2007-10-24, 16:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så är tyvärr inte fallet eftersom de tyska skinkorna är lättrökta, dvs en helt annan kategori av skinka .

~Paul~
Det finns de som inte är lätt rökta och luft torkade.
Citera
2007-10-24, 16:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns de som inte är lätt rökta och luft torkade.
Jo, jag vet. Men det tyska skinkorna i allmänhet brukar vara av Schwarzwald-/Reinerttypen, dvs lätt rökta. Självklart (!) har också tyskarna lufttorkade skinkor men det är inget de är kända för.

~Paul~
Citera
2007-10-24, 16:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Prosciutto eller Serano? Tror ni att luften i deras enorma kylrum påverkar skinkan till den grad att man kan känna någon skillnad?
Självklart inte . Det var detta jag försökte förmedla.

~Paul~
Citera
2007-10-24, 17:24
Medlem
Tjohildas avatar
Det var provsmakning på lufttorkat vildsvin i en mataffär nära mig för ett tag sedan. Mmmmmm! Det fanns vildsvinskorv också, den gick inte heller av för hackor. Men jag köpte inget, ingick inte i min budget just då...smet bara tillbaka för att provsmaka lite till...
Citera
2007-10-24, 21:20
Medlem
MIn erfarenhet säger att prosciutto är torrare o i mitt tycke godare, framförallt om man köper billigare skinka då serranon kan bli lite väl köttig.
Annars slår Patonegra det mesta
Citera
2007-10-24, 21:55
Bannlyst
På fråga A säger jag B men rätt svar är Pata Negra eller det jag smaskar på nu, vildsvinsskinka från Estland!
Citera
2007-10-25, 00:08
Medlem
Dengues avatar
Vänta lite nu

prosciutto betyder rakt översatt skinka. Det finns en hel drös med olika sorters skinka i Italien. Det vi menar med prosciutto är väl lufttorkad, italiensk skinka antar jag.
Jag tycker frågan är lite som "hur gott smakar äpple?".
"Parmaskinka" är ju inte det enda fabrikatet. Jag föredrar San Danielle om den ska vara italiensk, Pata negra om den ska vara spansk
Vidare så har jag testat en variant från Kroatien som jag tycker slog både spanska och italienska varianter på fingrarna.
När jag rest i Italien hittar man ofta små gårdar där de säljer vin, olja och ibland kött. Luttorkar gör de alra flesta och det smakar inte på samma vis någonstans.

Angående Danska grisar som får åka till Parma så läste jag om en dam som rest till Parma för att köpa en riktig skinka och ta med sig hem. Hon blev en smula förvånad när en var stämplad "Lönneberga". Snacka om att gå över ån efter vatten men det är ju som sagt "tillagningsprocessen" som ger smak.
Citera
2007-10-25, 06:41
Medlem
klybans avatar
Pata negra är väl lite svårt att slänga in i dessa normala luftorkade historier.
Är ju mer eller mindre lyx vara med tanke på deras pris.

Kanske finns en billighets variant av pata negra inte vet jag.

Smaken är väldigt god på pata negra men motiverar inte mig att köpa den till det priset.
Har dock inte smakat på deras salami,har dock inte kommit för mig att köpa den än
Citera
2007-10-25, 10:56
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Pata negra är väl lite svårt att slänga in i dessa normala luftorkade historier.
Är ju mer eller mindre lyx vara med tanke på deras pris.

Kanske finns en billighets variant av pata negra inte vet jag.

Smaken är väldigt god på pata negra men motiverar inte mig att köpa den till det priset.
Har dock inte smakat på deras salami,har dock inte kommit för mig att köpa den än
Pata Negra finns i billigare varianter, dock är det svårt att hitta just dom i Sverige. Serrano får duga som substitut om plånboken är tunn. Pata Negra görs enbart av svartbenta grisar som lever halvvilda och käkar ekollon. Italienarna har ingen motsvarighet, dom importerar till och med svensk Piggham och gör sin Parma och liknande av.
Pata Negra är oslagbart. Blir nog nåt hekto idag.
Citera
2007-10-25, 12:05
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Sätta mig vid en liten bäck,njuta av vild lavendeldoft o denna enkla men ack så goda lilla aptitretare.

För att citera Beppe Wolgers: 'Du har väl för fan blommiga kalsonger på dej, din jävla lyriker!'

Ja, jag vet att det var Lars Ekborg som sa det, men Beppe skrev.
Citera
2007-10-25, 12:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Pata Negra finns i billigare varianter, dock är det svårt att hitta just dom i Sverige. Serrano får duga som substitut om plånboken är tunn. Pata Negra görs enbart av svartbenta grisar som lever halvvilda och käkar ekollon. Italienarna har ingen motsvarighet, dom importerar till och med svensk Piggham och gör sin Parma och liknande av.
Pata Negra är oslagbart. Blir nog nåt hekto idag.
Vad kostar billig pata negra då?
Känner bara till 600:-/kg och 1000:-/kg varianterna.

Det är nog svårt att tillverka hur mycket äkta pata negra pga att ekollona inte räcker till hur många grisar som helst
Citera
2007-10-25, 12:53
Medlem
Varför utesluta det ena eller det andra..
Två verkliga delikatesser med dessvärre rejäla priser har ju redan nämnts;
Pata negra och San Daniele.. njut lite av vilken som..

Att bara som trådrubriken ställa serrano mot "prociutto" så där i allmänhet är ju missvisande. Såklart den småländska skinkan kan hävda sig då, prociutto finns ju även som "cotto" kokt skivad, som "affumicato" rökt (även om svensk rökt skinka av bättre modell nog spöar den italienska motsvarigheten) samt alla billighetsvarianter av "crudo".
Men av de bättre varianterna som San Daniele eller några riktigt små lokala varianter måste det till Pata negra för att kunna jämföras (iaf i min gom..) men men,som tur är ju smaken olika, så att även "småländske Bosse" får sälja sin skinka som "redan efter 4 år, kan prestera ut de Italienska bönderna".../Primigenia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in