2007-10-18, 00:45
Medlem
Jag frågade en av mina vänner om han skulle hellre låta 1 miljon okända människor dö än sig själv, och jag blev förvånad då han sa att han skulle offra sig för "det stora bästa".

Själv skulle jag utan att blinka hellre låta 1 miljon jag inte känner dö än mig själv. Jag värderar mitt eget liv mycket högre än andras och jag är rädd för döden - särskilt om man inte kan tänka eller känna något i den, vilket är hur jag tror att döden är.

Ifall du verkligen skulle offra dig: Varför? Om man är religiös och känner sig helt säker på att himmel, helvete och hela den där skiten existerar så förstår jag att man skulle kunna tänka sig att dö för andra så att man kommer till himmlen, men om man är icke-troende, vad finns då för motivation?
Citera
2007-10-18, 00:51
Medlem
Redspeedos avatar
Inte för okända, nej. Inte en chans.
Citera
2007-10-18, 00:53
Medlem
Glada Taskens avatar
Tvivlar jag starkt på.. Eller kanske om jag räddade människorna och fick en stor staty rest av mig. När jag blir gammal dock
Citera
2007-10-18, 00:55
Medlem
Jag skulle inte kunna leva med 1 miljon liv på mitt samvete.
Citera
2007-10-18, 00:58
Medlem
Jag skulle nog kunna göra det. Men som sagt, om min närmsta familj etc skulle vara några tillhörandes denna skara på en miljon så skulle situationen kanske se ut anorlunda. Som sagt tidigare, okända människor; ja. Familj,vänner och dylikt; nej.
Citera
2007-10-18, 01:01
Medlem
Personligen så skulle jag till och med offra familj och vänner för mitt eget liv. Jag skulle visserligen ha åtminstone lite dåligt samvete att leva med resten av mitt liv, men hellre det än att inte leva alls.
Citera
2007-10-18, 01:01
Medlem
Dan-Banans avatar
Knappast. Ett par miljoner afrikaner dör varje år av orsaker som hade kunnat förhindras, men jag köper då hellre en plasma-tv än att donera pengar till Röda Korset.

Jag antar att jag är en okänslig skitstövel, men jag bryr mig helt enkelt inte.
Citera
2007-10-18, 01:02
Moderator
impieteers avatar
Nej, jag offrar nog alla i hela världen före mig själv.
Citera
2007-10-18, 01:07
Medlem
stonetemplepetes avatar
Jag lever, om det är tack vare 1 miljon döda eller pga 1 miljon döda är inget jag tänker på.
På frågan om jag skulle offra mig för 1 miljon okända är svaret enkelt; nej! Men om frågan inbegriper mina barn och andra nära släktingar så blir det svårare att svara på. Jag skulle ge mitt liv för mina 4 barn, ja, problemet blir frågan om alla som hamnar mellan dessa gränser.
Citera
2007-10-18, 01:23
Medlem
Reoshis avatar
Det finns ingenting jag värderar högre än mitt eget liv.

Jag skulle offra hela jordens befolkning inklusive alla jag känner, om det stod mellan mitt och deras liv.

Däremot är jag inte rädd för döden eller räds att utsätta mig själv för fara, det beror helt på vad jag känner just då.

Jag lever för att leva och det tänker jag fortsätta med, vad det än innebär.
Citera
2007-10-18, 02:25
Medlem
hroobarbs avatar
Haha vilka nihilister det är i den här tråden, men jag erkänner att det mitt svar beror lite på vilken miljon det är som dör. På det stora hela; Ja.
Citera
2007-10-18, 02:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.
Jag frågade en av mina vänner om han skulle hellre låta 1 miljon okända människor dö än sig själv, och jag blev förvånad då han sa att han skulle offra sig för "det stora bästa".

Själv skulle jag utan att blinka hellre låta 1 miljon jag inte känner dö än mig själv. Jag värderar mitt eget liv mycket högre än andras och jag är rädd för döden - särskilt om man inte kan tänka eller känna något i den, vilket är hur jag tror att döden är.

Ifall du verkligen skulle offra dig: Varför? Om man är religiös och känner sig helt säker på att himmel, helvete och hela den där skiten existerar så förstår jag att man skulle kunna tänka sig att dö för andra så att man kommer till himmlen, men om man är icke-troende, vad finns då för motivation?
Är man en normal funtad människa så låter man naturligtvis en miljon okända varelser dö framför en själv. Inget snack om saken och när det väl hade kommit till kritan så tror jag nog att din kompis inte hade hållit sitt ord. Eller så är han bra udda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in