2008-08-21, 11:12
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Eftersom provresultat bara är en av sakerna som bedöms när betyget sätts, så känns det som att den här "undersökningen" inte säger ett skit. Fattar inte hur folk kan spinna vidare på en undersökning som inte bevisar någonting ...

Den bevisar att killar får sämre betyg än tjejer fast med samma provresultat.
Så tjejer skulle genomgående värderas högre i den övriga bedömningen? Ja, det är också ett problem i så fall om tjejer värderas högre i skolan.
Sedan så bör provresultaten utgöra all grund till betyget. Det är ju trots allt Nationella Prov man använder för att stämma av eleverna med och det är främst kunskapsnivåerna hos eleverna man är intresserad av.
Citera
2008-08-21, 12:24
Medlem
Läste nu igenom nyheten, och man blir ju skitsur bara man tänker på det. När jag gick igenom gymnasiet och grundskolan kände man ofta att lärarna gav högre betyg åt tjejerna för att dom absolut inte ville ses som "diskriminerande", samma sak med invandrare. Tog man upp det med rektorn fick man otroligt mycket skit för att man var för kvinnorförtryck och såna saker. Blev tillochmed hotad med polisanmälning för sexuella trakasserier eller nåt liknande. Bra att media uppmärksammar problemet, hoppas dom fortsätter i rätt håll nu.

Citat:
-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda

Skitsnack, killar måste kämpa som fan för att komma in på bra skolor och jobb.
Citera
2008-08-21, 15:07
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Eftersom provresultat bara är en av sakerna som bedöms när betyget sätts, så känns det som att den här "undersökningen" inte säger ett skit. Fattar inte hur folk kan spinna vidare på en undersökning som inte bevisar någonting ...

Alla som har gått i skolan under 2000-talet vet att tjejer får högre betyg utan orsak, har varit med om det flera gånger under gymnasietiden. I ämnen som historia(där jag alltid har varit duktig och läst nördigt mycket på fritiden) fick jag vg i slutbetyg eftersom läraren hatade mig för att jag kommenterade sakfel hon hade i sina genomgångar.
Citera
2008-08-21, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Den bevisar att killar får sämre betyg än tjejer fast med samma provresultat.
Så tjejer skulle genomgående värderas högre i den övriga bedömningen? Ja, det är också ett problem i så fall om tjejer värderas högre i skolan.
Sedan så bör provresultaten utgöra all grund till betyget. Det är ju trots allt Nationella Prov man använder för att stämma av eleverna med och det är främst kunskapsnivåerna hos eleverna man är intresserad av.

Det står inte i kursplanen att betyget skall sättas helt utefter nationella provet. Ge mig en undersökning som tar med alla prov, läxor, glosor och dylikt. Jag misstänker att om man inkluderar just läxor, närvaro och prov så så kan det mycket väl bli en rätt så logisk fördelning av betygen.

Men istället sitter man och stirrar sig blind på en variabel och sedan är det bara att börja bygga höna :P
Citera
2008-08-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Alla som har gått i skolan under 2000-talet vet att tjejer får högre betyg utan orsak, har varit med om det flera gånger under gymnasietiden. I ämnen som historia(där jag alltid har varit duktig och läst nördigt mycket på fritiden) fick jag vg i slutbetyg eftersom läraren hatade mig för att jag kommenterade sakfel hon hade i sina genomgångar.

Med den typen av empiriskt fakta är det svårt att argumentera. Fri tolkning
Citera
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Det står inte i kursplanen att betyget skall sättas helt utefter nationella provet. Ge mig en undersökning som tar med alla prov, läxor, glosor och dylikt. Jag misstänker att om man inkluderar just läxor, närvaro och prov så så kan det mycket väl bli en rätt så logisk fördelning av betygen.

Men istället sitter man och stirrar sig blind på en variabel och sedan är det bara att börja bygga höna :P

I vilket fall som helst så gynnar ju det man tar hänsyn till alla tjejer fastän killarna sitter inne på lika mycket kunskap.
Att det genomgående blir till tjejernas fördel är faktiskt intressant.

Alla lärare erkänner naturligtvis inte detta men jag hade en lärare (en kvinna) i gymnasiet som sa att kvinnliga egenskaper generellt värderas högre i skolan.
Citera
Medlem
Afrokamels avatar
Bra lärare ger samma betyg till killar och tjejer, dock tycker jag det vore bra om man införde nationella prov i alla ämnen i grundskolan och gjorde proven mycket mer omfattande, och att man sedan satte betyg till 100% efter dessa prov. Då kan det bli svårare för lärare att ge orättvisa betyg, och dessutom så kommer det att bli mycket jämnare betyg på alla skolor.

Stör mig väldigt mycket på att lärare sätter betyg så olika, och att de ofta sätter bättre betyg på elever som de gillar och elever som fjäskar. Själv fick man fan jobba för sina betyg medans folk som hade gått på skitskolor kom in på skolan där jag gick utan att ens anstränga sig, dock fick dessa elever problem senare, men ändå.
Citera
2008-08-21, 16:38
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Med den typen av empiriskt fakta är det svårt att argumentera. Fri tolkning

Det är sant, men jag har åtminstonde sett det med egna ögon, det räcker för min del. Jag vet att anekdoter inte tillför särskillt mycket i debatten, ville endast berätta varför jag känner som jag känner om feminism.
Citera
2008-08-21, 17:29
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler

Har hänt mig också en del.
Citera
2008-08-23, 00:02
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dem111
På nåt nyhetsprogram sa nån expert att tjejerna gjorde bättre muntliga prestationer, va nu det betyder

Ja vad kan det betyda...
Citera
2008-08-23, 00:04
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Man kan i varje fall glädja sig åt att tjejer ofta inte kan mycket egentligen utan mest är bra på att plugga in vad de är anvisade.
Någon som gick gymnasiet som hörde talas om någon tjej som hade ett intressant fritidsprojekt som krävde lite kunskaper? Det gjorde iaf inte jag.

Det gjorde jag. Killarna däremot spelade mest wow.
Citera
2008-08-23, 00:11
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickifrans
Tjejer i regel kan vara mer tysta under lektionerna medans killar tar orden under lektionen utan att ha hum om vad dom pratar om. Kvinnor tänker efter innan medans män likt får bara bräker ur sig för att höra sin egen röst.

Intressant eftersom studien hade PROVRESULTAT som grund. Inte vem som tog mest plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in