2007-10-16, 14:43
Medlem
tetZIXs avatar
Finns ingen annan passande tråd att posta denna underliga kreation i så detta får duga.

Recept är från huvudet, så proportioner får du fundera över själv.

Falsk löjromssmörgås
  • Morötter, pinfärska.
  • Gul lök.
  • Olivolja, smakstark.
  • Havssalt, färskmalen svartpeppar.
  • Bröd att rosta.
  • Gräddfil.

Hacka 2-3 morötter mkt fint, riv inte. Finhacka ca. 1/2 gul lök. Tillsätt olivolja, salt, peppar. Låt vila någon timme i kylen. Portionera på bättre rostat bröd, garnera med t.ex. persilja eller gräslök. Gräddfil, smetana el. dyl. passar.

Om det tillreds på rätt sätt smakar det förvillande likt en löjromssmörgås. Bra om man inte har någon färsk löjrom hemma eller är vegetarian. Tycker du det låter fånigt, testa själv
Citera
2007-10-16, 14:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Finns ingen annan passande tråd att posta denna underliga kreation i så detta får duga.

Recept är från huvudet, så proportioner får du fundera över själv.

Falsk löjromssmörgås
  • Morötter, pinfärska.
  • Gul lök.
  • Olivolja, smakstark.
  • Havssalt, färskmalen svartpeppar.
  • Bröd att rosta.
  • Gräddfil.

Hacka 2-3 morötter mkt fint, riv inte. Finhacka ca. 1/2 gul lök. Tillsätt olivolja, salt, peppar. Låt vila någon timme i kylen. Portionera på bättre rostat bröd, garnera med t.ex. persilja eller gräslök. Gräddfil, smetana el. dyl. passar.

Om det tillreds på rätt sätt smakar det förvillande likt en löjromssmörgås. Bra om man inte har någon färsk löjrom hemma eller är vegetarian. Tycker du det låter fånigt, testa själv
Du behöver inte vara orolig. Det låter mycket gott och förvillande likt ett recept som jag har i min samling.

~Paul~
Citera
2007-10-16, 14:51
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Den viktiga faktorn här är att man får tag i riktigt fina ingredienser! Det är detta som är den avgörande faktorn för om det skall handla om succé eller ett totalt misslyckande. Det duger m a o inte med urblaskade holländska tomater.

~Paul~
Väldigt sant, har man mage att lägga en slant på riktigt fin mozzarella blir det här en dröm. Precis samma sak med tomaterna, de ska vara perfekt söta, röda och trevliga! Även ett fett ICKE GODKÄNT på att använda torkad basilika enligt min åsikt.
Citera
2007-10-16, 14:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Även ett fett ICKE GODKÄNT på att använda torkad basilika enligt min åsikt.
Det där brukar jag faktikskt strunta i. Man lever bara en gång och då gäller det att leva fullt ut .

~Paul~
Citera
2007-10-16, 15:17
Medlem
Mysonoxens avatar
Här kommer min favoritsallad

SKOLSALLAD A LA 1972

Strimla vitkål
Tillsätt lingonsylt, helst med så lite lingon i som möjligt

Servera

(nä det gick väl ingen på?)

istället kan jag ju köra en annan och trevligare sallad på vitkål, nämligen

MYSONOXENS COLESLAW

Den är lite annorlunda mot den Per Morberg lagade till häromveckan, men säkert nästan lika god...

Ingredienser: (skriver i fjärdedelsmått, allt hör ihop med hur stor laddning ni gör)

Vitkål 2/4
Morötter 1,5/4
Äpple 0,5/4

efter tycke och smak:

citron
lime
peppar
salt
fransk senap
majonnäs (om ni inte slår er egen, så köp Hellman' s som finns i välsorterade livsmedelsbutiker. Majonnäs av "svensk" typ funkar inte alls)

Riv vitkålen, morötterna och äpplet. I med majonnäs men överdriv inte mängden, pressa i citron- och lime i med lite senap (överdriv inte mängden här heller), salta och peppra. Klart.

Variant: Vräk i cayennepeppar också så har du en kryddig och god coleslaw.
Citera
2007-10-16, 15:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Här kommer min favoritsallad

Version nr 2 var avsevärt intressantare .

~Paul~
Citera
2007-10-16, 15:20
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
text
Se där ja! Coleslaw är fasligt gott faktiskt. Sedan ett par julaftonar(-aftnar?) tillbaka har min mor använt rödkål och även någon annan ingrediens för att få den lite julig så där på bordet.
Citera
2007-10-16, 15:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Version nr 2 var avsevärt intressantare .

~Paul~

Ja, man minns ju den där salladen i plugget som de skulle ha till allt.
Citera
2007-10-16, 15:23
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Se där ja! Coleslaw är fasligt gott faktiskt. Sedan ett par julaftonar(-aftnar?) tillbaka har min mor använt rödkål och även någon annan ingrediens för att få den lite julig så där på bordet.

Jag kör också med rödkål på julens sallad. Rödkål, äpple och en liten vinaigrette.

Lustigt nog är den salladen bland de mest uppskattade på julbordet. Förmodligen för att den ger ett friskt avbrott i all fet mat man vräkt i sig...
Citera
2007-10-16, 15:39
Medlem
Salmons avatar
grön mango sallad

det här är ett lätt recept jag lärde mig i thailand när jag hängde med en kock där ett tag. det är mycket frächt som thail mat brukar vara, och enligt orginal receptet skall det vara sjukt starkt så det knappt är ätbart
receptet kräver omogen mango, vilket är svårt att få tag på i sverige, dom är gröna och påmminner lite om ett surt äpple.

till 2 pers:
1 omogen mango
1-2 chillies (beroende på styrka och smak)
2 charlotten lökar
1 halv lime
1 msk smaklös olja
1 msk fisksås

hacka chillien och lökarna fint och gör en dressing av lime saften och alla blöta ingredienser, smaka av med mycket socker.
låt stå och dra i nån timme.
riv mangon som man river morötter och blanda ihop allt.

i thailand serverades det oftast med några skumma små rökta korvar, men jag antar att nån fin rök skinka skulle vara gott till.
Citera
2007-10-16, 15:51
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Inget salt, peppar eller sötma?

~Paul~
Salt och peppar kan man förstås ha, men sen är det stopp för fler ingridienser. Detta är nog den mest fantasilösa sallad som finns, men jag gillar den ändå bäst om man ska ha den till en middag. Den passar ihop med i stort sätt alla typer av middagar utan att ta för stor plats själv. Om man bara ska äta en sallad så kan man ju piffa till den lite mer.
Citera
2007-10-16, 16:36
Medlem
Tjohildas avatar
Nån här som har ett recept på vitkålssalladen de har på Rodolfino i Gamla Stan? Den är som ett mellanting av pizzasallad och coleslaw, mild och underbart krämig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in