Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Struntprat, det finns ingen anledning till att försköna våldet och få krig att se ut som nåt Grand Theft Auto. Det gjorde man inte i First Blood, som är väldigt realistisk, så varför ska man göra det i Rambo? Nej, Rambo är den näst bästa filmen i serien, helt klart, och det mycket beroende på det realistiska våldet.
Och First Blood var fan i mig så långt från "dumaction" man kan komma. Det var en politisk film, inget annat. Rambo dödar sammanlagt, i hela filmen, kanske en (1) person (polisen han sparkar ut genom ett fönster i början). Sen kastar han en sten på helikoptern så att Galt ramlar ut och dör, så det kanske man kan tolka som att det är Rambo som dödar honom. Så en (1) eller två (2) personer dör.
Håll dig till filmer från Disney och Pixar så lär du slippa realistiskt våld.
Och First Blood var fan i mig så långt från "dumaction" man kan komma. Det var en politisk film, inget annat. Rambo dödar sammanlagt, i hela filmen, kanske en (1) person (polisen han sparkar ut genom ett fönster i början). Sen kastar han en sten på helikoptern så att Galt ramlar ut och dör, så det kanske man kan tolka som att det är Rambo som dödar honom. Så en (1) eller två (2) personer dör.
Håll dig till filmer från Disney och Pixar så lär du slippa realistiskt våld.
First Blood är dumaction. Bra dumaction, ja, men fortfarande dumaction. Man blir underhållen när man tittar på den, och den är spännande och intensiv. Att se Brian Dennehy kliva ut ur en bil och fräsa ut sina repliker är hysteriskt roligt, och Stallone spelar rollen som den krigsskadade John Rambo riktigt bra. Det är en underhållande film.
Rambo är inte dumaction, och det var ju just det som fansen förväntade sig! Istället fick vi Cannibal Holocaust, mixat med First Blood: Part 2.
Alltså, när man snackar om Rambo-filmerna, då tänker de flesta på simpel dumaction - det gjorde i alla fall jag. Jag blev ganska chockerad när denna film öppnade med hemska scener där folk blev torterade och mördade på otroligt vidriga sätt. Allt som hade med Rambo att göra var försvunnet, och istället fick man en film där budskapet är att våld löser det mesta.
Som sagt: Om Stallone hade velat göra en riktig film om Burmakonflikten, så hade han väl fan i mig gjort det, istället för att exploatera det?
Sedan, att den är väldigt dåligt regisserad är en helt annan sak. Skulle inte kunna klassa det som en bra film på några termer, alls.