Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-06, 19:37
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Nä, den där må bra-känslan går jag onekligen miste om när jag dör, men det anser jag det vara värt. Fram tills nu har jag alltid sett döden som ett abrupt slut, allting blir svart som när man somnar in och sen är det ingenting mer med det. Fin.

På senare tid har jag dock börjat fundera lite mer kring vad som egentligen kan tänkas ske, men detta är nog mer vaga förhoppningar än att jag faktiskt tror på någon form av fortsatt existens.
Citera
2007-11-06, 20:18
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugly_Bob
Nä, den där må bra-känslan går jag onekligen miste om när jag dör, men det anser jag det vara värt. Fram tills nu har jag alltid sett döden som ett abrupt slut, allting blir svart som när man somnar in och sen är det ingenting mer med det. Fin.

På senare tid har jag dock börjat fundera lite mer kring vad som egentligen kan tänkas ske, men detta är nog mer vaga förhoppningar än att jag faktiskt tror på någon form av fortsatt existens.

anledningen till att du skulle uppoffra dig för andra är för att nå välmående, att tro man kan nå det genom döden är en illusion, rent av skadligt.

det är omöjligt att inte vara 100% självisk, dvs bara se till sig själv. även om många i många fall mår bra av andras välbefinnande, skapar det bara en illusion om att död för någon annan skulle ge välbefinnande
Citera
2007-11-06, 20:34
Medlem
Vadå för andra människor?

Negrer? Svartmuskingar?

Gäller det sådana så behövs det nog inget svar här
Citera
2007-11-06, 20:56
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
anledningen till att du skulle uppoffra dig för andra är för att nå välmående, att tro man kan nå det genom döden är en illusion, rent av skadligt.

det är omöjligt att inte vara 100% självisk, dvs bara se till sig själv. även om många i många fall mår bra av andras välbefinnande, skapar det bara en illusion om att död för någon annan skulle ge välbefinnande

Det är fullt troligt, har diskuterat detta en gång tidigare och även då kom en av de jag diskuterade med fram till ungefär samma slutsats - att jag egentligen handlar som jag gör för det egna, inre välmående jag känner genom att ha hjälpt en medmänniska, inte för den människans faktiska glädje.

Jag hoppas dock innerligt att det inte är så. Jag har alltid varit säker på att det inte är så. Men får kanske ta och tänka om nu när det inte bara är en person som påpekat att jag egentligen skiter i alla runtomkring mig och bara vill framkalla eget välmående genom dem. Borde kanske ta och tänka om framöver innan jag gör någonting för vad jag tror är någon annan än mig själv.
Citera
2007-11-07, 09:57
Medlem
fbes avatar
Det finns givetvis en hel del människor som skulle offra sig för en miljon, eller hundra, främlingar om saken på ett tydligt sätt ställdes på sin spets.
Det inkonsekventa är att vi alla i vår vardag väljer den där platt-TVn framför att rädda liv, och det beror ju helt enkelt på att sambandet inte är påtagligt för oss.
För mig är det väldigt tydligt. Jag kan se en individ och känna för just den här bebisen t.ex. Samtidigt har jag svårt att engagera mig i allmänna resonemang om epidemier och svält i Afrika. Det är lätt att tänka "jaja, vi lider ju av överbefolkning, hursomhelst...".
Citera
2007-11-07, 18:45
Medlem
11001001s avatar
Om hela världen fick veta det skulle jag göra det. Annars, nej tack.
Citera
2007-11-07, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 11001001
Om hela världen fick veta det skulle jag göra det. Annars, nej tack.
o där har vi det totalt onödiga välbefinnandet
Citera
2007-11-07, 20:18
Medlem
11001001s avatar
Nej, jag skulle verkligen se det som att jag lyckades med livet, genom att göra mig odödlig. Någon som kommer kommas ihåg, istället för att bli bortglömd så småningom efter döden som den så otroligt stora majoriteten...
Citera
2007-11-07, 20:42
Medlem
Jag går före en miljon okända.

Men om det gällde jag eller min syster väljer jag henne före mig...
Citera
2007-11-08, 03:53
Medlem
swepols avatar
jag hade varit villig att offra mitt liv för att få offra en miljon okända
Citera
2007-11-08, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.
Jag frågade en av mina vänner om han skulle hellre låta 1 miljon okända människor dö än sig själv, och jag blev förvånad då han sa att han skulle offra sig för "det stora bästa".

Själv skulle jag utan att blinka hellre låta 1 miljon jag inte känner dö än mig själv. Jag värderar mitt eget liv mycket högre än andras och jag är rädd för döden - särskilt om man inte kan tänka eller känna något i den, vilket är hur jag tror att döden är.

Ifall du verkligen skulle offra dig: Varför? Om man är religiös och känner sig helt säker på att himmel, helvete och hela den där skiten existerar så förstår jag att man skulle kunna tänka sig att dö för andra så att man kommer till himmlen, men om man är icke-troende, vad finns då för motivation?

Så länge de är goda människor så skulle jag offra mitt liv för t.o.m 2 pers.
Citera
2007-11-08, 09:16
Medlem
rotwilts avatar
...

Det beror helt och på vem det är man räddar eller vilka som kommer att dö så att säga. '
Är det så att dessa människor redan är döende, alltså tex sjuka och att döden är stundande. Varpå jag genom mitt agerande kommer att rädda dessa människor från deras öde? Eller är det vilka normala friska människor som helst som bara dör rakt upp och ner om jag INTE gör något?

Samvetskvalen blir ju helt annurlunda beroende på vilket scenario som utspelas.

Oavsett om det är en miljon random pers elr en miljon svenskar så säger jag ändå nej. Och oavsett vilket scenario så blir det nej. Vore det min familj så skulle jag göra det.

takc å hej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in