Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Ledsen, men fisk som varit fryst blir aldrig lika bra som färsk fisk. Det finns liksom en anledning till varför japanerna äter fisken så färsk som möjligt...

samma tendens är också anledningen till att parasitinfektioner är frekvent förekommande hos japaner....
Citera
2008-03-18, 00:49
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Jag brukar köra på fryst laxfilé som får tina långsamt. Då jag brukar göra nori-rullar så skär jag laxfileerna i tjock strimlor innan laxen är helt tinad, det går lättare så. För övrigt så kan man tex. göra japansk omelett och ha i, eller som nämnt innan, löjrom. Har även testat rökt fisk ex. sik med gott resultat eller varför inte en bit nyrökt ål, blir också mumsigt!

Btw: Underbart matforum det här!

/W
Citera
2008-03-18, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renttu
nu har jag haft en laxfile i frysen görlänge och nu tinar jag den. jag har hört att man skall tina skiten långsamt, alltså i kylen först. problemet är att när jag har gjort sushi med laxfile förr så har den där isytan som är på den frysta laxen smält och fisken blir väldigt "vattnig" så att säga. Inte alls så där fet å go som man får den i sushibarerna. Vad gör jag för fel? Sen tycker jag att det är väldigt svårt att skära den i bra storlek. Den lax jag köpt har varit typ laxfilé i fyra portionsbitar som ligger i små plastförpackningar. Laxsorten heter Chumlax.
det känns som att bitarna e för små för att skära i bra "sushibitar".. vilken sort skall jag köpa?

Du ska köpa riktig lax , salmo salar. I filebit från fiskdisken. den där färdigportionerade skiten är bara dyr och dålig.

att din "lax" inte blir fet och go beror på att chumlax är en helt annan fisk än den du får på en sushi resturang , chumlaxen innehåller bara en bråkdel av fettet som finns i riktig lax.

http://www.gd.se/Article.jsp?article=113451
Senast redigerad av zoloth 2008-03-18 kl. 02:52.
Citera
2008-03-18, 04:03
Medlem
Citat:
A study in Seattle, Washington showed that 100% of wild salmon had roundworm larvae capable of infecting people, whereas the same study showed that farm-raised salmon did not have any roundworm larvae.

Enligt wikipedia-artikeln om sashimi. Källan anges som: http://www.jwildlifedis.org/cgi/content/abstract/25/3/416

Anisakiasis är en annan risk med ofrusen färsk havsfisk, rensa ett par makrillar så lär ni upptäcka en och annan decimeterlång vit mask som sprattlar lite.
Citera
2008-03-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lite gari(inlagd ingefära) är till för att ta lite bakterier är det tänkt.

Nja, nu är det väll endå så att Gari ska användas till att rensa munnen på smak mellan dom olika sushi bitarna.
Det är åtminstonde vad jag har fått lära mig av en som bott och studerat i Japan, han är f ö skitless på sushi.

//M_M
Citera
2008-03-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Du ska köpa riktig lax , salmo salar. I filebit från fiskdisken. den där färdigportionerade skiten är bara dyr och dålig.

att din "lax" inte blir fet och go beror på att chumlax är en helt annan fisk än den du får på en sushi resturang , chumlaxen innehåller bara en bråkdel av fettet som finns i riktig lax.

http://www.gd.se/Article.jsp?article=113451

bra artikel du hänvisade till, och bra svar! Äntligen fattar jag varför min sushi aldrig blir som jag vill. Den jävla chumlaxen smakar ju skit, eller, den kanske är ok i rullar, men som sashimi eller nigri som är den ju totalt värdelös.
Men tipset är alltså att efter man har fryst den så tinar jag den långsamt och skär den i dom bitarna jag vill ha när den fortfarande är lite fryst?
Citera
2008-03-28, 19:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte_Mejsel
Nja, nu är det väll endå så att Gari ska användas till att rensa munnen på smak mellan dom olika sushi bitarna.
Det är åtminstonde vad jag har fått lära mig av en som bott och studerat i Japan, han är f ö skitless på sushi.

//M_M
Nu är det så att du har rätt i det du säger, MEN garin har antibakteriell verkan också och var en av anledningarna att man började med det.
Citera
2008-03-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Anisakiasis är en annan risk med ofrusen färsk havsfisk, rensa ett par makrillar så lär ni upptäcka en och annan decimeterlång vit mask som sprattlar lite.
De är väldigt festliga att garnera med.
Citera
2009-03-13, 17:49
Medlem
Per Feckts avatar
Sushiguide - Så gör du perfekt sushi.

Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd, men jag gjorde en sushiguide på ett annat forum för ett tag sen. Kanske kan vara intressant.
http://www.landslide.nu/showthread.php?t=5122&highlight=sushi
Citera
2009-04-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Schellenberg
Jag brukar köra på fryst laxfilé som får tina långsamt. Då jag brukar göra nori-rullar så skär jag laxfileerna i tjock strimlor innan laxen är helt tinad, det går lättare så. För övrigt så kan man tex. göra japansk omelett och ha i, eller som nämnt innan, löjrom. Har även testat rökt fisk ex. sik med gott resultat eller varför inte en bit nyrökt ål, blir också mumsigt!

Btw: Underbart matforum det här!

/W

Är också inne på att köra fryst laxfilé. Dels för att det känns säkrare och dels för att kostnaden blir mindre. Tycker du att det blir bra? Vilket märke kör du?

/Ray
Citera
2009-05-01, 00:09
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Är också inne på att köra fryst laxfilé. Dels för att det känns säkrare och dels för att kostnaden blir mindre. Tycker du att det blir bra? Vilket märke kör du?

/Ray

Nu var det inte mig du frågade, men tar mig friheten att svara ändå. Tycker inte att fryst laxfile blir lika bra. Bäst är det att köpa en hel sida, eller en del av en sådan, och sedan frysa själv. Var ute några dagar i förväg så är det inga problem. En stor fördel med detta är att du kan skära filen på längden, och att du därför får fibrerna åt rätt håll. Dessutom blir det betydligt lättare att skära ordentliga bitar att lägga i maki.
Citera
2009-05-04, 15:50
Medlem
Tack för bra svar.

Hur gör ni med riset. Det ska tydligen sköljas in absurdum. Har ni några bra knep för detta. Lägger ni riset i en sil och bara sköljer, eller hur gör ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in