2008-08-26, 19:09
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitna
Är du säker på att du inte mött de flesta via media då?

Jag är 100% säker, har en nära vän som är medlem i ung vänster och feminist. Har haft vilda diskussioner med henne.
Citera
2008-08-26, 19:32
Medlem
Citat:
Där gjorde du mig stum! Jag har mött många feminister i mina dar, och alla har kämpat för jämställdhet och gjort ett hästjobb helt utan betalning.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle arbeta gratis på samma sätt som de gör.
Pratar du om vänstersara som ordnar konserter för skattepengar med queer/feminist/palestina/antirasist-tema så gör hon det mera för att hon vill se och hänga med banden hon bokar än nåt annat.
Citera
2008-08-26, 20:05
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Pratar du om vänstersara som ordnar konserter för skattepengar med queer/feminist/palestina/antirasist-tema så gör hon det mera för att hon vill se och hänga med banden hon bokar än nåt annat.

Helt korrekt uppfattning. Tragikomiskt egentligen att någon skulle tro att det handlar om något annat än att tillfredsställa sitt ego.
Citera
2008-08-27, 07:23
Medlem
Citat:
Nu får du förklara dig! Varför visar det offermentalitet att visa sanningen?

Nu har du ju förvisso lyckats gå och bli avstängd, vilket i sig inte är särskillt förvånande med tanke på hur efterbliven du tycks vara, men jag tänker svara ändå.

Vad undersökningarna visar är att kvinnor självmant tar på sig mer hushållsarbete än män och att män helt enkelt inte bryr sig nämnvärt. Det rör sig alltså inte om att mannen tvingar sin kvinna till att städa och diska stup i kvarten, utan att kvinnan själv väljer att göra det. Således är det inte synd om henne eftersom hon själv sliter på sig törnkransen och axlar korset...

Citat:
Jag vill inte bli framställd som ett offer bara för att män tar livet av sig oftare. Vill du?

Vad fan har det med saken att göra?
Citera
2008-08-27, 15:39
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Det är klart att det daltas en del med tjejerna i skolan. Det är väl förvisso olika från skolla till skola.
Citera
2008-08-28, 21:39
Medlem
Feminismen lyser igenom även här, vissa är helt enkelt mer jämlika än andra.

Det komiska i sammanhanget är att de som utför dessa illdåd är lärare och borde veta bättre än att ljuga sämre än någon som skyller ifrån sig skolk.
Om man har passerat lärarhögskolan så borde man ju kunna räkna ut att de betyg man sätter kommer att synas i statistiken och kommer att vridas och vändas på av någon stackars hålögd matematiker eller statistiker som har till partipolitisk uppgift att presentera en så god bild som möjligt av sverige i jämförelse med omvärlden.
Citera
2008-09-26, 04:22
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Nu tycker jag att vi lugnt och sansat diskuterar situationen. Först och främst, kvotering är fel. Vidare måste man ha i åtanke att pojkar och män missgynnas kraftigt i den feminiserade, västerländska skolan. Läs gärna "The War Against Boys" om hur den amerikanska skolan förändrats radikalt i feminismens kölvatten och vad detta fått för konsekvenser. Kvinnor är i stor majoritet på högskolenivå såväl i Sverige som i USA. Varför? Jo, naturligtvis för att de uppmuntras i mycket högre utsträckning än vad män gör. Speciella sommarlovsaktiviteter med teknikinriktning, enbart för tjejer, extra uppmuntran riktad mot tjejer som visar intresse för teknik i skolverkets riktlinjer osv. Pojkar får sämre betyg trots bättre kunskaper. Jmf gärna med högskoleprovet och se själva.

Snedrekryteringen till högskolan är en statligt stödd verksamhet, där man vill ha kvinnor och invandrare i den politiska korrekthetens namn. Därför får dessa båda "grupper" bättre betyg. Titta på klass 9A, folk som inte vet vad London är för något (!!!) går ut grundskolan med flera MVG.

Det mest rättvisa är naturligtvis valideringsinstitut för de som redan kan, så att de slipper onödiga år på diverse utbildningar och menlösa betyg. Sedan bör man vika ett visst antal platser med antagningsprov till samtliga högskoleutbildningar. Betygen sätts efter rövslickeri och lojalitet och är missvisande i 90 % av fallen.

"Pojkar får sämre betyg trots bättre kunskaper"
- Källa?
Citera
2008-09-26, 11:25
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"Pojkar får sämre betyg trots bättre kunskaper"
- Källa?

http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf

"Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slutbetyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat."
Citera
2008-09-26, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf

"Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slutbetyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat."

Rätt torftig uppsats. Dessutom står det klart och tydligt att tjejer har högre betyg i genomsnitt gällande svenska och engelska. Matematik är det enda ämnet där det är jämt, men där tjejer ändå har högre snitt. Jag kan tänka mig att det har att göra med att tjejerna har högre närvaro eller beter sig på ett annat sätt än killarna i klassrumsmiljön.. provresultat har aldrig varit det enda som lärarna betygsätter vid slutbetyget.
Citera
2008-09-26, 18:31
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Jag kan tänka mig att det har att göra med att tjejerna har högre närvaro eller beter sig på ett annat sätt än killarna i klassrumsmiljön.. provresultat har aldrig varit det enda som lärarna betygsätter vid slutbetyget.

Precis, kvinnligt beteende belönas i skolan.
Dock så förutsätter ju din teori att lärare är rättvisa vilket nog får ses som önsketänkande.
Citera
2008-09-26, 19:17
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Så det du säger är att sålänge kvinnor frivilligt arbetar inom vårdarbeten och vårdarbete ses som ett lågstatusyrke av allmänheten, så ska kvinnor få glida in på andra sektorer på arbetsmarknaden via kvotering?

Vart finns rimligheten i detta? Är det någon sorts "underdog-regel" som ska gälla just kvinnor att om de från början arbetar med ett lågstatusyrke så ska de få det lättare att glida in på ett yrke med högre status, enbart för att de är kvinnor?

Som sagt, vart finns rimligheten och framförallt rättvisan i detta?

Dra gärna parallellen till betygen i skolan. Ska killars betyg kvoteras upp där för att deras beteende anses som mindre värt än tjejernas? Är det inte jämställt annars?
Citera
2008-09-26, 19:21
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Dra gärna parallellen till betygen i skolan. Ska killars betyg kvoteras upp där för att deras beteende anses som mindre värt än tjejernas? Är det inte jämställt annars?

Betyg ska vara beroende av provresultat. Inte beteende. All annan form av betygsättning är ojämnställd och även orättvis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in