2008-08-23, 16:24
  #265
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Varför läser du inte bara vilka övriga kriterier jag talar om i mina inlägg. Undersökningen tar inte i beaktande alla de prov som inte är nationella. Den tar inte i beaktning läxförhör, hur man presterar på lektionen, närvaro eller några andra variabler.

Nationella provens syfte är att testa hur rättvisa betygen är i förhållande till hur mycket de faktiskt kan och hur väl de lever upp till betygskriterierna. Betygskriterierna ger utrymme för mycket fri tolkning hos lärarna vilket jag anser är fel. Nationella proven är i jämförelse med lärarens egna prov idiotsäkra. Det är ju de proven allt ska spegla och utgå ifrån. De är mallen!

Som det är idag kan betygen påverkas mycket av vilken lärare man har eftersom lärarna sätter olika svårighetsgrader på sina kurser. Exempelvis kan det vara olika lätt att få VG i ett ämne som Aktiekunskap beroende på vilken lärare man har i ämnet. Jag hade en lärare som enligt egen utsago inte delat ut ett MVG i ämnet på 7 år. Inte blev det något MVG för mig eller mina kamrater heller. Då bör det tilläggas att jag spenderade mycket av min fritid åt ämnet och är väl insatt i hur det fungerar. Min portfölj hade en högre avkastning än lärarens.
__________________
Senast redigerad av moderatswing 2008-08-23 kl. 16:26.
Citera
2008-08-23, 16:54
  #266
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulzz
När jag gick på högstadiet märktes det tydligt att lärarna litade mycket mer på oss tjejer än på killarna. Jag fuskade rätt mycket och mina tjejkompisar också, vi fick t ex sitta ensamma i grupp och göra prov med böcker i samma rum, men eftersom vi var ordentliga söta tjejer skulle vi ju aldrig fuska liksom..

Cred till tjejer som du, som kan medge att det faktiskt är så det ligger till. Det är inget som ni tjejer kollektivt ska belastas för, utan det är naturligtvis den skeva feministiska bilden av verkligheten som måste upphöra att genomsyra hela vårt samhälle. Jag har hört det som du beskriver från flera andra tjejer, så du är knappast ensam om din upplevelse.
Citera
2008-08-23, 16:57
  #267
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Nationella provens syfte är att testa hur rättvisa betygen är i förhållande till hur mycket de faktiskt kan och hur väl de lever upp till betygskriterierna. Betygskriterierna ger utrymme för mycket fri tolkning hos lärarna vilket jag anser är fel. Nationella proven är i jämförelse med lärarens egna prov idiotsäkra. Det är ju de proven allt ska spegla och utgå ifrån. De är mallen!

Just precis! Det vi diskuterar i tråden är om betygssättningen är rättvis utifrån relevant kunskap hos eleven. Finns andra kriterier än just nationella prov med i betygssättningen bör man ändra på detta.
Citera
2008-08-23, 17:01
  #268
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=952408&lid=puff_952403&lpo s=lasmer

Ja det där ser man ju inte i svensk media varje dag, såg det själv först på text-tv.

Fast det är ju inte direkt en nyhet, alla som gått i högstadie/gymnasie under 1990 och 2000-talet känner nog igen situationen, och det har säkert varit på tapeten här på fb förut. Det beror väl på kåta (eller rädda) manliga lärare och kvinnliga lärarinnor som vill hjälpa sina medsystrar...

Kul hur de små hjärntvättade glinen ändå får det till en kvinnoförtrycksfråga:

"-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda.

-Killar har högre positioner i olika jobb. Det tror jag vi, i alla fall vi 92or, vill ändra på, säger Helena Freiberg."


Och den stackars ensamma grabben är tvungen att instämma:

"Det kan nog stämma. Tjejer är nog mera motiverade..."

Men...

"...men det finns ju väldigt många killar som är motiverade också, säger William Vejbrink Killdal."

Kommer detta tas upp mer i media eller kommer det sopas in under mattan som vanligt?

Rapporten: http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf

Då jag personligen är en omotiverad svensk grabb pallade jag bara läsa sammanfattningen:

Sammanfattning
I denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.

Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!

Orkar inte läsa hela tråden men din länk visar att tjejer och killar hade samma resultat på nationella proven. Sedan fick i snitt 4 flickor högre betyg än provresultatet på nationella provet medan bara 3 pojkar fick högre betyg i snitt.

Men att tjejerna var mer aktiva på lektionerna än killarna spelar in. Eller skall killar kunna skita i lektionerna och ändå ha samma betyg som tjejerna om de går på lektionerna och är aktiva
Citera
2008-08-23, 17:02
  #269
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Om du tror att det finns ett systematiskt intresse från lärare och skolledningar av att belöna ett visst kön så tycker jag absolut du skall flytta utomlands.

Du måste skoja!

Var har du befunnit dig de senaste åren? Är du bara verklighetsfrånvänd eller är du rent av dum?

Är du medveten om att stora summor varje år läggs på att "kvinnor ska bli bättre" och "få mer makt". Flertalet ingenjörsutbildningar har ändrats för att passa tjejer bättre (som vanligt dömer man alla tjejer efter samma kriterier när det handlar om något "jämställdhetsfrämjande"), nationella mål har upprättats för att tjejer ska intressera sig för och prestera bättre i tekniska ämnen. Det är klart som f-n att man då måste leverera resultat, och när det inte riktigt går som man tänkt sig så får man "pusha på" lite extra på annat sätt.
Citera
2008-08-23, 17:04
  #270
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitna
Men att tjejerna var mer aktiva på lektionerna än killarna spelar in. Eller skall killar kunna skita i lektionerna och ändå ha samma betyg som tjejerna om de går på lektionerna och är aktiva

Betyg ska sättas efter standardiserade prov och ej efter lärarnas godtycklighet. Så svaret är JA. De nationella proven inkluderar även muntliga provdelar, som mäter hur eleven kan föra sig och presentera fakta muntligt. Det är det som tjejerna idag får beyg för genom att vara "aktiva".

Närvaro = bra betyg? Jantelagen igen där...
Citera
2008-08-23, 19:55
  #271
Medlem
Andreiwskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Betyg ska sättas efter standardiserade prov och ej efter lärarnas godtycklighet. Så svaret är JA. De nationella proven inkluderar även muntliga provdelar, som mäter hur eleven kan föra sig och presentera fakta muntligt. Det är det som tjejerna idag får beyg för genom att vara "aktiva".

Närvaro = bra betyg? Jantelagen igen där...

+1
Citera
2008-08-23, 20:44
  #272
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Betyg ska sättas efter standardiserade prov och ej efter lärarnas godtycklighet. Så svaret är JA. De nationella proven inkluderar även muntliga provdelar, som mäter hur eleven kan föra sig och presentera fakta muntligt. Det är det som tjejerna idag får beyg för genom att vara "aktiva".

Närvaro = bra betyg? Jantelagen igen där...

Jag sa inte "närvaro" jag sa att tjejerna var mer aktriva på lektionerna.

Om enbart proven räknades skulle det ju vara meningslöst att anstränga sig på lektionerna i övrigt.

Fattar du inte att lärarna ser vad eleverna kan, mera än ett prov visar?

Du kan var jävligt duktig i ett ämne men ändå missa vissa frågor på ett prov. Om läraren märker det, skall läraren strynta i det då och sätta ett sämre betyg?

Ja - enligt dig
Citera
2008-08-23, 21:39
  #273
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Antingen sitter du och ljuger eller så är du helt enkelt fullkomligt ovetandes om hur det fungerar i dagens skola. Jag var på 2 lektioner i en kurs och fick MVG pga att kursen behandlade antik historia som jag fan skulle kunna doktorera i. Lärare får ej sätta betyg på närvaro.

Lärare får inte enbart sätta betyg på närvaro, men det räknas in i betygen. Sen ignorerar säkerligen vissa lärare detta om en elev är exceptionellt bra i ett ämne.
Citera
2008-08-23, 21:45
  #274
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Anledningen till att skolan ser ut som den gör idag är att man satsade allt på tjejer och mer eller mindre reformerade skolan så att de kvinnliga attributen belönades. Betygen ska reflektera kunskap, vilket dom i dagens läge ej gör. Som elev ska man vara politiskt korrekt, lyssna och sitta och hålla käften samt slicka lärarens röv för att få de bästa betygen. Allt det blir ju givetvis lite svårare om du inte har fitta eftersom du kommer uppfattas som lite fjollig istället.

Man kanske inte behöver ändra fokus, men det kanske är dags att öppna ögonen och värdesätta andra egenskaper OCKSÅ. Jag upplever att lärare som blir kritiserade, i många fall känner sig trängda och blir osäkra när en elev besitter (för) mycket kunskap om ämnet i fråga, men eftersom lärare inte längre är ett statusyrke kan man ju räkna med att man får in människor som gillar att dominera och styra över andra. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Sen förklarar du för killar (mig inkluderad) att de ska vara mer närvarande på lektioner. Jag tror att många känner sig svikna när deras åsikter och kunskaper blir fullkomligt överkörda, det gjorde jag åtminstonde.

För att gå lite Offtopic kan jag ju även säga att jag var tvungen att svälja hela feministtjaffset med hull och hår. Kände mig som 16 åring väldigt ostolt över att vara man vilket då resulterade i dåligt självförtroende. Fyfan för skolan helt enkelt

Mina tankar.

"Anledningen till att skolan ser ut som den gör idag är att man satsade allt på tjejer och mer eller mindre reformerade skolan så att de kvinnliga attributen belönades"
- Källa?

"Sen förklarar du för killar (mig inkluderad) att de ska vara mer närvarande på lektioner. Jag tror att många känner sig svikna när deras åsikter och kunskaper blir fullkomligt överkörda, det gjorde jag åtminstonde"
- Så ni väljer att inte närvara vid lektionerna för ni anser er vara "överkörda"? Självklart är det fel av lärare att inte värdera alla elevers åsikter likvärdigt, men ni kan ju inte klaga på dåliga betyg när ni medvetet har valt att inte uppnå kriterierna genom att inte närvara vid lektionerna.

"För att gå lite Offtopic kan jag ju även säga att jag var tvungen att svälja hela feministtjaffset med hull och hår. Kände mig som 16 åring väldigt ostolt över att vara man vilket då resulterade i dåligt självförtroende. Fyfan för skolan helt enkelt"
- På vilket sätt var du "tvungen" att svälja hela "feministtjaffset"?
Citera
2008-08-23, 21:53
  #275
Medlem
bellahitochdits avatar
[quote=Empress]Jag ställde en fråga rellaterat till det du skrev. Inte ett påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"
"Nej men det är missvissande när en Tjej får MVG på betygen fast hon aldrig visat genom prov (skrivit G/IG) på proven på att hon har tagit till sig kunskaperna hon fått på lektionerna och/eller aldrig ställt en fråga på lektionstid"
- Skulle en tjej få MVG enbart pågrund av närvaro, menar du? Har du någon källa på detta?

Skall jag källhänvisa dina uttalanden? Missuppfattar du med flit eller ser du inte när något är rellaterat till dina egna uttalanden du gör?



Tja varför jag har fått för mig det.. Här har du källa på detta:
Ohh jag lägger med en länk med till DITT inlägg där jag har hämtat källan ifrån..

Källa och länk https://www.flashback.org/showpost.php?p=12547789&postcount=243 :



I'll rest my case.

"Skall jag källhänvisa dina uttalanden? Missuppfattar du med flit eller ser du inte när något är rellaterat till dina egna uttalanden du gör?"
- Du svarade inte på frågorna (oförmogen?): - Skulle en tjej få MVG enbart pågrund av närvaro, menar du? Har du någon källa på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
"Det finns betygskreterier som förklara vad som skall ingå för kunnande ,för att nå de olika nivåerna på betygen. Skall det då generellt räcka med, anser du, att man skall var tyst och snäll och aldrig svara på frågorna utan endast vara aktiv med pennan på anteckningsblocket och skriva hyffsat/dåligt på prov för att nå MVG?"
- Nej, det tycker jag inte, varför har du fått för dig det? Det är inte på detta sättet heller, vad jag vet. Men du får gärna komma med källa.

"Tja varför jag har fått för mig det.. Här har du källa på detta:
Ohh jag lägger med en länk med till DITT inlägg där jag har hämtat källan ifrån..

Källa och länk https://www.flashback.org/showpost.php?p=12547789&postcount=243 :

Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Att vara aktiv behöver inte betyda att vara "all over the place". Aktiv kan man vara när man lyssnar, antecknar och ställer frågor.
På vilket sätt missgynnas killarna i det här fallet om min teori stämmer?"

- Var påstod jag att det generellt räcker med att vara tyst, snäll och aldrig svara på frågor utan endast vara aktiv med pennan på anteckningsblocket och skriva hyffsat/dåligt på prov för att nå MVG?
Citera
2008-08-23, 22:00
  #276
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Du måste skoja!

Var har du befunnit dig de senaste åren? Är du bara verklighetsfrånvänd eller är du rent av dum?

Är du medveten om att stora summor varje år läggs på att "kvinnor ska bli bättre" och "få mer makt". Flertalet ingenjörsutbildningar har ändrats för att passa tjejer bättre (som vanligt dömer man alla tjejer efter samma kriterier när det handlar om något "jämställdhetsfrämjande"), nationella mål har upprättats för att tjejer ska intressera sig för och prestera bättre i tekniska ämnen. Det är klart som f-n att man då måste leverera resultat, och när det inte riktigt går som man tänkt sig så får man "pusha på" lite extra på annat sätt.

- Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in