Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
anledningen till att du skulle uppoffra dig för andra är för att nå välmående, att tro man kan nå det genom döden är en illusion, rent av skadligt.
det är omöjligt att inte vara 100% självisk, dvs bara se till sig själv. även om många i många fall mår bra av andras välbefinnande, skapar det bara en illusion om att död för någon annan skulle ge välbefinnande
Det är fullt troligt, har diskuterat detta en gång tidigare och även då kom en av de jag diskuterade med fram till ungefär samma slutsats - att jag egentligen handlar som jag gör för det egna, inre välmående jag känner genom att ha hjälpt en medmänniska, inte för den människans faktiska glädje.
Jag hoppas dock innerligt att det inte är så. Jag har alltid varit säker på att det inte är så. Men får kanske ta och tänka om nu när det inte bara är en person som påpekat att jag egentligen skiter i alla runtomkring mig och bara vill framkalla eget välmående genom dem. Borde kanske ta och tänka om framöver innan jag gör någonting för vad jag tror är någon annan än mig själv.