'll rest my case.
Citera
2008-08-23, 04:54
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Nu måste jag lägga en gissning..

Jag gissar på att du skrev MVG på alla proven och hade ni hemupgifter så skrev du MVG på dem med?

Kan inte gå in på detaljer eftersom jag vill vara anonym. Men jag gjorde en redovisning som enligt lärarna var det bästa dom någonsin hört om ämnet i fråga. Eftersom jag alltid har varit otroligt darrig och nervös när det kommer till att prata inför folk blev jag otroligt stolt. Dessutom är jag en pratkvarn, jag ÄLSKAR att prata och lära folk om saker jag är intresserad av.
Citera
2008-08-23, 05:07
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Kan inte gå in på detaljer eftersom jag vill vara anonym. Men jag gjorde en redovisning som enligt lärarna var det bästa dom någonsin hört om ämnet i fråga. Eftersom jag alltid har varit otroligt darrig och nervös när det kommer till att prata inför folk blev jag otroligt stolt. Dessutom är jag en pratkvarn, jag ÄLSKAR att prata och lära folk om saker jag är intresserad av.

Aha..
Där har man förklaringen till ditt MVG varför du fick den som i en liten ask..
Vad du glad att du har kommit så långt med att våga prata inför folk trots att du är svettig,darrig etc... Jag avundas dig och tycker du är modig..
Citera
2008-08-23, 10:32
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Anledningen till att skolan ser ut som den gör idag är att man satsade allt på tjejer och mer eller mindre reformerade skolan så att de kvinnliga attributen belönades. Betygen ska reflektera kunskap, vilket dom i dagens läge ej gör. Som elev ska man vara politiskt korrekt, lyssna och sitta och hålla käften samt slicka lärarens röv för att få de bästa betygen. Allt det blir ju givetvis lite svårare om du inte har fitta eftersom du kommer uppfattas som lite fjollig istället.

Sen förklarar du för killar (mig inkluderad) att de ska vara mer närvarande på lektioner. Jag tror att många känner sig svikna när deras åsikter och kunskaper blir fullkomligt överkörda, det gjorde jag åtminstonde.

För att gå lite Offtopic kan jag ju även säga att jag var tvungen att svälja hela feministtjaffset med hull och hår. Kände mig som 16 åring väldigt ostolt över att vara man vilket då resulterade i dåligt självförtroende. Fyfan för skolan helt enkelt

Mina tankar.

Dina tankar går helt åt rätt riktning. Jag instämmer i det du skriver och kan intyga att jag upplevt precis samma sak. Jag VILL INTE att mina framtida barn, tjej som kille, ska behöva stå ut med svensk skola, vilket innebär att jag måste flytta utomlands...? Är det den enda lösningen?
Citera
2008-08-23, 11:55
Medlem
Citat:
Antingen sitter du och ljuger eller så är du helt enkelt fullkomligt ovetandes om hur det fungerar i dagens skola. Jag var på 2 lektioner i en kurs och fick MVG pga att kursen behandlade antik historia som jag fan skulle kunna doktorera i. Lärare får ej sätta betyg på närvaro.

Närvaro kan spela in, men då måste det vara med i ett modifierat betygskriterie. Anledningen att närvaro inte är med är just för att man med nya betygssystemet skall kunna läsa hemma och sedan gå och göra prov och läxor, eller att mans kall kunna läsa på distans. Så skall man granska reglerna under lupp så har du rätt. Så visst är det inkompetent av lärarna att inte se till att inkludera just närvaro som ett av kriterierna när de sätter betyg.

Men jag personligen hoppas lärare är tydliga med att det är viktigt att vara närvarande och att komma i tid. Skolan skall förbereda ungdomar för arbetslivet. Att komma i tid och att alltid vara på arbetet under arbetstiden är ju så pass grundläggande att jag i ärlighetens namn är glad att lärare gav mig låga betyg trots höga resultat på prov och läxor. Jag förtjänade inte bättre. Jag var omogen och hade ungefär samma åsikter som majoriteten av killarna i den här tråden.
Citera
2008-08-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Dina tankar går helt åt rätt riktning. Jag instämmer i det du skriver och kan intyga att jag upplevt precis samma sak. Jag VILL INTE att mina framtida barn, tjej som kille, ska behöva stå ut med svensk skola, vilket innebär att jag måste flytta utomlands...? Är det den enda lösningen?

Om du tror att det finns ett systematiskt intresse från lärare och skolledningar av att belöna ett visst kön så tycker jag absolut du skall flytta utomlands.
Citera
2008-08-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
PK, någon? Passar det inte Drubas? Det är verkligheten i skolorna idag. Betyg som sättas på godtycklig grund av lärare som inte kan se skillnad på engagemang och fjäsk. En patetisk lärarutbildning där kvinnor flumsar runt i stor majoritet. Det är verkligheten, allt i feminismens regi. Tjejerna pumpas med sin oskuld, medan killarna tvingas höra på hur de är roten till all ondska. Det är så det är. Feminiseringen av vår grund- och gymnasieskola har bara börjat.

Fattar inte hur man kan spinna vidare på en undersökning som inte säger någonting. De enda argument som förs fram är extremt subjektiva åsikter, de flesta färgade med en ungdomlig självömkan och bitterhet.

Din åsikt är som sagt väldigt subjektiv. Den är främmande för mig och för min omgivning.

Med det inte sagt att din upplevelse är felaktig, det kan mycket väl vara så att du blivit diskriminerad. Det kan mycket väl vara så att alldeles för många unga killar drabbas och att det är jag som haft en smått unik upplevelse, vad vet jag? Men om man nu skall börja ta en seriös debatt så går det ju inte att stirra sig blind på en enskild variabel vid betygssättningen, när betyget baseras på så många olika kriterier.
Citera
2008-08-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
I vilket fall som helst så gynnar ju det man tar hänsyn till alla tjejer fastän killarna sitter inne på lika mycket kunskap.
Att det genomgående blir till tjejernas fördel är faktiskt intressant.

Alla lärare erkänner naturligtvis inte detta men jag hade en lärare (en kvinna) i gymnasiet som sa att kvinnliga egenskaper generellt värderas högre i skolan.

Nu har du ju redan gjort en subjektiv bedömning av vad kunskap är. Du anser att en elevs kunskap skall bedömas enbart av nationella prov, det gör inte jag. Jag anser att övriga prov spelar in om jag skulle bedöma vilken kunskap en elev har. Samma sak med glosförhör, muntliga förhör, hur mycket kunskap man kan förmedla på lektionstid och vid uppsatser. Så där får vi väl bara "agree to disagree" i den frågan.

I övrigt så tycker jag helt klart att det spelar in om en elev är närvarande på lektionerna. Är man inte det kan man ju heller inte tävla med dem som konstant "imponerar" läraren med sina kunskaper. Det blir svårt att imponera på lektionens övning om man inte är närvarande.
Citera
2008-08-23, 14:21
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Men om man nu skall börja ta en seriös debatt så går det ju inte att stirra sig blind på en enskild variabel vid betygssättningen, när betyget baseras på så många olika kriterier.

Många kriterier? Är det verkligen så, nej det är inte min erfarenhet. Snarare är det väl så att betyg sätts nästan enbart efter resultat på prov. Jag och mina kamrater insåg detta rätt tidigt. Redan vid 7:an så räknade vi ut hur många lektioner vi måste gå på för att inte få lägre betyg. Vi gick på 75 procent av lektionerna, och inte en enda mer. Ämnen som träslöjd, hemkunskap och så struntade vi totalt i eftersom de inte påverkade något i någon riktning. En av mina kamrater hade vunnit sm i skidåkning för juniorer ett flertals gånger. Jag hade placerat mig bra i en kampsport, men vi struntade totalt i gympan. Slöseri med tid och man fick bara spela lagsporter som jag hatar att göra. Att jag kunde göra flera tusen armhävningar göra frivolter, sprang snabbast i löpslingan, ta över 110 i bänkpress och så vidare struntade gympaläraren helt i. Jag tränade 2 pass om dagen och fick en 2:a, två tjockisar fick en trea och en fyra och han som tränade fotboll 4:a gånger i veckan fick en 5:a. Då slutade jag helt att gå på gympan. Jag menar att det är samma sak i de övriga ämnena: det är många onödiga saker som lärs ut och oftast är det sådant som tjejer gillar att lära sig. Det är först när man kommer till universiteten där proven handlar om att man ska presentera ett svar utefter hur man själv ser på frågan som en utjämning mellan killar och tjejer sker.
Citera
2008-08-23, 15:53
Medlem
rejmans avatar
Tjejer slickar röv för att få bra betyg, så är det bara..
Citera
2008-08-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Många kriterier? Är det verkligen så, nej det är inte min erfarenhet. Snarare är det väl så att betyg sätts nästan enbart efter resultat på prov. Jag och mina kamrater insåg detta rätt tidigt. Redan vid 7:an så räknade vi ut hur många lektioner vi måste gå på för att inte få lägre betyg. Vi gick på 75 procent av lektionerna, och inte en enda mer. Ämnen som träslöjd, hemkunskap och så struntade vi totalt i eftersom de inte påverkade något i någon riktning. En av mina kamrater hade vunnit sm i skidåkning för juniorer ett flertals gånger. Jag hade placerat mig bra i en kampsport, men vi struntade totalt i gympan. Slöseri med tid och man fick bara spela lagsporter som jag hatar att göra. Att jag kunde göra flera tusen armhävningar göra frivolter, sprang snabbast i löpslingan, ta över 110 i bänkpress och så vidare struntade gympaläraren helt i. Jag tränade 2 pass om dagen och fick en 2:a, två tjockisar fick en trea och en fyra och han som tränade fotboll 4:a gånger i veckan fick en 5:a. Då slutade jag helt att gå på gympan. Jag menar att det är samma sak i de övriga ämnena: det är många onödiga saker som lärs ut och oftast är det sådant som tjejer gillar att lära sig. Det är först när man kommer till universiteten där proven handlar om att man ska presentera ett svar utefter hur man själv ser på frågan som en utjämning mellan killar och tjejer sker.

Varför läser du inte bara vilka övriga kriterier jag talar om i mina inlägg. Undersökningen tar inte i beaktande alla de prov som inte är nationella. Den tar inte i beaktning läxförhör, hur man presterar på lektionen, närvaro eller några andra variabler.
Citera
2008-08-23, 16:20
Medlem
När jag gick på högstadiet märktes det tydligt att lärarna litade mycket mer på oss tjejer än på killarna. Jag fuskade rätt mycket och mina tjejkompisar också, vi fick t ex sitta ensamma i grupp och göra prov med böcker i samma rum, men eftersom vi var ordentliga söta tjejer skulle vi ju aldrig fuska liksom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in