2011-09-11, 16:10
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Struntprat, det finns ingen anledning till att försköna våldet och få krig att se ut som nåt Grand Theft Auto. Det gjorde man inte i First Blood, som är väldigt realistisk, så varför ska man göra det i Rambo? Nej, Rambo är den näst bästa filmen i serien, helt klart, och det mycket beroende på det realistiska våldet.

Och First Blood var fan i mig så långt från "dumaction" man kan komma. Det var en politisk film, inget annat. Rambo dödar sammanlagt, i hela filmen, kanske en (1) person (polisen han sparkar ut genom ett fönster i början). Sen kastar han en sten på helikoptern så att Galt ramlar ut och dör, så det kanske man kan tolka som att det är Rambo som dödar honom. Så en (1) eller två (2) personer dör.

Håll dig till filmer från Disney och Pixar så lär du slippa realistiskt våld.

First Blood är dumaction. Bra dumaction, ja, men fortfarande dumaction. Man blir underhållen när man tittar på den, och den är spännande och intensiv. Att se Brian Dennehy kliva ut ur en bil och fräsa ut sina repliker är hysteriskt roligt, och Stallone spelar rollen som den krigsskadade John Rambo riktigt bra. Det är en underhållande film.

Rambo är inte dumaction, och det var ju just det som fansen förväntade sig! Istället fick vi Cannibal Holocaust, mixat med First Blood: Part 2.
Alltså, när man snackar om Rambo-filmerna, då tänker de flesta på simpel dumaction - det gjorde i alla fall jag. Jag blev ganska chockerad när denna film öppnade med hemska scener där folk blev torterade och mördade på otroligt vidriga sätt. Allt som hade med Rambo att göra var försvunnet, och istället fick man en film där budskapet är att våld löser det mesta.
Som sagt: Om Stallone hade velat göra en riktig film om Burmakonflikten, så hade han väl fan i mig gjort det, istället för att exploatera det?

Sedan, att den är väldigt dåligt regisserad är en helt annan sak. Skulle inte kunna klassa det som en bra film på några termer, alls.
Citera
2011-09-11, 20:16
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferguson
Rambo är fan den perfekta Actionfilmen.
Full fart, massa pang-pang, minimalt med kärlekstrams och inte för lång.

Nu handlar ju denna tråd om den sämsta filmen du har sett, men det där var kanske en pik till mig, eftersom jag avskyr skitfilmen?

Sex and the City 2
Såg den inte direkt frivilligt, utan var tvungen att recensera den. Fullkomligt vidrig film.

Taken
Liam Neeson åker till det hemska Europa. Skräp.

Angels and Demons
Ron Howard bevisar att det inte finns mycket hopp kvar för Hollywood.
Citera
2011-09-11, 20:24
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Nu handlar ju denna tråd om den sämsta filmen du har sett, men det där var kanske en pik till mig, eftersom jag avskyr skitfilmen?

Sex and the City 2
Såg den inte direkt frivilligt, utan var tvungen att recensera den. Fullkomligt vidrig film.

Taken
Liam Neeson åker till det hemska Europa. Skräp.

Angels and Demons
Ron Howard bevisar att det inte finns mycket hopp kvar för Hollywood.

Håller med om Taken. Synnerligen usel film på alla tänkbara sätt. En otroligt korkad och idiotisk rulle. Övriga filmer är lika självklara val.
Citera
2011-09-11, 20:31
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferguson
Jag ville bara ge min syn på den filmen, vad har du emot actionfilmer egentligen?
Taken är ytterligare ett exempel på en riktigt bra actionfilm i mina ögon...

För att den följer alla mallar som finns! Man vet efter 5 minuter hur filmen kommer sluta och "resan" till slutet är också förutsägbar och man somnar ärligt talat.
Citera
2011-09-11, 20:50
Medlem
Demonium tar fanimej priset för den sämsta rullen jag sett. Taffligt gjord, ologisk och allmänt genomdålig.
Men, vad kan man förvänta sig av Andreas Schnaas...

Somnade ett antal gånger under filmens lopp och fick spola tillbaka och så fortsatte det ett bra tag innan jag äntligen klarade att ta mig igenom hela eländet. Tvifan sicken dret.
Citera
2011-09-12, 01:06
Medlem
ScrantonStranglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Grejen är ju dock att föregångarna har varit ren dumaction, ren underhållning. Rambo är inte underhållande någonstans, bara deprimerande och överjävlig.

Rambo är en biprodukt av Spielbergs Saving Private Ryan, och säg vad man vill om den filmen, men den lyckades i alla fall förmedla realism och smärta på ett sätt som hittills inte hade varit möjligt.
En Rambo-film ska inte vara realistisk eller otroligt grafisk, det ska vara dumaction. Hade Sylvester Stallone velat göra en film om krigets hemskheter så skulle han ha gjort det, för jag menar; i botten är det ju en b-actionfilm, med en massa ostiga repliker, och en simpel handling. Det är äckelvåldet som är opassande, och det drar ner underhållningsvärdet direkt.
Jag tycker att First Blood är en rätt bra film faktiskt. Rambo II och Rambo III är bara halvdåliga actionrullar, men det är ju "meningen" att de ska vara det. Rambo, den senaste tycker jag som du är dynga. Där tror jag faktiskt det försökt gjort en bra film eller nåt och det funkade ICKE!
Citera
2011-09-14, 01:08
Medlem
Sämsta filmen jag sett är nog Zodiac. Det finns två eller flera varianter av Zodiac filmer, denna jag menar är inte den med Jake Gyllenhall, utan en annan film där man hela tiden får höra Zodiacs röst när han tänker. Hela tiden en massa dirtytalk, nästan som i en b-ig porrfilm. Plågsamt dålig rulle, jag klarade faktiskt inte att se hela.

Nån som sett den Zodiac jag pratar om?
Citera
2011-09-14, 02:42
Medlem
Felas.Cocks avatar
Såg 10.000 B.C på bio när den kom. Riktigt jävla dålig. Dålig dialog, dålig story, dåligt slut, sämst karaktärsuppbyggnad. Det enda som var lite coolt med filmen var det visuella, men resten: Skit!

Street Fighter, Mortal Combat, The Lost World: Jurassic Park, är också riktigt kassa filmer!
Citera
2011-09-14, 09:59
Medlem
Psalm 21 - Ännu ett exempel på varför jag skyr svenska filmer som en spetälsk på fest.
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull - 2 timmar av mitt liv jag aldrig får tillbaka
Citera
2011-09-14, 12:58
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balletralle1234
Sämsta filmen jag sett är nog Zodiac. Det finns två eller flera varianter av Zodiac filmer, denna jag menar är inte den med Jake Gyllenhall, utan en annan film där man hela tiden får höra Zodiacs röst när han tänker. Hela tiden en massa dirtytalk, nästan som i en b-ig porrfilm. Plågsamt dålig rulle, jag klarade faktiskt inte att se hela.

Nån som sett den Zodiac jag pratar om?

Hmm, menar du Ulli Lommels version? Ja, den är hemsk!
Citera
2011-09-14, 13:29
Medlem
Lys avatar
Har nog sett en del dåliga filmer i mina dar, kommer inte på alla nu. Men en jag minns som sällsynt dålig var en film regisserad av Liv Ullman. Hon är ju skådespelerska, och det innebär inte automatiskt att hon också kan regissera... Filmen gick på Tv en kväll, antar den visats på bio också. Den var ett rent pekoral! Så fel på alla sätt, den var bara patetisk och gick inte att ta på allvar. Jag tror titeln var Kristin Lavransdotter. Förfärligt usel var den hursomhelst.

Och så har jag genomlidit Shakespeare in Love. Säkert många som gillar den, men jag gjorde det inte. Såg den under en kurs på Komvux, för vi skulle öva oss på att analysera och skriva recension. Den var påkostad och välgjord, men ändå så misslyckad. Rörig och med en Shakespeare som bara såg förbannad ut filmen igenom. Kunde verkligen inte bry mig om hur det skulle gå för figurerna i filmen. Min recension blev en sågning av eländet.
Citera
2011-09-14, 16:27
Medlem
Wargs avatar
Finns många riktiga b-filmer med en budget på 300 $ som är helt värdelösa men om jag ser till filmer som är populära bland allmänheten och som har spelats in med en stor budget så ser listan annorlunda ut.

Avatar, ingen horribel film men alla verkar ha blivit frälsta förutom jag. Riktigt tråkig film där smurfarna ser väldigt datorgjorda ut.

Thor var en riktig besvikelse. Riktigt tråkig film som inte förtjänar det höga imdb-betyget. Kändes till 100 % som något skräp man slängt ihop med en fet budget för att fixa en ännu fetare return on investment.
Visserligen görs alla Hollywoodfilmer med baktanken att dra in $, men vissa låtsas i alla fall ha någon bakomliggande mening. Som att Avatar var kritik mot USA och dess världspolitik, kanske framförallt deras krigspolitik.

Järnkorset. Tråkigaste film jag sett, visserligen var jag bara 14-15 när jag såg den men känner mig inte sugen på att försöka igen.

Schindlers List, stängde av efter 10-20 minuter. En av väldigt få gånger jag någonsin gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in