Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-04, 16:38
Medlem
stånkare wonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Tack för bra svar.

Hur gör ni med riset. Det ska tydligen sköljas in absurdum. Har ni några bra knep för detta. Lägger ni riset i en sil och bara sköljer, eller hur gör ni?

lägg det i en bunke, häll på kallt vatten, rör om och häll ut, upprepa proceduren några gånger tills vattnet blir genomskinligt, sen spola med kallt vatten ett tag, låt stå i kylen i 12 timmar.

handlar egentligen om att tvätta riset, från damm och sådant, gör det ordentligt. blir en otrolig skillnad.
Citera
2009-05-04, 16:42
Medlem
stånkare wonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd, men jag gjorde en sushiguide på ett annat forum för ett tag sen. Kanske kan vara intressant.
http://www.landslide.nu/showthread.php?t=5122&highlight=sushi

jag såg väldigt många fel i din perfekta sushiguide..

absolut inge fel att försöka, men lura inte i folk att det är en perfekt sushiguide.
Citera
2009-05-04, 16:42
Medlem
stånkare wonks avatar
dubbel
Citera
2009-05-04, 18:19
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stånkare wonk
l
handlar egentligen om att tvätta riset, från damm och sådant, gör det ordentligt. blir en otrolig skillnad.

Nja, det är stärkelsen man vill få bort. Utan den blir det mycket trevligare konsistens på riset.
Citera
2009-05-04, 21:00
Medlem
stånkare wonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Nja, det är stärkelsen man vill få bort. Utan den blir det mycket trevligare konsistens på riset.

självklart stärkelsen, men det räknade jag in under sådant, det många inte vet är att riset är väldigt smutsigt och därför tvättar man riset, men det är sant som du säger, det är även stärkelsen.
Citera
2009-05-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stånkare wonk
lägg det i en bunke, häll på kallt vatten, rör om och häll ut, upprepa proceduren några gånger tills vattnet blir genomskinligt, sen spola med kallt vatten ett tag, låt stå i kylen i 12 timmar.

Det är en liten process...brukar du förbereda mycket ris åt gången. Hur länge kan man ha riset i kylan innan man tillagar det?
Citera
2009-05-04, 23:14
Medlem
stånkare wonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Det är en liten process...brukar du förbereda mycket ris åt gången. Hur länge kan man ha riset i kylan innan man tillagar det?

haha ganska mycket, 100 kilo åt gången. fast jag jobbar på ett sushiställe.

du kan ha det där ett tag innan det blir dåligt, fast det ultimata är att låta det stå i kylen i en dag ungefär, glöm inte att spola av det innan du kokar det igen, för det släpper alltid damm och stärkelse när det får stå.

vattnet ska även täcka riset när det står i kylen.
Citera
2009-12-18, 19:48
Medlem
Egen sushi blir så dyrt att göra! Hur gör ni så att det inte kostar mycket mer än att köpa färdig?
Citera
2009-12-18, 19:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesen.
Egen sushi blir så dyrt att göra! Hur gör ni så att det inte kostar mycket mer än att köpa färdig?
Köpa färdig, menar du i snabbköpet då eller?
Citera
2009-12-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Köpa färdig, menar du i snabbköpet då eller?

Eh? Jag menar att när man köpt sjögräset, special-riset och fan och hans moster så kommer man upp i samma summor som det kostar att köpa färdigt. På sushiställe.

(Skulle aldrig köpa köpa sushi på Ica eller liknande, har provat, så jäkla äckliga.)
Citera
2009-12-18, 21:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesen.
Eh? Jag menar att när man köpt sjögräset, special-riset och fan och hans moster så kommer man upp i samma summor som det kostar att köpa färdigt. På sushiställe.

(Skulle aldrig köpa köpa sushi på Ica eller liknande, har provat, så jäkla äckliga.)
Okey, var lite oklart tyckte jag.
Köp större förpackningar, det är det som kommer dra ner priset.
Dom mini förpackningarna som finns är ju extremt dyra, dessa bör undvikas.

Bra liknese, att köpa tex pekannötter i 50g påsar då kilo priset närmar sig 5-600:-/kg.
Men köper man ½kg så hamnar det på 130-180:-/kg.
Samma med sushi grejerna, småförpackningar blir skit dyra.
Och använder man så lite att man inte gör åt mer, då spelar inte priset någon större roll heller.

Fisk och sånt är ju samma för alla i princip, visserligen får ju restaurangen rabatter.
Citera
2010-01-11, 01:44
Bannlyst
Bli proffs på sushi

Jag undar hur man blir riktigt asgrym på att göra perfekt sushi. Är det någon speciell bok man måste läsa? Kanske en utbildning man ska gå? Åka till Japan? Vad behövs för att bemästra denna matkonst?
Senast redigerad av utochin 2010-01-11 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in