2007-10-16, 17:15
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ja, man minns ju den där salladen i plugget som de skulle ha till allt.
Ibland undrade man inte om mat-tanterna bara jävlades när dem blandade resterna av gårdagens rödbetssallad från lucis lunchen med lite omaka grönsaker som morötter gurka och rödlök och kalla det "Sallad alá Jul".
Citera
2007-10-16, 19:05
Medlem
Californias avatar
Tomat och gurka i lika delar. En halv del gul lök. Klyfta tomaterna och skiva gurkan och löken i halvmånar. Riv fetaost. Tillsätt olja, vinäger, peppar och salt efter smak. Blanda. Servera fetaost i en skål bredvid.
Jag brukar äta den till en stor blodig bit kött.
Citera
2007-10-16, 19:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Tomat och gurka i lika delar. En halv del gul lök. Klyfta tomaterna och skiva gurkan och löken i halvmånar. Riv fetaost. Tillsätt olja, vinäger, peppar och salt efter smak. Blanda. Servera fetaost i en skål bredvid.
Jag brukar äta den till en stor blodig bit kött.
Jag gör i stort sett likadant. Men testa det här.

Börja med att skala och riva (!) gurkan grovt. Tillsätt salt och kryddor och låt vila i kylskåp i ca 20 m. Ta ut, rör om och gör resten som du brukar göra .

~Paul~
Citera
2007-10-16, 19:32
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Blir du det? Hm.

OK. Här är den allra enklaste av dem alla. Tomatsallad utan några krusiduller.

Tomatsallad (4 portioner)

Ingredienser:
  • 6 medelstora tomater (helst mogna och söta)
  • 1 liten silver- eller schalottenlök
  • 1/3-1/4 msk ättika (12%)
  • ½ tsk salt
  • ½ nypa malen sv peppar
  • ½ msk strösocker
  • 3 msk olja (efter smak. Personligen kör jag med en neutral olja)

Arbetsgång:
Finhacka löken. Dela tomaterna i mindre bitar. Blanda ihop ordentligt. Tillsätt salt. Låt vila en stund så att tomaterna släpper vatten. Häll av hälften av vattnet och addera resten av ingredienserna. Rör om ordentligt och låt salladen vila i rumsvärme i minst en kvart. Färdigt.

~Paul~
Låter gott.
Kanske bara är som jag fått för mig, men innehåller/utsöndrar inte tomater något som gör att andra grönsaker/frukter mognar(läs ruttnar) snabbare? Någon sorts gas tror jag att det är.
Brukar undvika överdrivet med tomat just för att slippa bli rutten i magen, men det kanske är onödigt?
Citera
2007-10-16, 19:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Låter gott.
Kanske bara är som jag fått för mig, men innehåller/utsöndrar inte tomater något som gör att andra grönsaker/frukter mognar(läs ruttnar) snabbare? Någon sorts gas tror jag att det är.
Brukar undvika överdrivet med tomat just för att slippa bli rutten i magen, men det kanske är onödigt?
Alla frukter och grönsaker utsöndrar aromatiska syror. Det påstås att tomater och äpplen är bland de bästa på det här.

~Paul~
Citera
2007-10-16, 19:52
Medlem
Californias avatar
Citat:
Jag gör i stort sett likadant. Men testa det här.

Börja med att skala och riva (!) gurkan grovt. Tillsätt salt och kryddor och låt vila i kylskåp i ca 20 m. Ta ut, rör om och gör resten som du brukar göra .

~Paul~
Ok. Ja det ska testas nästa gång.
Citera
2007-10-16, 20:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Ok. Ja det ska testas nästa gång.
Det är inget tvång på det .

~Paul~
Citera
2007-10-16, 20:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Det är inget tvång på det .

~Paul~
Paul,får man lov att fråga om en enkel skink o ost sallad,det står still å nätetes recept känns för morderna.Gärna en klassisk 70-80 tals variant om du kan?
Vet om att jag var på fest en gång när liknande serverades o frågade då värdinnan o kommer bara ihåg selleri som en del av den?
Citera
2007-10-16, 20:32
Medlem
Matig pastasallad:

Stekt, finskuren bacon
Tomater, hackade
Vita bönor (inte de små i tomatsås, stora vita eller cannellini menar jag)
Grönsallat, kanske färsk spenat. Ta något du gillar, de brukar ha färdiga mixar på ICA för kanske en 15 spänn
Fetaost, tärnad eller finhackad
En avokado, skuren i småbitar
En mild löksort som schalotten fint hackad

Blanda ihop allt medan du väntar på att baconet svalnar på hushållspapper. Vänd i baconet. Salta, peppra och sockra lite. Försiktigt med saltet (bacon och fetaost). Gör en dressing på ungefär 50 dijon och 50 olivolja. Blandar sig ogärna men gör så gott det går, smaka av den. Ös i den och fukta salladen med olivolja om det behövs.

Ät den med pasta eller som den är. Gör du en sats sallad räcker det till en tre-fyra portioner kanske. Bra matlådor och gott att ha på mackan.
Citera
2007-10-16, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Paul,får man lov att fråga om en enkel skink o ost sallad,det står still å nätetes recept känns för morderna.Gärna en klassisk 70-80 tals variant om du kan?
Vet om att jag var på fest en gång när liknande serverades o frågade då värdinnan o kommer bara ihåg selleri som en del av den?
Din "enkla" sallad är inte så enkel som du tror.

Detta ingår i salladen:
- kokt skinka i strimlor
- ost i små tärningar (halvlagrad cheddar)
- små gröna ärter
- morötter i lika stora bitar som ärtorna (!)
- rotselleri i lika stora delar
- majonnäs
- gräddfil
- kokt potatis i samma storlek som de andra ingredienserna
- inlagd gurka i samma storlek som de andra ingr.
- grovhackad persilja som garnityr och topping
- hårdkokta ägg i halvor som garnityr
- grov sv peppar
- salt efter behov
- citronsaft enligt smak

Lycka till och berätta hur det gick. Det bästa sättet att äta denna sallad är som topping på ett stort vitlöksbröd .

~Paul~
Citera
2007-10-16, 20:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sole speck
Matig pastasallad:

Stekt, finskuren bacon
Tomater, hackade
Vita bönor (inte de små i tomatsås, stora vita eller cannellini menar jag)
Grönsallat, kanske färsk spenat. Ta något du gillar, de brukar ha färdiga mixar på ICA för kanske en 15 spänn
Fetaost, tärnad eller finhackad
En avokado, skuren i småbitar
En mild löksort som schalotten fint hackad

Blanda ihop allt medan du väntar på att baconet svalnar på hushållspapper. Vänd i baconet. Salta, peppra och sockra lite. Försiktigt med saltet (bacon och fetaost). Gör en dressing på ungefär 50 dijon och 50 olivolja. Blandar sig ogärna men gör så gott det går, smaka av den. Ös i den och fukta salladen med olivolja om det behövs.

Ät den med pasta eller som den är. Gör du en sats sallad räcker det till en tre-fyra portioner kanske. Bra matlådor och gott att ha på mackan.
Smaskigt

~Paul~
Citera
2007-10-16, 23:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Tack så mkt de Paul,denna skall prövas i helgen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in