2011-07-20, 16:21
Bannlyst
SadEyes och RancorFeeder, vad är det ni tycker är bra med Valhalla Rising?
Citera
2011-07-20, 16:29
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoMuddaFacka
SadEyes och RancorFeeder, vad är det ni tycker är bra med Valhalla Rising?

Jag tycker att berättelsen var narrativt väldigt annorlunda mot gängse Hollywoodfilm och det tycker jag själv är befriande. Skriva tittaren på näsan filmer är det värsta jag vet. Sedan är Valhalla Rising rent estetiskt väldigt vacker vad gäller foto och kamera arbete. Den känns också hyfsat realistisk i vissa aspekter, så som skådespel och actionscener.

Dock vill jag påpeka att det är långt ifrån en favoritfilm för mig, men den förtjänar knappast att tas upp i denna tråd enligt mitt sätt att se på saken.
Citera
2011-07-20, 16:38
Bannlyst
Jag bedömde filmen Valhalla Rising utifrån dess manus och det är riktigt kasst, enligt mig är filmen skittråkig och jag rekommenderar iallafall ingen att se den.
Senast redigerad av YoMuddaFacka 2011-07-20 kl. 16:41.
Citera
2011-07-20, 16:42
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Jag bedömde filmen Valhalla Rising utifrån dess manus och det är riktigt kasst, enligt mig är filmen skittråkig och jag rekommenderar iaf ingen att se den.

På vilket vis menar du att manuset var kasst? Vad saknar du i det eller vad menar du skulle gjorts annorlunda?
Citera
2011-07-20, 16:44
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Jag bedömde filmen Valhalla Rising utifrån dess manus och det är riktigt kasst, enligt mig är filmen skittråkig och jag rekommenderar iaf ingen att se den.

Filmens manus är nog väldigt fattigt - den verkar mer ha använt sig utav storyboards. Vem som helst skulle väl kunna göra samma story, men filmen är ju så speciell på grund av det urläckra fotot och atmosfären - alla "djupa" referenser som vissa talar om bryr jag mig inte om alls.

Som sagt så lär jag aldrig se om den igen, men jag kommer nog aldrig att glömma den i alla fall.
Senast redigerad av RancorFeeder 2011-07-20 kl. 16:47.
Citera
2011-07-20, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
På vilket vis menar du att manuset var kasst? Vad saknar du i det eller vad menar du skulle gjorts annorlunda?

Huvudskådespelaren Mads Mikkelsen (som förövrigt är en bra skådespelare) har ju ingen dialog alls i manuset (waste of talent där). Filmen har inget som helst budskap att förmedla, det är också en väldigt händelsefattig film där scenerna sker i likadan miljö. Känslan man får när man ser och sett klart den filmen är likgiltig. Ingen spänning alls det är ett hån att placera den filmen inom action genren.

Det kanske inte är den sämsta filmen jag sett, men en utav de sämsta filmer jag senast sett.
Citera
2011-07-20, 18:56
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Huvudskådespelaren Mads Mikkelsen (som förövrigt är en bra skådespelare) har ju ingen dialog alls i manuset (waste of talent där). Filmen har inget som helst budskap att förmedla, det är också en väldigt händelsefattig film där scenerna sker i likadan miljö. Känslan man får när man ser och sett klart den filmen är likgiltig. Ingen spänning alls det är ett hån att placera den filmen inom action genren.

Jag respekterar din synpunkt till 100%. Dock tror jag man måste skilja på förväntningar och själva manuset. Jag tycker inte det är något egentligt generalfel på manuset och det är nog utformat efter hur filmskaparen hade tänkt sig historien och filmen. Men visst, jag hade gärna sett lite mer dialoger t.ex. Men det betyder inte att det nödvändigtvis behöver vara ett kasst manus.
Sedan faller det sig naturligt att det blir mer jordnära och inte lika dramatiska och påkostade miljöer. Det är ingen Hollywood produktion.
Citera
2011-07-22, 15:08
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Jag kan säga att jag aldrig kommer att se om den igen, men samma sak säger jag om The Pig Fucking Movie och Stalker, och detta är filmer som jag verkligen håller högt. Dock så håller jag den som en riktigt bra film, med underbart vackert foto, råa slagsmål, och en drömlik atmosfär - som inte är speciellt djup, eller pretentiös överhuvudtaget.

Min personliga favorit när det kommer till Refn är dock Bleeder, som är sinnessjukt underskattad!

Har faktiskt inte ens hört talas om hans nya projekt, men det måste jag kolla in!

Ja, kolla in Drive, han fick faktiskt regissörs-priset i Cannes för den i år, dessutom är Ryan Gosling med (en personlig favorit). Så den kan bli riktigt bra faktiskt

Bleeder är en sån film som är tämligen underskattad. Jag minns att många av mina polare blev grymt besvikna när vi såg den. Dels för att de flesta förväntade sig en Pusher 2 (innan den riktiga tvåan kom), dels för att den ligger och trycker i ett psykologiskt gränsland som är hyfsat obehagligt för många.
Men jag gillar den riktigt, riktigt mycket. Länge sen jag såg den visserligen, men får väl återupptäcka den.

Visste du förresten att Kim Bodnia (Pusher 1, Bleeder) fick ett nervöst sammanbrott efter att ha spelat in Bleeder, vilket ledde till att hans föräldrar gick ut med ett press-meddelande där de sa att Kim aldrig skulle spela in en film med Winding Refn igen? Rätt kul historia, särskilt som de två verkade ganska tighta innan.
Citera
2011-07-22, 16:01
Medlem
wernblom88s avatar
The Hangover Ser det nog som en sista dödssuck att denna "komedi" höjts till skyarna i usa. Ett tecken på mänsklighetens intellektuella förfall.

Alien 3 - minns jag som jättekass och tråkig story. Främst att jag tyckte att cgi:n var usel.

Rambo (2008) - kommer bara ihåg slakt och en trött och gammal Stallone.

28 Weeks Later - Gillade Boyles tidigare film. Riktig jävla smörja, ingen spänning, bara en röra.

30 Days of Night - Kommer inte ihåg något. Säger en del.

Quantum of Solace - Lamaste bondfilm jag sett. Moonraker är tjugo gånger bättre.

The Taking of Pelham 1 2 3 (2009)
- Gav Tony Scott en chans till, aldrig mer.
Citera
2011-07-22, 19:52
Medlem
BrottareGustavs avatar
Som folk säger här så är Valhalla rising en otroligt dålig film. Allting stämmer, precis allting - förutom manuset.. SÅ JÄVLA DÅLIGT!
Citera
2011-07-22, 19:55
Medlem
Alone in the dark...
Nej, bara nej...
Citera
2011-07-22, 19:59
Medlem
Sponnes avatar
Blev tvingad av min älskade flickvän att se "forrest gump" för att den var så Otroligt bra.. Tydligen tyckte vi inte samma. sämsta filmen jag sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in