2007-10-31, 12:22
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag menade det inte som ett påhopp, SleepaZ..
Jag ville bara berätta själv innan någon annan helt fösöker förvränga vad som egentligen hände.
Du kan vara lugn
Citera
2007-10-31, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Du kan vara lugn

Citera
2007-10-31, 12:55
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Absolut..
Men hur kan man tolka jesu ord så fel..
"älska din nästa, döm inte andra,älska dina fiender och be för dem, behandla andra som du själv vill bli behandlad"
Hur kan man utifrån dessa tolka det som att det är oki att döda?
påven har inte rätt att låta folk döda i guds namn. präster har inte rätt att dömma häxor till döden.
GW bush har inte rätt att döda i guds namn (som han säger i bland)

Hade du klippt det citatet och slängt bibeln i papperskorgen så hade den gjort betydligt mer gott. Nu sitter citatet i bibeln med en lång mängd motsägande innehåll samt löftet om ett liv efter detta ifall du sköter alla handlingar rätt.
Förstår man hur människan fungerar, hennes naturliga drifter m.m. och sammanför det med bibeln som sin helhet så ser man ganska enkelt hur det kan slå fel på många sätt. Jag kanske gör en post om det nån gång men just nu måste jag rusa.
Citera
2007-10-31, 13:08
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Förstår man hur människan fungerar, hennes naturliga drifter m.m. och sammanför det med bibeln som sin helhet så ser man ganska enkelt hur det kan slå fel på många sätt. Jag kanske gör en post om det nån gång men just nu måste jag rusa.
Det är ju detta allt handlar om. Lev i samklang med din andlighet och låt inte köttet(drifterna) fresta dig.

Absolut kan det gå fel, köttets drifter är starka. Men lever du nära jesus så lär dig att stå emot dina köttsliga begär. Helig ande hjälper oss med detta.
Citera
2007-10-31, 13:57
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Det är ju detta allt handlar om. Lev i samklang med din andlighet och låt inte köttet(drifterna) fresta dig.

Absolut kan det gå fel, köttets drifter är starka. Men lever du nära jesus så lär dig att stå emot dina köttsliga begär. Helig ande hjälper oss med detta.

Suck. Dubbelt suck. Hur kan du år 2007 komma med denna typ av 1800-tals filosofi. Så Jesus säger att kroppen är guds tempel eller något liknande sedan så säger människor att kroppen utsätter människan för begär. Jävligt bra tempel vi har fått tycker du inte.
Citera
2007-10-31, 14:01
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Suck. Dubbelt suck. Hur kan du år 2007 komma med denna typ av 1800-tals filosofi. Så Jesus säger att kroppen är guds tempel eller något liknande sedan så säger människor att kroppen utsätter människan för begär. Jävligt bra tempel vi har fått tycker du inte.
Templet behöver inte vara bra, det är det du fyller det som blir bra. Jesus kom ju för att våra tempel inte ens användes till rätt endamål.
Citera
2007-10-31, 14:17
Medlem
Hanksters avatar
Citat:

Är det därför tonårsgraviditeter är vanligast sydstaterna i USA? För att Jesus ande är så stark?

"The United States has the highest teen pregnancy rate in the western world, despite the fact that our teens are not more sexually active than Swedish teens, or Canadian teens, or British teens."

http://www.coolnurse.com/teen_pregnancy_rates.htm
http://www.religiousconsultation.org/News_Tracker/religion_equals_higher_abortion_rates.htm

JemyM har helt rätt här.
Citera
2007-10-31, 15:09
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Är det därför tonårsgraviditeter är vanligast sydstaterna i USA? För att Jesus ande är så stark?

"The United States has the highest teen pregnancy rate in the western world, despite the fact that our teens are not more sexually active than Swedish teens, or Canadian teens, or British teens."

http://www.coolnurse.com/teen_pregnancy_rates.htm
http://www.religiousconsultation.org/News_Tracker/religion_equals_higher_abortion_rates.htm

JemyM har helt rätt här.
Jag har fått uppfattningen att många kristna amerikaner ger sin barn en rätt sträng uppfostran kring sex före äktenskapet. Det kan nog bli motsatt effekt, en slags ungdomlig revolt. Vilken det också verkar bli enligt dina länkar.
Jag tror inte det är rätt väg att gå. Viljan att vänta måste nästan komma av sig själv. Man måste ha en stark tro i grunden för att ens förstå tanken att vänta tills man verkligen älskar någon och vill dela liv med denne.
Det är det svar jag kan ge dig.
Citera
2007-10-31, 15:11
Medlem
JemyMs avatar
Citat:

Nertryckta drifter kokar över förr eller senare och tro hjälper inte. Vilket uttryck som drifterna tar när de väl kokar över är olika från person till person, men majoriteten av alla illdåd och hysteriska anfall utförda av religiösa bygger just på den filosofi du just gav. Hela det psykodynamiska perspektivet bygger på förtryckt sexuell drift vilket leder till frustration, hysteri, depression, aggression m.m. Projicering är också mycket vanligt, att man t.ex. aggressivt anklagar andra för sina egna drifter.

De som undviker detta är sådana som sublimerar sina drifter till andra uttryck eller finner den gyllene medelvägen men tro är en ineffektiv sublimering och fungerar mer som en katalysator än en dämpare. När man jämför ett lands tro med negativ statistik framgår detta samband väldigt tydligt. Det finns ett starkt samband mellan stark religiös tro och HIV, tonnårsgradivideter, pedofili, våldsdåd m.m.
Citera
2007-10-31, 15:16
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Nertryckta drifter kokar över förr eller senare och tro hjälper inte. Vilket uttryck som drifterna tar när de väl kokar över är olika från person till person, men majoriteten av alla illdåd och hysteriska anfall utförda av religiösa bygger just på den filosofi du just gav. Hela det psykodynamiska perspektivet bygger på förtryckt sexuell drift vilket leder till frustration, hysteri, depression, aggression m.m. Projicering är också mycket vanligt, att man t.ex. aggressivt anklagar andra för sina egna drifter.

De som undviker detta är sådana som sublimerar sina drifter till andra uttryck eller finner den gyllene medelvägen men tro är en ineffektiv sublimering och fungerar mer som en katalysator än en dämpare.
ja då får man väl dra en handtralla isf om man inte pallar det.
Eller så får man försöka träffa en partner där man kan dela sin sexuella frustation med.
Citera
2007-10-31, 15:19
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
ja då får man väl dra en handtralla isf om man inte pallar det. Eller så får man försöka träffa en partner där man kan dela sin sexuella frustation med.

Du är varse om att bibeln och många kristna rörelser säger nej till båda?
Citera
2007-10-31, 15:21
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Jag har fått uppfattningen att många kristna amerikaner ger sin barn en rätt sträng uppfostran kring sex före äktenskapet. Det kan nog bli motsatt effekt, en slags ungdomlig revolt. Vilken det också verkar bli enligt dina länkar.
Jag tror inte det är rätt väg att gå. Viljan att vänta måste nästan komma av sig själv. Man måste ha en stark tro i grunden för att ens förstå tanken att vänta tills man verkligen älskar någon och vill dela liv med denne.
Det är det svar jag kan ge dig.

Det finns inget stöd i siffrorna för en revolt. Unga i andra länder har sex i samma utsträckning. Det är inte det som är problemet, snarare är det oviljan att se problemet för vad det är. Det finns två vägar att gå, antingen dunkar man huvudet i väggen, pratar om sex som något fult och predikar avhållsamhet som det enda rätta, eller så informerar man om sex, konsekvenser och skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in