2007-10-31, 00:13
Medlem
Profaxs avatar
Jag ville bara förklara att, precis som alla som läst God Delusion redan vet, Ateism per definition inte är en religion. Religion betyder att att man tror på någonting, vad det än nu må vara, medan ateism betyder det motsatta. Ateism innebär inte att man "inte tror att gud finns", utan man väljer helt enkelt att inte tro på det eftersom det inte finns några bevis, eller anledningar att göra det.

Jag fortsätter min copy-pastande från GD och ger exemplet: Alla är vi ju mer eller mindre ateister till existensen av flygande hundar, röda elefanter och levande tekannor. Är det då vår religion?
Citera
2007-10-31, 00:21
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag vet tyvärr inget om det..

Ok, tack ändå.
Citera
2007-10-31, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Var tog alla indianer i Sydamerika vägen? Mellanamerikas indianer eller hur många mördades i Afrika. Den skulden kan inte kristna svära sig fria ifrån. Dina siffror med tio eller hundratusen döda drar ju bara ett löjets skimmer över det hela. Vatikanen har ju bett om ursäkt för alla hemskheter som begåtts i dess namn. Du inser väl att om man börjar räkna blir det oerhört stort antal dödade.
Du slingrar dig. Tala om vilka brott du menar har koppling till kristendomen och ge en uppskattning i grova drag på hur många döda du menar att det rör sig om, sedan har vi något att diskutera.
Citera
2007-10-31, 11:12
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Du slingrar dig. Tala om vilka brott du menar har koppling till kristendomen och ge en uppskattning i grova drag på hur många döda du menar att det rör sig om, sedan har vi något att diskutera.
Varför skall vi kristna överhuvudtaget behöva försvara andras giriga gärningar som inte har nån relevans enligt jesus budskap?
Korståg,häxbränneri osv. Det är inget som jesus uppmanar sina lärljungar till.
Citera
2007-10-31, 11:13
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Varför skall vi kristna överhuvudtaget behöva försvara andras giriga gärningar som inte har nån relevans enligt jesus budskap?
Korståg,häxbränneri osv. Det är inget som jesus uppmanar sina lärljungar till.

Det är en tolkningsfråga.
Citera
2007-10-31, 11:33
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Det är en tolkningsfråga.
Absolut..
Men hur kan man tolka jesu ord så fel..

"älska din nästa, döm inte andra,älska dina fiender och be för dem, behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Hur kan man utifrån dessa tolka det som att det är oki att döda?
påven har inte rätt att låta folk döda i guds namn. präster har inte rätt att dömma häxor till döden.
GW bush har inte rätt att döda i guds namn (som han säger i bland)
Citera
2007-10-31, 11:36
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
GW bush har inte rätt att döda i guds namn (som han säger i bland)

Bush får någon sorts carte blanche för att han sitter och snackar med just gud. Hade han påstått att Stalin hade sagt att han skulle invadera Irak och avsätta Saddam hade alla trott att han var sinnessjuk.
Citera
2007-10-31, 11:42
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Bush får någon sorts carte blanche för att han sitter och snackar med just gud. Hade han påstått att Stalin hade sagt att han skulle invadera Irak och avsätta Saddam hade alla trott att han var sinnessjuk.
Ja Bush är ingen jag försvarar
Dock så tycker jag synd om honom, när jesu budskap klaffar med hans hjärta kanske han förstår vilket eleende han ställt till med.
Citera
2007-10-31, 11:52
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ja Bush är ingen jag försvarar
Dock så tycker jag synd om honom, när jesu budskap klaffar med hans hjärta kanske han förstår vilket eleende han ställt till med.

Han har nog sin tolkning av Jesu budskap klar för sig.

Det jag menar är att det är just i den överdrivna respekten problemet ligger. Jag menar inte att religösa är mentalt sjuka, men om du har en mentalsjuk person, hur klarar han sig bäst? Genom att hävda att han talar med Napoleon eller med gud?
Citera
2007-10-31, 12:02
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Han har nog sin tolkning av Jesu budskap klar för sig.
Läs om gör rätt säger jag då (till Bush altså)

Citat:
Det jag menar är att det är just i den överdrivna respekten problemet ligger. Jag menar inte att religösa är mentalt sjuka, men om du har en mentalsjuk person, hur klarar han sig bäst? Genom att hävda att han talar med Napoleon eller med gud?
Jag förstår din poäng. Vi kristna(och oskyldiga som drabbas i krigen) får lida pga sinnessjuka ledare gjort saker i jesus namn. Jag kan inte dömma deras relation till gud, men jag kan se med stor skepis när man skickar ut folk att döda andra. Det är helt främmande för mig som kristen.
Citera
2007-10-31, 12:10
Avslutad
Citat:
Det är inget som jesus uppmanar sina lärljungar till.

"Gå ut och gör alla folk till lärjungar, döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla de bud jag gett er. Och jag ska vara med er i alla dagar till tidens slut"( Matt 28:19-20)

Missionen var kyrkans svar på Jesu uppmaning.. tyvärr missbrukades och misstolkades denna uppmaning till viss del av den katolska kyrkan..

Angående den katolska missionen i den Nya Världen..

En ytterst komplicerad historia..

Trots intellektuella tvister, motgångar och förföljelser spred sig kristendomen i den moderna världen snabbare än den någonsin gjort tidigare. Resultaten av kyrkans missionsödanden var blandade och verkade inte alltid rättfärdiga de ansträngningar som gjordes..

Vi talar om patetisk rivalitet mellan olika ordnar och dåligt utbildade och förberedda sekulärpräster.. och mycket mer..

Kyrkan har gjort sig skyldiga till blodsspillan.. men det är inte hela sanningen..

Ofta hindrades missionsaktiviteter av ekonomiska och politiska orsaker från regeringarnas sida..

De tidiga jesuitmissionärerna misslyckades ofta med att respektera kultur och människovärde.

Kyrkan insåg dock naturligvis att ett hjärta inte kan tvingas att älska och att tron måste ges av fri vilja..

Kongreationen för spridande av tron ”Propaganda fida” upprättas år 1627.. och t.o.m. denna strikta kongration inser det felaktiga i sitt handlande och skriver år 1659:

”Kräv inte av dessa folk att de skall ändra sina ceremonier, seder och vanor om dessa inte alldeles uppenbart står i motsatsförhållande till religion och anständighet.
Tron är det ni ska ge dem, och den varken förkastar eller står i strid mot folks seder och traditioner.”

Men det är också viktigt att förstå att vid 1600-talet är inte kyrkans makt längre vad den varit.

De katolska kolonialmakternas regeringar begränsade kyrkans möjligheter att få till stånd ett infött prästerskap och utnämna ”utländska” missionärer.
Propagandakongreationen tvingades att utnämna apostoliska vikariat av biskops grad för att kringå spanska, portugisika och franska patronatsrätter över utnämningar av biskopar i missionen.

Jesuitmissionärerna i Paraguay hindrades t.ex. av slavhandlarna från att upprätta religiösa bosättningar, ”reducciones”, där indianernas sociala, ekonomiska och religiösa intressen kunde tillvaratas.

Jesuiter, dominikaner, franciskaner, augustiner och kapuciner kristnar Sydamerika..

Och det finns många vackra och ömma historier trots att denna tid på alla sätt är en katastrof..

Jag vet inget om protestantisk mission dock..
Citera
2007-10-31, 12:17
Avslutad
Jag menade det inte som ett påhopp, SleepaZ..

Jag ville bara berätta själv innan någon annan helt fösöker förvränga vad som egentligen hände..

Det är oerhört svårt att sammanfatta den kristna missionen..

Men det är viktigt för mig att betona att utifrån det jag själv tagit del av så finns det ingen tvekan om att den sant kristna missionen drevs av en ren och uppriktig kärlek till vår Herre Jesus Kristus..

Dock så missbrukades detta, främst av de världsliga makternas dåliga inflytande.. men tyvärr dock även av Kyrkans ledning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in