2007-10-31, 15:23
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Du är varse om att bibeln och många kristna rörelser säger nej till båda?
Absolut. Men jag tycker endå det är hyckleri på ett sätt. Framförallt när man gifter sig efter att tjejen blivit på smällen bara för att passa in i församlingen,samt att det inte skall skvallras.. Gifter man sig för jesus skulle då eller för människors?
Är du med på hur min syn är på detta?
Citera
2007-10-31, 15:50
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Absolut. Men jag tycker endå det är hyckleri på ett sätt. Framförallt när man gifter sig efter att tjejen blivit på smällen bara för att passa in i församlingen,samt att det inte skall skvallras.. Gifter man sig för jesus skulle då eller för människors?
Är du med på hur min syn är på detta?

Du har en väldigt svensk, moderat och sekulär kristen syn och det uppskattar jag.
Citera
2007-10-31, 19:26
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Varför skall vi kristna överhuvudtaget behöva försvara andras giriga gärningar som inte har nån relevans enligt jesus budskap?
Korståg,häxbränneri osv. Det är inget som jesus uppmanar sina lärljungar till.

Varför ska vi ateister överhuvudtaget behöva försvara andra ateisters giriga gärningar...osv?

Hela diskussionen om kristna brott mot mänskligheten (där jag inräknar förtrycket av vetenskap under medeltid) kom upp efter att Tubbo postade lite citat ur den där osedvanligt löjliga artikeln.
Citera
2007-10-31, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Varför ska vi ateister överhuvudtaget behöva försvara andra ateisters giriga gärningar...osv?

Hela diskussionen om kristna brott mot mänskligheten (där jag inräknar förtrycket av vetenskap under medeltid) kom upp efter att Tubbo postade lite citat ur den där osedvanligt löjliga artikeln.

Brott från folk som "säger sig" följa en religion, där religionen säger raka motsatsen.

Skilj på det tack.
Citera
2007-10-31, 19:29
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag har fått uppfattningen att många kristna amerikaner ger sin barn en rätt sträng uppfostran kring sex före äktenskapet. Det kan nog bli motsatt effekt, en slags ungdomlig revolt. Vilken det också verkar bli enligt dina länkar.
Jag tror inte det är rätt väg att gå. Viljan att vänta måste nästan komma av sig själv. Man måste ha en stark tro i grunden för att ens förstå tanken att vänta tills man verkligen älskar någon och vill dela liv med denne.
Det är det svar jag kan ge dig.

Du missade att amerikanska ungar inte är mer promiskuösa än sina europeiska motparter. Skillnaden som jag ser den har snarare med religion att göra: i det mer sekulariserade europa utbildas ungarna i sexualkunskap och preventivmedel. Hitta den lärare i bibelbältet i USA som gör det och du har hittat en arbetslös lärare.
Citera
2007-10-31, 19:35
Medlem
Citat:
Du missade att amerikanska ungar inte är mer promiskuösa än sina europeiska motparter. Skillnaden som jag ser den har snarare med religion att göra: i det mer sekulariserade europa utbildas ungarna i sexualkunskap och preventivmedel. Hitta den lärare i bibelbältet i USA som gör det och du har hittat en arbetslös lärare.
Då lyckas vi inte speciellt bra i sekulära Sverige med skyhögt antal klamydiasmittade, aborter osv.
Citera
2007-10-31, 19:36
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Brott från folk som "säger sig" följa en religion, där religionen säger raka motsatsen.

Skilj på det tack.

Skitsnack. Just för att bibeln sa en sak så riskerade forskare allt från bränning till banbulla. Just för att det står i bibeln att häxor ska brännas så dog uppskattningsvis ett par miljoner kvinnor för att de hade mage att bota med vetenskapliga metoder istället för med bön. Just för att det står att mannen är kvinnans huvud så dras vi fortfarande med ett ojämlikt samhälle.

Men visst. Skilj på ateism och det Stalin, Mao och andra utfört. De avrättade inte folk för att de inte trodde på gud, utan av politiska orsaker.
Citera
2007-10-31, 19:37
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Då lyckas vi inte speciellt bra i sekulära Sverige med skyhögt antal klamydiasmittade, aborter osv.

Nix, men det är bra mycket lägre än i USA, inte sant?

Tonåringar är tonåringar. Idioter.
Citera
2007-10-31, 19:37
Bannlyst
Citat:
Skitsnack. Just för att bibeln sa en sak så riskerade forskare allt från bränning till banbulla. Just för att det står i bibeln att häxor ska brännas så dog uppskattningsvis ett par miljoner kvinnor för att de hade mage att bota med vetenskapliga metoder istället för med bön. Just för att det står att mannen är kvinnans huvud så dras vi fortfarande med ett ojämlikt samhälle.

Men visst. Skilj på ateism och det Stalin, Mao och andra utfört. De avrättade inte folk för att de inte trodde på gud, utan av politiska orsaker.

Suck.

1.Vilka utför dessa dåd? Är det människor?

2.Vad sade Jesus om våld och om att döma andra?

Det finns INGEN som helst ursäkt för att handla så...........
Citera
2007-10-31, 19:42
Medlem
Citat:
Nix, men det är bra mycket lägre än i USA, inte sant?

Tonåringar är tonåringar. Idioter.

Det vet jag faktiskt inte, vet bara att vi har väldigt höga siffror i Sverige och att de ökar successivt.
Citera
2007-10-31, 19:46
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Suck.

Kyrkan som organisation utförde dåden. Hade det varit enskilda människor hade det inte fortsatt i generationer som det gjorde. Det antyder ett underliggande fel eller två i religionen kyrkan företräder.

Se på det historiskt, det krävdes nästan revolutioner för att förmå kyrkan att tolka bibeln lite mindre fundamentalistiskt.
Det är lätt för dig idag att sitta och säga att bibeln är ett kärleksbudskap. För människor på medeltiden var den något annat.
Citera
2007-10-31, 19:48
Medlem
Citat:
Suck.

Kristendomens eviga dilemma är att den stora fokuseringen ligger på fokuseringen att Jesus dog på korset och därigenom syndernas förlåtelse. Jag tror kristendomen skulle se väldigt anorlunda ut om man koncentrerade sig på vad Jesus verkligen sa i evangelierna. Att individen själv får förlåtelse genom att förlåta andra och att leva som Jesus lärde. Nu ligger det i skuggan av korsdyrkandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in