2007-10-25, 13:04
Medlem
machetes avatar
Nu nr vi nd talar i skinkors lag.... Finns det ngon svensk variant p den lufttorkade skinkan eller r vi frvisade till den kallrkta, men vlsmakade, spickeskinkan. Den norska varianten spekemat r dock nnu godare. Kanske dePaul med sina gastroempiriska kunskaper kan bringa klarhet i den svenska lufttorkade skinkans varande...
Citera
2007-10-25, 13:08
Medlem
terreces avatar
Jamon de Pata Negra. Yummi
Citera
2007-10-25, 13:30
Medlem
Litet gult djurs avatar
Det r ju egentligen samma sak, romarna tyckte om Serranoskinkan och tog hem receptet till Italien och metoderna har hllits relativt ofrndrade sedan dess. Lite som med primitivo och zinfandel-druvorna.
Citera
2007-10-25, 15:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Nu nr vi nd talar i skinkors lag.... Finns det ngon svensk variant p den lufttorkade skinkan eller r vi frvisade till den kallrkta, men vlsmakade, spickeskinkan. Den norska varianten spekemat r dock nnu godare. Kanske dePaul med sina gastroempiriska kunskaper kan bringa klarhet i den svenska lufttorkade skinkans varande...
OK, fr nog fundera p det hr lite .

~Paul~
Citera
2007-10-25, 15:40
Medlem
Angende Pata Negra s r det vl inga riktiga uppfdare/tillverkare som anvnder det epitetet lngre? Den jamon som sljs under namnet "Pata negra" i butikerna tenderar till att vara gjorda av kttiga blandrasvarianter som knappast varit frigende. Om man vill vara sker p att f the right stuff skall man leta efter frasen "Bellota".

http://en.wikipedia.org/wiki/Jam%C3%B3n#Types_of_Jamon
Citera
2007-10-25, 16:04
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Angende Pata Negra s r det vl inga riktiga uppfdare/tillverkare som anvnder det epitetet lngre? Den jamon som sljs under namnet "Pata negra" i butikerna tenderar till att vara gjorda av kttiga blandrasvarianter som knappast varit frigende. Om man vill vara sker p att f the right stuff skall man leta efter frasen "Bellota".

http://en.wikipedia.org/wiki/Jam%C3%B3n#Types_of_Jamon
Hmm... jag har fr mig att Pata Negra r namnskyddat, att det mste vara den svartbenta nassen fr att f kallas det. Ska kolla med min skinklangare...
Citera
2007-10-25, 16:05
Medlem
fnuskes avatar
En bra Serano klr inget.
Citera
2007-10-25, 16:06
Medlem
klybans avatar
Enkel frklaring p pata negra http://sv.wikipedia.org/wiki/Pata_negra och tillrckligt fr de flesta.
Citera
2007-10-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Hmm... jag har fr mig att Pata Negra r namnskyddat, att det mste vara den svartbenta nassen fr att f kallas det. Ska kolla med min skinklangare...

"Pata negra" Alluderar ju bara till vilken sorts nasse man anvnt i produktionen. Det skall finnas "Bellota" ngonstans p frpackningen om grisen har tit ekollon.
Citera
2007-10-25, 16:36
Medlem
Negroida nassar som snaskar ollon!
Citera
2007-10-25, 17:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
"Pata negra" Alluderar ju bara till vilken sorts nasse man anvnt i produktionen. Det skall finnas "Bellota" ngonstans p frpackningen om grisen har tit ekollon.
Och ekollon grisen r den som r den dyra att kpa i disken.

Pata negra betyder ju enligt lnken ovan "Svart klv" p spanska.
Citera
2007-10-25, 20:06
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och ekollon grisen r den som r den dyra att kpa i disken.

Pata negra betyder ju enligt lnken ovan "Svart klv" p spanska.
Fast det r benen som r svarta. Klvarna har vanligt grisklvfrg... jo, det stmmer att det ska st "Bellota" om det garanteras ekollonkost, dock r det nd frgan om en helt annan ras n vr vanliga tamgris vi har hr. Italienarna njer sig ju med vilken blek liten gris som helst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in