Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag tror du ser både på Gud och Skrifterna alltför kliniskt..
För övrigt var inte det jag ville ha sagt med mitt inlägg att Gud begår onda handlingar, men snarare att han tillåter människors onda handlingar..
Det är få av oss svenskar som tar bibeln som helt sann. De flesta av oss klassar dock Gud som god och ser upp till dem som viger sitt liv åt att göra gott i Gud's namn. Vi har en förkärlek för godhjärtade människor, det ligger i vår kultur att se upp till dem och ge dem vårat stöd.
Få av oss har överhuvudtaget läst bibeln, vi bara accepterar Gud's rykte så länge så många säger "Gud är god". På sin höjd har många kristna läst bergspredikan i matteusevangeliet innan de tackade ja.
Detta rykte uppkom under en period då folket fråntogs rättigheten att ifrågasätta kyrkan och rättigheten att tala fritt. Vi har inte längre dessa begränsade rättigheter så i vår tid är det inte fel att peka ut att kristendomens Gud faktiskt inte är en god varelse, tvärtom så följer han samtliga drag av de värsta av de värsta tyrannerna.
Det är svårt för att argumentera varför Jesus är lika illa, däremot tycker jag det är viktigt att peka ut att Jesus inte är en ofelbar individ. Att han sade ett och annat under bergspredikan som kan anses vara allmänvett idag upplyfter honom inte till den idealmänniska som han utmålas som. Mycket av hans rykte är tillochmed falskt, attribut som lagts till honom i tron att han var en superb individ på alla sätt.
Det är värt att göra detta helt enkelt eftersom Bibeln faktiskt innehåller en hel del skräp som i vår tid borde lämnats efter oss för länge sedan. Vi borde ha accepterat homosexuellas rättigheter för länge sedan, sett kvinnor och män som likställda, inte fördömt tonåringar för deras sexualitet m.m. Vi borde vid det här laget ha börjat engagera sig åt faktiska samhällsproblem som drogindustrin, klimatförändringarna och misskötsel av barn. När människan fokuserar sin välvilja kan de göra mycket gott, men idag gör inte kyrkan mer än att missleda denna välvilja till sådant som inte gynnar oss som folk.