2007-11-15, 01:34
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Alla liv är lika värda, kända eller inte kända.

Det beror helt på hur man ser det.

Från en individuell synvinkel; nej.
Från en rent objektiv 'neutral' synvinkel; ja, eller snarare saknar värde helt.

Jag vilja påstå att dessa värden inte existerar utan en värderare, dvs oss. Det är därför mycket svårt att säga ifall något har ett väre överhuvudtaget annat än från våra individuella perspektiv.
Citera
2007-11-15, 15:18
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
När det däremot handlar om liv och död kan jag inte annat än värdera mitt liv högst, oavsett hur många som skulle dö för att jag skulle få leva.. När det handlar om sitt eget liv tycker jag mängden andra liv är fullständigt irrelevant, varesig du offrar dig för en annan, eller fem miljarder, kommer du inte leva för att uppleva det.
Det besvarar inte min fråga: Varför värderar du dig själv högre än alla andra? I mina ögon använder du ingen sorts resonerande bakom ett sådant påstående. Är du kristen och skräckslagen för att komma till helvetet, eller?
Citera
2007-11-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
I det här fallet så skulle du vara.
Om någon har ett ansvar här så är det den/det som direkt tar livet av människorna. Det är inte jag som orsakar deras död.
Citera
2007-11-15, 19:10
Medlem
nej, inte en chans förhevlete de jag skulle offra mitt liv för kan jag räkna på mina tio fingrar.bara för min närmsta anhöriga jag menar vad e oddsen lixom
Citera
2007-11-16, 06:46
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Det besvarar inte min fråga: [u]Varför värderar du dig själv högre än alla andra?
Nu är inte denna enkla fråga riktad till mig men det är väl ganska självklart att en normal människa värderar sitt eget liv högre än andra okändas människors? Det är ju DITT liv för tusan. Det dör människor konstant världen över och kom inte och sig att du ligger och gråter dig till sömns lika mycket för det som du hade gjort om du hade vetat att du själv skulle dö nästa dag.
Citera
2007-11-16, 13:26
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Det besvarar inte min fråga: Varför värderar du dig själv högre än alla andra? I mina ögon använder du ingen sorts resonerande bakom ett sådant påstående. Är du kristen och skräckslagen för att komma till helvetet, eller?

ah, nej det är enklare en så. Jag lever därför lever jag, och det är omöjligt om jag är död. Simple as that.
Jag är ingenting utan mig själv, min existens, därför är den vad jag värnar om mest.
Citera
2007-11-16, 14:46
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nu är inte denna enkla fråga riktad till mig men det är väl ganska självklart att en normal människa värderar sitt eget liv högre än andra okändas människors? Det är ju DITT liv för tusan. Det dör människor konstant världen över och kom inte och sig att du ligger och gråter dig till sömns lika mycket för det som du hade gjort om du hade vetat att du själv skulle dö nästa dag.
Att du finner detta självklart är inget argument, dvs din åsikt men inte orsaken till den.
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
ah, nej det är enklare en så. Jag lever därför lever jag, och det är omöjligt om jag är död. Simple as that.
Jag är ingenting utan mig själv, min existens, därför är den vad jag värnar om mest.
Det är exakt samma sak för andra människor. "De lever, och dör dom lever dom inte." Så frågan kvarstår: Vari består skillnaden mellan dig och någon annan?
Citera
2007-11-16, 15:02
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Det är exakt samma sak för andra människor. "De lever, och dör dom lever dom inte." Så frågan kvarstår: Vari består skillnaden mellan dig och någon annan?

Ah, ja, självklart.. Menar inte att jag faktiskt enligt någon universiell ytterst sanning är med värd, endast i mina ögon, i min värld. Av den enkla orsaken att jag är jag.
Citera
2007-11-19, 08:22
Medlem
Bandhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.
Jag frågade en av mina vänner om han skulle hellre låta 1 miljon okända människor dö än sig själv, och jag blev förvånad då han sa att han skulle offra sig för "det stora bästa".

En miljon människor? En droppe i havet. Skulle kunna tänka mig att låta 500 miljoner (okända) människor dö istället för mig. Planeten är överbefolkad ändå.
Citera
2007-11-19, 12:59
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandh
En miljon människor? En droppe i havet. Skulle kunna tänka mig att låta 500 miljoner (okända) människor dö istället för mig. Planeten är överbefolkad ändå.
Men seså och kasta dig själv i sjön. Lev upp till din egen moral.
Citera
2007-11-19, 20:48
Medlem
Bandhs avatar
Citat:
Men seså och kasta dig själv i sjön. Lev upp till din egen moral.

Jag väntade mig att någon skulle svara såhär, men jag ser inte hur det du säger går att härleda ur det jag uttryckte, som egentligen inte är någon "moral" jag har utan en iakttagelse av verkligheten (som inte nödvändigtvis är helt träffsäker, men det är inte så viktigt i sammanhanget.) Speciellt när man tänker på att mitt "personliga bidrag", dvs mitt självmord, inte skulle betyda någonting ur överbefolkningssynpunkt.

Vi kan ju vända på resonemanget också, och säga att 500 miljoner okända människor kommer ej att födas och existera från första början om jag lever. På sätt och vis samma sak, som jag ser det.

Notera dock att jag skriver "500 miljoner (okända) människor" som TS också gjorde - jag är ju inte precis okänd för mig själv, och självklart skulle jag lida om släkt och vänner var med bland dessa 500 miljoner, fast i "det stora hela" så har det ingen betydelse.

EDIT: Sen finns det ju massor med andra eventuella anledningar till varför jag inte waste'ar mig själv och "hjälper planeten" - jag kanske på ett eller annat sätt gillar livet och anser att jag har saker att göra och uträtta förutom att helt enkelt dö?
Citera
2007-11-19, 21:26
Avstängd
volvo 240s avatar
Det skulle jag absolut aldrig göra. Herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in