Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-11, 02:02
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utochin
Jag undar hur man blir riktigt asgrym på att göra perfekt sushi. Är det någon speciell bok man måste läsa? Kanske en utbildning man ska gå? Åka till Japan? Vad behövs för att bemästra denna matkonst?

Det är som med allt annat. Du skaffar dig baskunskapen och sedan jobbar du vidare från det. Finns inga genvägar.

Sök dig till en Sushi kurs och sedan fyller du på med ny kunskap allt eftersom.
Citera
2010-01-11, 07:15
Medlem
Rolf-Peters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Det är som med allt annat. Du skaffar dig baskunskapen och sedan jobbar du vidare från det. Finns inga genvägar.

Sök dig till en Sushi kurs och sedan fyller du på med ny kunskap allt eftersom.

WTF? eller följa recept och smaka dig fram och se om de blir bra bättre bäst?..... vem fan går en sushi kurs för att göra ris o rå fisk. /facepalm
Citera
2010-01-11, 07:37
Medlem
meepers avatar
Jobba med det. Har du ingen kunskap alls kan du börja som praktikant, och sedan jobba. Men räkna med att det tar ganska lång tid att lära sig.

En kurs går aldrig att likställa med att jobba på en (bra) sushirestaurang. Visst att du kanske kan lära dig tillräckligt bra för att kunna bjuda vänner och bakanta, men räkna inte med att bli duktigare än så.
Citera
2010-01-11, 09:24
Medlem
Månsans avatar
En närstående har genomgått en sushikurs. Har lärt sig hyggligt och presterar hyfsade sushi-bitar. Dock ljusår från den sushi man får på bättre sushirestauranger. Framförallt är det det estetiska som fallerar på den hemmagjorda. Av det kan man sluta sig till att den rätta vägen att gå för att bli riktigt skicklig är att praktisera på en sushirestaurang.
Citera
2010-01-11, 11:27
Medlem
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=sushi

bara att börja plöjja böcker! laga misslyckas och lära..
Citera
2010-01-11, 16:50
Medlem
En liten guide från tasteline

Har för mig att jag läst någonstans att när man ska lära sig att bli Sushi-kock får man börja med att lära sig koka riset, vilket tydligen ska ta några år (!!!) att lära sig.
Citera
2010-01-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utochin
Jag undar hur man blir riktigt asgrym på att göra perfekt sushi. Är det någon speciell bok man måste läsa? Kanske en utbildning man ska gå? Åka till Japan? Vad behövs för att bemästra denna matkonst?

Oavsett vad du vill lära dig finns det bara ett sätt. Övning. Öva och försök lära dig. Uppenbarligen försöker du hitta någon slags genväg vilket garanterat inte kommer funka. Öva, öva och återigen öva. Självklart krävs att du har en hunger för att hela tiden lära dig mer, om du gör detta genom att resa omkring och träffa personer som kan det eller läsa så mycket du bara kan är upp till dig, rimligtvis krävs en kombination om du vill nå riktig framgång.

Citat:
Ursprungligen postat av meeper
En kurs går aldrig att likställa med att jobba på en (bra) sushirestaurang. Visst att du kanske kan lära dig tillräckligt bra för att kunna bjuda vänner och bakanta, men räkna inte med att bli duktigare än så.

Vad menar du med det? Jag har flera bekanta som lagar mat som minst är i klass med vad som bjuds på de flesta restauranger (då menar jag riktiga restauranger, inte kvarterssyltor).
Citera
2010-01-11, 23:08
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolf-Peter
WTF? eller följa recept och smaka dig fram och se om de blir bra bättre bäst?..... vem fan går en sushi kurs för att göra ris o rå fisk. /facepalm

Sushi är nu lite mer än bara den skit du köper vid närmaste industriområde. TS frågade klart och tydligt att han ville mer än bara basics. Om du tog ut ditt mongoloida face från röven och tittade runt i omvärlden en stund så kanske du inser att världen är lite vidare än du tror.

Men för att hålla mig till ämnet och visa dig bredden av sushi, så finns det en uppsjö av olika sushi"stiler".

Så som Nigirizushi, Makizushi, Oshizushi, Inarizushi, Sukeroku, Chirashizushi och Narezushi. Och eftersom det är rå fisk så kräver det mycket kunskap inom "köttet" för att kunna avgöra om köttet är färskt nog, om den innehåller parasiter vilket mycket fisk gör och huruvida parasiten är farlig för människan. Men visst, vill du bara slänga ihop någon skit hemma med kallrökt lax och ris, rulla ihop och äta så visst. Men det är nu inte det som jag uppfattade TS fråga som.
Citera
2010-01-11, 23:16
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Vad menar du med det? Jag har flera bekanta som lagar mat som minst är i klass med vad som bjuds på de flesta restauranger (då menar jag riktiga restauranger, inte kvarterssyltor).

Att du känner att antal hemmakockar som lagar sushi i mästarklass betvivlar jag starkt.
Citera
2010-01-14, 10:58
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Allt hänger på riset, givetvis måste även goda råvaror användas men riset är avgörande.
Jag hade turen att träffa en japansk sushikock på ett bröllop för många år sen. Han berättade med glädje hur han går till väga.

Kortfattat:

Skölj riset väldigt noga! Lägg riset i en bunke, fyll med vatten, rör med händerna, slå bort vattnet, upprepa minst tio gånger!

Koka riset, använd helst riskokare för att få perfekt konsistens på kornen, de ha ett visst tuggmotstånd. Lägg upp riset på ett fat av keramik eller trä, ej metall! Använd en solfjäder, bricka, tidning, vad som helst för att fläkta riset svalt så fort som möjligt. Använder du dig av kastrull så fyll nio liter vatten till åtta dl ris, koka upp flytta sen till en platta som står på lägsta värme, låt dra i 13 min med lock, rör Ej om!!
Blir riset genomkokt så släng skiten och börja om! Sushin kommer smaka grötigt och vidrigt, tro mig, jag chansade en gång med överkokt ris.

Värm risvinäger, socker och salt. (Det är här recepten skiljer sig, har inte i huvudet vilka volymer av varje han/jag använder mig av) Låt kallna. Häll över riset. Vänd försiktigt.

Klart!

Fisken ni använder måste frysas i 48 h.
8 dl ris ger ca 40 bitar. (sushiris, småkornigt..inte samma ris du äter till din stroganoff..)

Den som vill ha exakta mått, pm!

Hare gott.
Senast redigerad av SoulStoneRider 2010-01-14 kl. 11:07.
Citera
2010-01-14, 18:08
Medlem
Såg en dokumentär från Japan om sushikockar. Enligt den så fick nybörjarna lära sig koka ris i 4-5 år tills dom behärskade den till fulländning. Det var inte tal om att skära upp färdiga bitar innan man var klar med riskokarkursen. Vi underskattar nog seriositeten hos japaner när det gäller sushi. Its not a dish, its a way of life....
Citera
2010-02-15, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineChimp
Såg en dokumentär från Japan om sushikockar. Enligt den så fick nybörjarna lära sig koka ris i 4-5 år tills dom behärskade den till fulländning. Det var inte tal om att skära upp färdiga bitar innan man var klar med riskokarkursen. Vi underskattar nog seriositeten hos japaner när det gäller sushi. Its not a dish, its a way of life....

Har också sett det där.

En sak jag undrar är om de japaner som står och rullar sushi här i Sverige är "riktiga" sushikockar eller om de egentligen är helt vanliga japaner med vanliga, grundläggande sushikunskaper (typ som att mormor kan rulla grymma köttbullar med förbundna ögon) men att vi svenssons inte märker någon skillnad?

Har någon käkat sushi i Japan och är det någon skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in